11. sınıf öğrencilerinin Türkiye cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersine karşı ilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
11. sınıf öğrencilerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinekarşı ilgi ve tutumlarını ortaya koymak amacıyla yapılan bu çalışmada betimsel yöntemkullanılmıştır. Araştırmanın evrenini oluşturan 2007?2008 eğitim-öğretim yılında Şırnakili Merkez ilçesi dâhilinde resmi genel lisede öğrenim gören 300 ortaöğretim 11. sınıföğrencisi araştırmanın örneklemini de oluşturmaktadır.Çalışma, 2007?2008 eğitim-öğretim yılında Şırnak ili Merkez ilçesi dâhilinde resmigenel lisede öğrenim gören 300 ortaöğretim 11. sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın amacı doğrultusunda 46 sorudan oluşan bir anket formu geliştirilerek 300öğrenciye uygulanmıştır. Anketin yanı sıra araştırmada yarı yapılandırılmış mülakat formuda geliştirilmiş ve 48 öğrenciyle mülakat yapılmıştır.Araştırmada elde edilen veriler, SPSS (Statik Package Social Science) 11,5 forWindows programı yardımıyla analiz edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde frekans(f),yüzde (%) değerleri kullanılıp, t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), Scheffe Testiuygulanarak, gerekli değerlendirmeler ve yorumlamalar yapılmaya çalışılmıştır.Araştırmanın sonunda 11.sınıf öğrencilerinin genel olarak Türkiye Cumhuriyeti İnkılâpTarihi ve Atatürkçülük dersine karşı tutumlarının orta seviyede olduğu belirlenmiştir.Öğrencilerin Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinin faydalarınailişkin olarak olumlu tutum ve düşünceye sahip oldukları görülmüştür. ÖğrencilerinTürkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersine karşı tutumlarındacinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık görülürken, öğrenim gördükleri alan türüne(Türkçe-Matematik, Sosyal, Fen) ve başarı durumlarına (Başarısız, Orta Başarılı, ÇokBaşarılı) göre anlamlı farklılık belirlenememiştir. This study, which is carried out to evaluate the interest and attitudes of the studentstowards Turkish Revolution History and Kemalism course is fulfilled by using descriptivemethod. The research?s universe is formed 300 secondary education of 11th grade studentswho study in state high schools in the center of Şırnak in 2007?2008 education-teachingyear. All of the students have been chosen as example.The study is done with 300 secondary education of 11th grade students who study instate high schools in the center of Şırnak in 2007?2008 education-teaching year. By theway of the aim of this study a questionnarie that consisted of 46 questions is improve byresearcher. It is carried out to 300 students. By the way of the aim of the this study aninterview form is improved by researcher. It is carried out to 48 students.The data which are obtained from research, is analyzed with SPSS (Statik PackageSocial Science) 11,5 for Windows programme. By making use of t-test, oneway varianceanalysis (Anova) and Scheffe Test frequency and percentage distributions of the answergathered from students were determined and we tried to get necessary evaluations andinterpretations. In relational analysis one-way variance analysis and T-test techniques wereused. At the end of this research, attitudes of the 11th grade students towards TurkishRevolution History and Kemalism course were generally at middle level. It was seen thatthe students had positive attitudes towards the advantages of Turkish Revolution Historyand Kemalism course. It was seen that the attitudes of the students towards TurkishRevolution History and Kemalism course a meaningful differentiated due to the sex theyhad. But it wasn?t seen that the attitudes of the students towards Turkish RevolutionHistory and Kemalism course a meaningful differentiated due to chosen study field(Literature-Mathematics, Social Science and Science) and perceived success (unsuccessful,middle successful, very successful) in Turkish Revolution History and Kemalism course.Key Words: Turkish Revolution History and Kemalism Course, İnterest and Attitudes
Collections