Türkçe konuşan çocuklarda fonatuar aerodinamik özelliklerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ses üretimi aerodinamik bir olaydır ve bu nedenle hava akışı ve hava basıncının değerlendirilmesi bireyin fonasyon sistemi hakkında anlamlı bilgiler vermektedir. Çalışmamızda, Türkçe konuşan 4.00-17.11 yaş arasındaki çocuklarda normatif veri oluşturulması ile yaş ve/veya cinsiyete bağlı değişkenlik gösteren aerodinamik verilerin belirlemesi amaçlanmıştır. Çalışmamıza 4.00-17.11 yaş arasında 120 çocuk katılımcı olarak alınmıştır. Grup I; 4.00-5.11 yaş, Grup II; 6.00-9.11 yaş, Grup III; 10.00-13.11 yaş ve Grup IV; 14.00-17.11 yaş olmak üzere dört grup oluşturulmuştur. Bu yaş gruplarının her birine 30'ar çocuk (15K,15E) yer almıştır. Çalışmamıza işitme kaybı, ses ve konuşma bozukluğu olmayan çocuklar dahil edilmiştir. Aerodinamik değerlendirme için KAY-PENTAX PAS Model 6600 cihazı kullanılmıştır ve 6 protokolde 56 parametrede değerlendirme yapılmıştır. Elli altı parametrenin 49' unda yaş ve/veya cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farklılıklar kız ve erkek çocukların respiratuvar ve laringeal sistemindeki değişimlerle açıklanabilir. Expiratory airflow duration, expiratory volume, mean pitch, phonation time, peak expiratory airflow, mean expiratory airflow, SPL range, pitch range, target airflow, mean airflow during voicing, aerodinamik power, aerodinamik resistance ve acoustic ohms parametrelerinde running speech protokolü hariç diğer beş protokolde istatistiksel olarak 4 grup arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Running speech protokolünde yedi parametrede istatistiksel olarak Grup II, Grup III ve Grup IV arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Yedi parametrede running speech protokolü hariç diğer beş protokolde cinsiyete göre (erkek>kız) istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Dört parametrede running speech protokolü hariç diğer beş protokolde cinsiyete göre (kız>erkek) istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Aerodinamik değerlendirmenin hem tanı koyulurken hem de uygulanan tedavilerinin etkinliğinin belirlenmesinde uygun yöntem olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.Anahtar kelimeler: Ses, aerodinamik analiz, pediatrik ses, pediatrik ses profili, fonatuar aerodinamik sistem Voice production is an aerodynamic process, and therefore the evaluation of airflow and air pressure provides meaningful information about the individual's phonation system. The main aim of this study is to determine the normative aerodynamic data in Turkish speaking children between age of 4.00-17.11 year, and to determine the age and / or gender-dependent variability of this data. Participants were 120 children between the ages of 4-17.11 years. Four groups were formed as follow; group I; 4.00 – 5.11 years, group II; 6.00 – 9.11 years, group III; 10.00 – 13.11 years and group IV; 14.00 – 17.11 years. There were thirty children (15 female, 15 male) in each group. Children with hearing loss, voice and speech disorders were excluded from the study. KAY-PENTAX PAS Model 6600 instrument was used for aerodynamic assessment, 56 different parameters were evaluated under 6 protocols. There were statistically significant differences in 49 parameters according to age and / or gender variables. These differences can be explained by the changes in the respiratory and laryngeal systems of girls and boys. Statistically significant differences were found (p<0.05) between 4 groups in expiratory airflow duration, expiratory volume, mean pitch, phonation time, peak expiratory airflow, mean expiratory airflow, SPL range, pitch range, target airflow, mean airflow during voicing, aerodynamic power, aerodynamic resistance and acoustic ohms parameters under five protocols except for the running speech protocol. For running speech protocol; significant differences were found (p<0.05) between group 2, group 3, and group 4 in seven parameters. Except for the running speech protocol, statistically significant differences (p<0.05) were found in all other five protocols according to sex (female > male) variable. It is conculuded that aerodynamic assessment can be used as an effective method for both diagnosing and determining the effectiveness of the intervention.Keywords: Voice, aerodynamic analysis, pediatric voice, pediatric voice profile, phonatory aerodynamic system
Collections