S.H.Ç.E.K` e bağlı kurum yuvalarında kalan korunmaya muhtaç beş-altı yaş grubu çocukların insan figürü çizimlerine görsel sanat eğitiminin etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma S.H.Ç.E.K.'e bağlı kuram yuvalarında kalan 5-6 yaş grubu korunmaya muhtaç çocukların insan figürü çizimlerinin gelişiminde görsel sanat eğitiminin etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma Ankara'da S.H.Ç.E.K.'e bağlı Keçiören Atatürk Çocuk Yuvası ve Kocaeli'nde Karamürsel Gazanfer Bilge Çocuk Yuvası'nda kalan5-6 yaş grubu korunmaya muhtaç çocuklarla yapılmıştır. Örnekleme Keçiören Atatürk Çocuk Yuvasından 20 çocuk deney grubunu oluşturmak üzere, Karamürsel Gazanfer Bilge Çocuk Yuvası'ndan 20 çocuk da kontrol grubunu oluşturmak üzere toplam 40 çocuk alınmıştır. Örneklemdeki tüm çocuklardan `bir insan çizmeleri` istenmek suretiyle ön test alınmıştır. Deney grubuna uygulanan ve yaklaşık 10 haftalık bir süreyi kapsayan dokuz aşamalı sanat eğitiminin ardından her iki gruptan tekrar bir insan çizmeleri istenerek son test alınmıştır. Araştırma deseni ön test- eğitim- son test şeklindedir. Toplanan veriler `Koppitz'in İnsan Figürü Çizimlerinin Gelişimsel Değerlendirme Kriterlerf'ne göre puanlanmış ve istatistiksel olarak ki-kare ve tekrarlı ölçümlerde iki yönlü varyans analizi testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular verilen sanat eğitimiyle özellikle ayrıntıların ve figürlerin boy uzunluklarının arttığım göstermiştir. Son testlerde deney ve kontrol grupları arasında pek çok özellikteki fark önemli bulunmuştur. Tüm bu istatistiksel sonuçlar çocuklara uygulanan sanat eğitiminin etkisinin olumlu yönde olduğunu göstermektedir. Anahtar Sözcükler: İ.F.Ç., görsel sanat eğitimi, korunmaya muhtaç çocuklar ABSTRACT This research is aimed to examine the influence of visual art education on Human Figure Drawings (HFD) of the orphanage children aged 5-6 years old. The study was carried out in Ankara, in Keçiören Atatürk Kindergarten and in Kocaeli, in Karamürsel Gazanfer Bilge Kindergarten for Orphans. The sample was made up of 5-6 years old 20 children that made up th experiment group and 20 children that made up the control group. A pre-test was taken from the whole 40 children on the subject of a human figure drawings (HFD). After achieving the art education program, planned as nine staged, given to the experiment group, a post-test was taken from the whole sample again on the subject of a HFD. Pre and post tests were evaluated using the `Koppitz's Criterions of Developmental Evaluation of Human Figure Drawings`. Findings of the study showed that there were significant differences between pre and post test scores. According to chi-square and ANOVA statistical tests, there were evident differences between experiment and control groups. All of these results showed that the art education program applied to the orphanage children had positive effect on these children. Key words: HFD, visual art education, orphanage children. 1U
Collections