Trabzon ilinde faaliyet gösteren mamül tütün pazarlama ve dağıtım işletmelerinin ürün pazarlama, dağıtım ve fiziksel dağıtım faaliyetlerinin pazar paylarına katkılarının ölçülmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
02. Özet Tütün ve tütün mamullerinin ithalatı, pazarlama ve satışı üzerindeki Devlet tekeli 1862 yılında yapılan mali reformla başlayarak zaman içinde çeşitli dönemlerde yapılan değişik kanuni düzenlemelerle yürütülmüş, en son 1969 yılında uygulamaya konulan 1177 sayılı Tütün ve Tütün Tekeli kanunu ile devam etmekte iken, değişen ve globalleşen dünya şartlarına uyum, Avrupa Birliği ve piyasa ekonomisine geçiş süreci kapsamında, Devlet tekellerinin kaldırılarak kamu işletmelerinin rekabet şartlarında yeniden ekonomiye kazandırılması amacıyla, 1986 yılında çıkarılan 3291 sayılı kanunla Tütün ve Tütün Tekeli Kanununun bazı maddeleri yürürlükten kaldırılarak tütün ve tütün mamulleri üzerindeki Devlet tekeline son verilerek sektör rekabete açılmıştır. Böylece, Tekel işletmeleri yanında çok uluslu mamul Tütün firmaları da Türkiye'de sigara üretimi yaparak ürünlerini Tekel pazarlama ve Dağıtım üniteleri vasıtası ile tüketiciye ulaştırmışlardır. Daha sonra 1995 yılında çok uluslu mamul Tütün firmalarının yurt içi üretim miktarları taahhüt edilen miktara ulaştığından kendi pazarlama ve dağıtım örgütlerini ülke düzeyinde kurarak faaliyete başlamışlardır. Çalışmanın amacı, Trabzon'da faaliyet gösteren mamul tütün pazarlama ve dağıtım firmalarını karşılaştırmalı olarak araştırmak ve anket yaparak, konu hakkında bazı yargılara varmaktır. Bu amaçla Trabzon il merkezi iki bölgeye ayrılarak 300 tekel bayisi seçilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde Trabzon ilinde faaliyet gösteren mamul tütün pazarlama firmaları hakkında bilgi verilmiş, ikinci bölümde bu firmaların rekabet konulan ve pazar paylan analiz yapılmış, üçüncü bölümde firmaların dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım sistemleri tetkik edilmiş, dördüncü bölümde firmalar karşılaştırılmış, beşinci bölüm sonuç ve önerileri içermektedir. XII 03. Summary The Satate Monopoly on importing, productions, marketing and sales of tobacco and tobacco products started with a financial reform in 1 862. Various legislative regulations were made up to the present. The last regulation, No. 1 177 Tobacco and Tobacco Monopoly Law, came into force in 1969. With an aim to conform to the changing World conditions and abrogate the State Monopoly in this way to open public corporations to competition, in the transition period to European Community; Some articles of the Tobacco and Tobacco Monoply Law, No. 1177, were abrogated with the law No. 3291 in 1986. In this way, the State Monopoly on tobacco and tobacco products was abolished. In this manner, international tobacco and cigarette companies obtained cigarette manufacturing and marketing rights in Turkey. The marketing of their products was performed by Tekel Marketing and Distribution Department until their production capacity reached to the fixed sales amount. After They reached this fixed sales amount, They obtained the rights of establishing their marketing and distribution departments. In this study, we aim to make a research study concerning the firms which are involved in marketing and distribution of tobacco products in Trabzon and also compare their activities and make a questionnaire concerning sales and activities of them. In this manner, by evaluating the results we will reach a conclusion about the matter. 300 Tekel wholesale distributors have been chosen by dividing Trabzon city centrum to 2 areas for this study. In the first part of this study, some information was given about the tobacco firms doing business in Trabzon. In the second part, market shares and competition areas of the firms were analysed. In the third part, distribution systems were examined. In the fourth part, the firms were compared. The last part of the study contains results and proposals. XIII
Collections