Yapay sinir ağları ile trafik kazalarının modellemesi: Erzurum ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde trafik kazalarının her geçen gün artmasının nedenlerinin başında, sorunun çözümü için yapılan araştırmalarda hem disiplinler arası hem de kurumlar arası yaklaşımlarda saptanması gereken strateji ve hedeflerin tam olarak belirlenememesi gelmektedir. Ayrıca problemin çözümünde bilimsellik ve özellikle de mühendislik çalışması gerektiğinin kavranamamış olmasıdır. Bu çalışmada, 2012–2013 yılları arasında Erzurum ilinde meydana gelen trafik kazalarının mekansal analizi yapılmıştır. Erzurum'un ilçe haritası Coğrafi Bilgi Sistemleri ortamına sayısallaştırılarak aktarılmıştır ve her ilçedeki trafik kaza sayısı hangi kategoride ise o kategoriye göre harita üzerinde sorgulama sonrası gösterimi yapılmıştır. Böylece en çok trafik kazası, ölüm ve yaralanmanın meydana geldiği ilçeler görsel olarak harita üzerinde tespit edilmiştir. Trafik kazalarına etki eden; ilçe nüfusu, ilçe yüzölçümü, ilçedeki köy sayısı, kişi başına milli gelir, kayıtlı taşıt sayısı, yol geometrisi, yol uzunlukları, yol genişlikleri, trafik kapasitesi, endüstri kuruluşlarının sayısı, kentleşme seviyesi, trafik hacimleri, kazazedenin eğitim seviyesi, kazazede cinsiyeti, kazazede yaşı, yol yüzey durumu, kaza zamanı, mevsim, kazaya karışan araç tipi ve benzeri gibi faktörlerin trafik kazaları üzerindeki etkileri çok değişkenli istatistik yöntemleri ve yapay sinir ağları kullanılarak irdelenmiştir. Bu çalışmada elde edilecek sonuçlara bağlı olarak hangi ilçede hangi faktörün etkisinin diğer faktörlerden daha fazla olduğu belirlenmiştir. In our country, it is not completely determine that strategies and aims should be determined in approaches between both discipliners and institutions in done researches to solution of problem in importance of reasons which of traffic accidents increase with each passing day. Besides, it is not comprehend that it is necessary particularly engineering study and scientific in solution of problem. In this study, it do spatial analysis of interurban traffic accidents in Erzurum between 2012-2013 years. Map of Erzurum's district is digitalized by Geographic Information Systems and if each district is in which category, it is combed to category. In this way, it visually determine districts that have maximum traffic accident, fatality and injury. Factors have influence on traffic accidents such as population of district, area of district, number of village in district, income per people, registered vehicle numbers, road lengths, number of industrial establishments, level of urbanization, capacity of traffic, casualty education level, casualty sex, casualty old road surface condition, accident time, season, vehicle type related accident, influences of this factors are investigated by using many variable statistic procedures and artificial neural networks. As connected with conclusions that get in this study, it determine that influence of which factor is more in which district than other factors.
Collections