Gümrük Birliği`ne giderken Türk otomobil sanayii`nin iç talep yapısı ve rekabet gücü üzerine bir araştırma (1980-1993)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET «Endüstrilerin endüstrisi» olarak adlandırılan otomobil sanayii, birçok sektörle girdi- çıktı alışverişi içinde bulunmaktadır. Bu nedenle, ekonominin bütünü üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Türkiye'de 1 970Tİ yılların başlarından itibaren başlayan yerli otomobil üretimi, uzun yıllar yüksek koruma oranlarıyla dış rekabete karşı korunmuştur. Ancak, Türkiye 1990'h yılların başlarından itibaren Avrupa Topluluğu ile ekonomik entegrasyonu hızlandırmak amacıyla otomobil endüstrisine yönelik kapsamlı bir liberalleşme programı başlattı. Bu gelişmeye paralel olarak Türk otomobil endüstrisini dış rekabete karşı koruyan yüksek koruma oranlan azaltıldı. Bunun sonucunda yerli otomobil endüstrisi kısmen uluslararası rakiplerle karşılaştı. Bu çalışmanın esas amacı, 1 Ocak 1995 tarihinden itibaren AT ile gerçekleştirilmesi planlanan gümrük birliği öncesi, Türk otomobil sanayisinin mevcut durumunu ortaya koymak ve Türk otomobil sektörünün uluslararası rekabet gücünü etkileyen önemli faktörleri araştırmaktır. Bu çalışmanın ilk bölümünde, Türk otomotiv endüstrisiyle ilgili genel bilgiler verilmiştir.İkinci bölümde, Türk otomobil sanayiinin ekonomik yapısı incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise, Türk otomobil sanayiinin uluslararası rekabet gücünü etkileyen önemli unsurlar mevcut bilgiler ışığında ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda, Türk otomobil sanayiinin mevcut yapısıyla uluslararası piyasalarda rekabet gücünün oldukça yetersiz olduğu kanısına varılmıştır. VI SUMMARY Automobile industry called as «the industry of industries» has close input-output relations that encompass a large number of industries. Therefore, automobile industry has a great deal of impact on the overall economy. In Turkey, domestic automobile production has been started at the beginning of the 1970s, and automotive sector has been protected from the competition for a long time by the high tariff barriers. However, since the beginning of the 1990, Turkey initiated a major trade liberalisation program regarding the automotive industry to speed up the economic integration with the EC, and parallel to this development, tariff barriers which protect the Turkish automobile industry facing foreign competition have been reduced. Consequently, domestic automobile sector partially faced the international competitors. The main focus of this study is that prior to custom union agreement between Turkey and EC, which is planned to take effect since the January 1, 1995, is to explain the existing condition of the Turkish automobile industry and is to analyse the main factors that are significant to affect the international competition power of the Turkish automotive sector. In the first section of this study, information concerning the Turkish automotive industry is presented in general term. After that, in the second section, economic characteristic of the Turkish automobile industry is analysed. In the third section, the crucial factors that are possible source in determining the competitive strength of the Turkish automobile industry in the international markets are presented in the light of existing information. The conclusion reached in this study is that Turkish automobile industry together with the existing structure has quite low chance concerning competition power in the international markets.
Collections