İlkokul bir, iki ve üçüncü sınıfa devam eden koklear implant kullanıcısı çocukların akademik ve sosyal becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmamızda, ilkokul bir, iki ve üçüncü sınıfa devam eden koklear implant kullanıcısı çocukların sosyal beceri, akademik yeterlilik ve problem davranışları normal akranlarıyla karşılaştırılmış, ayrıca dil becerileriyle aralarındaki ilişkiyi araştırılmıştır. Bu amaçla çalışmaya 32 koklear implant kullanıcısı çocuk (çalışma grubu) ile bu çocukların 160 sağlıklı sınıf arkadaşı (kontrol grubu) dahil edilmiştir. Çalışmaya katılan her bir çocuk için, 2005 yılında Sucuoğlu ve Özokçu tarafından Türkçeleştirilip geçerlik güvenirliği yapılan ve sosyal beceri, akademik yeterlilik, problem davranış alt ölçeklerinden oluşan Sosyal Beceri Derecelendirme Sistemi (SBDS) öğretmeni tarafından uygulanmıştır (1). Koklear implant kullanan çocuklara ayrıca TİFALDİ ölçeği ile alıcı ve ifade edici dil değerlendirmesi yapılmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda; çalışma grubu ile kontrol grubunun SBDS alt ölçekleri arasında kontrol grubunun lehine anlamlı fark bulunmuştur. Çalışma grubu, erken dönem (2 yaş öncesi) ve geç dönem (2 yaş sonrası) implant olanlar olacak şekilde 2'ye ayrılarak kontrol grubuyla beraber SBDS alt ölçekleri puanları arasında 3'lü istatistiksel karşılaştırma yapıldığında çalışma grubu ile kontrol grubu arasındaki farkı geç dönemde koklear implant olan grubun oluşturduğu görülmüştür. Çalışma grubunda yapılan, TİFALDİ Alıcı Dil ve İfade Edici Alt Testleri ile SBDS alt ölçekleri arasındaki korelasyon analizlerinde; Alıcı Dil Alt Testi puanları ile akademik yeterlilik alt ölçeği arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon elde edilirken, İfade Edici Dil Alt Testi puanları ile sosyal beceri ve akademik yeterlilik alt ölçekleri arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon elde edilmiştir. Ayrıca SBDS alt ölçekleri puanlarının kendi aralarında da anlamlı korelasyonlar gösterdiği elde edilmiştir. In our study, the social skills, academic competence and problem behaviors of children with cochlear implants in primary school first, second and third grade were compared with their normal peers and the relationships between social skills, academic competence, problem behaviors and language skills were investigated. For this purpose, 32 cochlear implanted (research group) and 160 healthy classmates (control group) were included. In this study, Social Skills Rating System (SSRS) Inventory Teacher version, standardized to Turkish by Sucuoğlu and Özokçu (2005), applied by teachers of children. Also, receptive and expressive language skills of cochlear implanted children assessed with TİFALDİ inventory. As a result of statistical analysis, significant differences were found in favor of the control group between the SSRS subscales of the study group and the control group. The study group was divided into two groups as early (before 2 years) and late (after 2 years) implants, and when SSRS subscale scores of 3 groups were statistically compared, the difference between the study group and the control group was found as late cochlear implant group. In the analysis of the correlation between TİFALDİ Receptive Language, Expressive Language subtests and SSRS subscales of the study group, a significant positive correlation was found between the scores of the Receptive Language Subtest and the Academic Competence subscale while a significant positive correlations were found between the scores of the Expression Language Subtests and Social Skills and Academic Competence Subscales. It was also found that the scores of SSRS subscales showed significant correlations among themselves.
Collections