K.T.Ü. lisans öğrencilerinin başarı düzeyini etkileyen faktörlerin kantitatif analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
02. Özet Bu araştırmanın amacı; `KTÜ Lisans Öğrencilerinin Basan Düzeyini Etkileyen Faktörlerin Kantitatif Analizi` ni yapmaktır. Öğrencilerin basan durumunu etkileyecek temel faktörleri çeşitli şekillerde sıralamak mümkündür. Bunlardan bir tanesi Türk yükseköğretim sisteminin içinde bulunduğu temel sorunlardır. Bir başka faktör, ortaöğretim kurumlarındaki kalitenin düşük olmasıdır. Ortaöğretim kurumlarında kalitenin olmayışı, öğrencilerin basan düzeyim olumsuz yönde etkileyen en önemli faktördür. Öte yandan sosyal çevre, sosyo-ekonomik yapı da, öğrencilerin basan düzeyini etkileyen faktörler arasındadır. Bu temel faktörlerin her biri ayn bir araştırmanın konusu olabilecek karmaşık bir yapıya sahiptir. Bu araştırmada daha çok sosyo-ekonomik faktörler yanında kısmen de olsa çevre ve ortaöğretimden kaynaklanan faktörler de ele alınmıştır. Türk yükseköğretimin temel sorunlarından ve ortaöğretimin kalitesinin düşüklüğünden ortaya çıkan sonuçlar ve bunlara ait çözüm önerileri, araştırmanın sonuç bölümünde ele alınmıştır. Araştırmada, öğrencilerin basan düzeyi bağımlı değişken olarak tanımlanmıştır. Ağırlıklı not ortalaması 0-2 arasında olan öğrenciler başansız, 2.1-4 arasında olanlar ise başanlı olarak benimsenmiştir. Araştırmanın kantitatif analizi, ki-kare istatistiğine göre yapılmıştır. Bu analizi yapabilmek, için, öğrencilerin basan düzeyini etkileyebilecek olası faktörler, yani bağımsız değişkenler tespit edilmiştir. Bu faktörlere uygun hipotezler oluşturulmuş, oluşturulan bu hipotezlerin test edilebilmesi için de bağımsız faktörleri içeren sorular belirlenerek bir anket formu hazırlanmıştır. Hazırlanan bu anket formu, KTÜ'de dört yıllık bölümlerde okuyan öğrencilerden, son sınıfta okuyanlann tamamına yani 2071 öğrenciye uygulanmıştır. Bu ana kütle içinden istatistik! yöntemlere göre; 847 tane anket örnek kütle olarak seçilmiştir. Örnek kütleyi oluşturan öğrencilerin, anket formundaki sorulann seçeneklerine VIIIverdikleri cevaplar bilgisayarla tasnif edilmiştir. Bu tasnif sonucu elde edilen veriler bir paket program olan statgrafta ki-kare istatistiğine göre analiz edilmiştir. Yapılan kantitatif analiz sonucunda, bağımsız değişken olarak belirlenen 29 faktörden elde edilen sonuçlar ayrı ayrı yorumlanmıştır. Bu yorumlarda, öğrencinin basan düzeyini olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen faktörlerin belirlenmesinde % 0,5 güven düzeyi temel ilke olarak ele alınmıştır. Benimsenen bu güven düzeyine göre 29 faktörden 10 tanesinin öğrencinin basan düzeyi ile ilişkisi olduğu saptanmıştır. Araştırmanın son bölümünde öğrencilerin basan düzeyini etkileyen faktörlerin olumlu ve olumsuz yönleri birer sonuç olarak tespit edilmiştir. Basan düzeyini olumsuz yönde etkileyen faktörlerin azaltılabilmesi veya tamamen ortadan kaldınlabilmesi için çözüm önerilerinde bulunulmuştur. IX 03. Summary The purpose of this research is qualitatively to analyse the factors which influence the achievement levels of the students in the Karadeniz Technical University. It is posible to rank the main factors which affect the achievement level of the students in various manner. One of them is the basic problems in which Turkish Higher Education System is found. Another factor is the low quality in the Secondary Education Institutions. The low quality in the Secondary Education Institutions is the most important factor that influences the achievement level of the student negatively. In addition, social environment, socio economic structure are among the factors that affect the achievement level of the students. Each of the basic factors has a complex structure so that each is the subject of a different research. In this research, the factors which are socio-economic and partly come from environment and the Secondary Education are investigated. The factors, which arise from the basic problems of the Turkish Higher Education and the low quality of the Secondary Education, and the propositions for the solution were presented in the conclusion of the research. In the research, the achievement level of the students is defined as dependent variable. The students whose the weighted notes are between 0 and 2 were accepted as unsuccessful students whereas the students whose weighted grades are between 2.1 and 4.0 were accepted as successful students. Quantitative analysis of the research was done by using theChi- square statistics. In order to make this analysis, the possible factors that can affect the achievement level of the students were determined. The hypotheses appropriate for these factors were set up. In order to test the hypotheses, a questionnaire form was prepared by determining the questions including independent factors. This questionnaire form prepared was applied for all students (2071), who continue the fourth class in the Karadeniz Technical University.In this population, by using the statistical procedures, eight- hundred forty seven auestionnaires were selected as sample. The answers in the questionnaires, that the students gave, were classified in the computer. The classified data were analyzed by using the Chi- square statistics in the StatGraph. The results obtained from twenty nine independent factors were separately evaluated. In the determination of the factors that influence the achievement level of the students positively or negatively, the 95 percent confidence level was accepted as a principle. It was found that 10 among 29 factors were correlated with the achievement level of the students in the this statistical level. In the last chapter of the research, the positive and negative aspects of the factors that influence the achievement level of the students were determined. To reduce or eliminate the negative factors, some propositions for the solutions were done. XI
Collections