Akreditasyon belgesine sahip bir hastanede çalışan hemşirelerin akreditasyonun hizmet kalitesine etkisi hakkındaki algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma akreditasyonun hizmet kalitesine etkisini ve hizmet kalitesine etki eden diğer faktörleri hemşirelerin bakış açısıyla değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma akreditasyon belgesine sahip bir hastanede, en az 3 yıldır çalışmakta olan ve bu nedenle hem akreditasyon öncesini hem de akreditasyon sonrasını bilen 258 hemşire üzerinde uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak El Jardali ve diğ. (2008) tarafından akreditasyonun hizmet kalitesine etkisi ve hizmet kalitesine etki eden diğer faktörler hakkında hemşirelerin algılarını değerlendirmek amacıyla hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Araştırmada ?kalite sonuçları? bağımlı değişken ve kalite sonuçları üzerinde etkisi araştırılan ?liderlik, taahhüt ve destek? ?stratejik kalite planlaması? ?ödül ve takdir? ?eğitim ve öğretim? ?kalite yönetimi? ?veri kullanımı? ?çalışanların katılımı? ve ?akreditasyonun faydaları? bağımsız değişkenler olarak ele alınmış ve bağımlı değişkenle bağımsız değişkenler arasındaki ilişki Pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizleri ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda bağımlı değişken ile bağımsız değişkenlerin tümü arasında pozitif yönde ve istatiksel olarak anlamlı (p<0,05) bir ilişki olduğu, en güçlü ilişkinin kalite sonuçları bağımlı değişkeni ile liderlik, taahhüt ve destek bağımsız değişkeni (r=0,726; p<0,05) arasında olduğu ve bunu sırasıyla veri kullanımı (r=0,640; p<0,05), kalite yönetimi (r=0,638; p<0,05) ve akreditasyonun faydaları (r=0,596; p<0,05) değişkenlerinin izlediği görülmüştür. Regresyon analizinde R²=0,632 olarak hesaplanmış olup bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkeni açıklama derecesinin % 63,2 gibi oldukça yüksek bir değere sahip olduğu saptanmıştır. Araştırmada ayrıca hemşirelerin eğitim, idari görev ve çalışma süresi durumlarına göre ankette yer alan ifadelere katılma derecelerinde farklılık olup olmadığı da incelenmiş ve genel olarak lisans mezunu, idari görevi olan ve daha az çalışma süresine sahip hemşirelerin ifadelere katılma ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Akreditasyon, Kalite Geliştirme, Hastane, Hemşire Algıları The study was carried out with the purpose of evaluating the effect of accreditation on service quality and other factors affecting service quality from the viewpoint of nurses. The study was applied on 258 nurses working for 3 years at least in a hospital with accreditation certificate and therefore knowing the process of pre-accreditation and post-accreditation. Survey form prepared with the purpose of evaluating the perception of nurses about the effect of accreditation on service quality and other factors affecting service quality was used by El Jardali and et all (2008) as the tool for data collection. ?quality results? was dealt as dependent variable; whose effect on quality results were researched, ?leadership, commitment and support?, ?strategic quality planning? ?rewards and recognition? ?education and training? ?quality management? ?use of data? ?staff involvement? and ?benefits of accreditation? were dealt as independent variables and the relation between dependent variable and independent variables was tested with Pearson correlation and multiple regression analyses. Following the study, it was seen that there was a positive and statistically meaningful relation between dependent variable and all independent variables (p<0.05); the strongest relation was between quality results dependent variable and leadership, commitment and support independent variables (r=0.726, p<0.05); and use of data (r=0.640, p<0.05), quality management (r=0.638, p<0.05) and benefits of accreditation (r=0.596, p<0.05) follow them respectively. It was calculated as R²=0.632 in regression analysis and it was established that explanation degree of independent variables for dependent variable was a high value as 63.2%. Besides, it was analysed that whether there was a difference in participation degree of nurses to statements in survey with regard to their education, administrative function and operating time and the rates of nurses having bachelor?s degree, administrative function and less operating years to participation to statements were found to be higher.Key Words: Accreditation, Quality Improvement, Hospital, Nurse Perceptions
Collections