20. yy. heykel sanatında Henry Moore etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET 20.yy. Heykelinin biçimlendiricisi endüstridir. Endüstri, insanı iç huzursuzluklarına götürmüştür ve hatta kişiliği tehdit eden en önemli etken durumundadır. Moore'un yaratılarında Öz'e dönüş, saflığı arama çabası sezilir. Bu, çağının endüstrisinin insanı ezen baskısına sanatçı duyarlılığı ile bir başkaldırıdır. Onun malzemeye hakimiyeti, malzeme ile bütünleşmesi ile ortaya çıkmıştır. Malzemenin ustası, hâkim'i olunması gereğini bildirir, belirtir. Bu prensipler yaşanan çağa, binlerce yıllık heykel geleneğinin bir yansıması dır. Figüratif sanat ve soyut sanat arasındaki ayrılıkları yok etmek yönün de çaba sarfetmiştir. Eserlerinde dramatik anlam bütünlükleri yüzeysel değil aksine, halklar ve uygarlıklar düzeyinde ilişkilendirme başarısıdır. Malzemedeki hakimiyetini, insanın iç dünya analizi ve yansıtılmasın da da göstermiştir. İfadeci tavrı ile yaşam gerçekliğinden kopulamayacağım yansıtır. Moore uzanan figürlerinde yapı sağlamlığını oluşturarak, ilahi öğelerin doğasına döndü. Enerji dönüşümünü manzaralardan resim ve heykellerine yönlendirdi.Klasik heykel geleneğinin özümsenmesi sonucunda, 20.yy. heykelinin sağlam temellere oturtulabilineceği, yeni nesil sanatçıların bilincine yerleştirmiştir. `Sanatın Özü İnsandır` fikrine sadık kaldı. İnsandan yola çıkarak yeni fakat farklı bir yaşam oluşturdu. SUMMARY The former of 20 th. Century sculpture is industry. Industry has caused people to have internal uneasiness and has been in fact the most im portant effect that threatens the personality. Return to origin, search for pu rity is perceived in Moore's masterpieces. This is a rebel with a feeling of artist against the pressure of his comtemporary industry that presses people. His govern on the material has arisen due to his unity with material. He informs, advises that one should be the master, the governor of Materi al. These principles are the reflection of the many years sculpture costoms to the lived era. He has made efforts towards eliminating the difference between figu rative art and abstrtact art. The dramatical meaning unities in his masterpieces are not on surface but on contrary a relation at the level of people and civilization. He has reflected his govern on material also on analysis and reflection of the inner world of people. He reflects with his expressive attitude that no one can get away from the truth of living. Moore returned to the nature of divine elements by creating structural strength at his reclining figures. He directed conversion of energy from panorama to paintings and s- culptures.He has caused the new generation artists to absolutely respect that 20th. Century sculpture can be placed on sound principles as the result of absorption of sculptural customs. He kept to the idea of `the origin of arts is human` He created a new but different life starting from human. VI
Collections