Show simple item record

dc.contributor.advisorİnan, Ergin
dc.contributor.authorUzel, Füsun
dc.date.accessioned2020-12-30T07:40:59Z
dc.date.available2020-12-30T07:40:59Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2020-12-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/490241
dc.description.abstractÖZET Gizemcilik, halktan saklanmış tüm bilgileri içeren, gizilcilik kapsamında, içrek bir öğretidir. Hindistan'a özgü bireysel derin düşünme, gizemciliğin de kaynağıdır. Ortaçağ gizemcilerinin öncüleri olarak, II. yüzyılda Gnosisçiler'i görmekteyiz. Daha sonra ortaya çıkacak olan kabala, (gizemci Yahudi geleneği) Gnosisçiler'den etkilenecektir. Bu gelenekte, Kutsal Kitap, zengin tekniklerle okunup, yorumlanır. Eski Türkler' de gizemcilik, Şamanlık ile şekillenmiştir. Samanlık, dinsel büyüsel inanç ve uygulamalar bütünüdür. Eski Türk resim sanatında iki önemli ressam dikkat çekmektedir; Sicistani ve Mehmet Siyahkalem. Gizemcilikte okuma teknik ve yazılımlar, farklı adlarla, hem Yahudi, hem Yunan, hem de Müslümanlar' da kullanılmıştır. Bu türden tekniklerde sıkça kullanılan harf-rakamlar, aslında sayma zorluğunun yarattığı korku ve isteksizlikten kaynaklanan, sayılanın, mimlenenin üzerinde, kötü güçlerin kolaylıkla hakimiyet kuracağı inancı ile beslenmiş ve yine bu doğrultuda, gizemciler, harflerin sayısal değerleri ile, kötü güçlere hakim olabileceklerine ve gizil bilgilerin elde edilebileceğine inanmışlardır. Felsefî boyutta gizemcilik, Pythagorasçılık ile şekillenmiştir. Bu düşünüş, Paracelsus 'da, Mirandola'da, Nettesheim'de, Cardanus'da, Büyük Albert'te, Suhreverdi'de, Farabi'de, İbn-i Hayyan'da, Cabir ve Razi'de, İbn-i Sina'da etkiler bırakmıştır. Tasavvufta Batınilik olarak karşımıza çıkan gizemcilik burada, hareketi esas alır ve felsefî gizemciliklerden ayrılır. Tasavvuf, dinsel bir gizemciliktir. VIÇağımız resim sanatında gizemci temaların kullanımı, geçmiş yüzyıllardaki belirgin, gelenekten anlatımın yerine, oldukça şüpheli ve belirsizdir. Uzun yıllar boyunca soyut sanatın ilham kaynağı olarak görülmeyen gizemcilik (/gizilcilik) hakkındaki yaygın kanı, altmışlı ve yetmişli yıllarda, modern eserler üzerinde gizemci etkilerin bulunduğunu gösteren yayınlanıl çıkmaya başlamasıyla bir ölçüde değişmiştir. Bu çabada, Robert P.Welsh, Rigbom, yazılarıyla dikkat çeken isimlerdendir. Konu hakkındaki metin ve yayınlatın, sanatçılar üzerinde büyük etkisi olduğu bilinmektedir. 1875 'de New York'ta kurulan Teozofi Topluluğu, sanat ve gizilcilik arasındaki bağı açıklayıcı pek çok metin, gazete ve kitap yayınlamıştır. Tüm bu çabalar, sanatçılarca ilgi görmüştür. Khnopff, Serusier, Moreau, Braque, Gris, Duchamp, B. Newman, Beuys, Malevich, Gauguin, Mondrian, Kupka, Kandinsky, Klee, Pollock gibi sanatçılar, gizemciliğin varlık alam manevi dünya ile ilgilenmişlerdir. VII
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleÇağdaş resim sanatında mistisizmin bulgulanması
dc.title.alternativeDiscovery of mistisizm in contemporary painting art
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-24
dc.contributor.departmentResim Anasanat Dalı
dc.subject.ytmMystic
dc.subject.ytmPainting art
dc.subject.ytmModern painting art
dc.identifier.yokid61944
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityMARMARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid61944
dc.description.pages107
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess