Ulusal kültürün kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri üzerindeki etkisi: Kültürlerarası karşılaştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ulusal kültürün kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) uygulamaları üzerindeki etkisi gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin KSS uygulamalarının karşılaştırılması çerçevesinde açıklanmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada ulusal kültürün KSS uygulamaları üzerindeki etkisini test etmek için mikro ve makro düzeyde olmak üzere iki ayrı çalışma yürütülmüştür. Mikro düzeyde analizlerde araştırma kapsamında yer alan ülkelerdeki işletmelere odaklanılarak 30 ülkenin her birinin en büyük 50 işletmesinin KSS uygulamaları hakkındaki bilgileri derlenerek, toplam 1215 işletmeye ait veri seti oluşturulmuştur. Makro düzey analiz için ise ikincil veri kaynakları kullanılarak 30 ülkeye ait ulusal göstergelerden hareketle veri seti oluşturulmuştur.Çalışma kültürel kuram temeline dayandırılmaktadır. Bu bakış açısından hareketle mikro düzeyde yapılan analizlerde ulusal kültürün değerler ve uygulamalar boyutlarının KSS uygulamaları üzerindeki etkisi gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler için ayrı ayrı incelenmeye çalışılmaktadır. Analiz bulguları sonucu, ulusal kültür değişkenlerinin KSS uygulamaları üzerinde toplumsal toplulukçuluk, güç mesafesi, grup içi toplulukçuluk gibi çeşitli boyutlarda etkiye sahip olduğunu göstermekte ve bu etkinin ulusal kültürün değerler ve uygulamalar boyutlarında değiştiği ve aynı zamanda gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde ilişkilerin farklı ortaya çıktığı tespit edilmektedir. Makro düzeyde gerçekleştirilen analizlerde ise kültürel olarak farklı gruplarda yer alan ülkelerin KSS uygulamalarının da farklılaşacağı öne sürülmektedir. Bu amaçla yapılan kümeleme analizinde, ülkeler kültür skorlarına göre iki gruba ayrılmakta ve ardından elde edilen gruplar arasında KSS skorları açısından anlamlı bir fark olup olmadığı analiz edilmektedir. Analiz sonuçları incelendiğinde KSS skorları açısından gruplar arasında anlamlı farklılıklar olduğu gözlenmektedir.Anahtar Kelimeler: Ulusal Kültür, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, GLOBE This study aimed to explain effect of national culture on corporate social responsibility (CSR) applications through the practices of developing and developed countries. In this context, to examine the effect of national culture on CSR, two seperate researches, one of which was micro and the other was macro, were carried out. In micro level analyses, information on the biggest 50 corporates of 30 countries was garnered by focusing on the corporates in countries related to the study and a dataset which belonged to 1215 corporates was generated. For the macro level analysis, a dataset was generated from secondary data sources.The study was based on cultural theory. With reference to this point of view in micro level analyses, the effect of values and practices aspects on CSR applications was examined separetly for developing and developed countries. The findings of analyses reveal that national culture variables have effect on various aspects as institutional collectivism, power distance, in-group collectivism and this effect changed in values and practices aspects of national culture. Accordingly it was found out that in developed countries the relations arised differently.In analyses realized in macro level, the CSR applications of the countries in culturally different groups would differ was proposed. In cluster analysis made for this purpose, the countries were divided into two groups according to their culture scores and then these determined groups were analyzed to check whether there was a meaningful difference between them. When the results of analysis were looked over for CSR scores, meaningful differences between the groups were observed.Key Words: National Culture, Corporate Social Responsibility, GLOBE
Collections