The impact of `Text mining and imitating` strategies on lexical richness, diversity and general success of students in their compositions in a writing class.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı `metin madenciliği` ve bir kompozisyon modelini `taklit etme` stratejilerinin öğrenci kompozisyonlarındaki kelime zenginliği, çeşitliliği ve öğrenci başarısı üzerine olan etkisini incelemektir. Bu çalışmanın katılımcıları 2012/2013 Akademik yılında Karadeniz Teknik Üniversitesinin İngiliz Dili ve Edebiyatı 1.sınıf öğrencileridir (39 kontrol grubunda; 59 deney grubunda). Deney grubundaki öğrenciler örnek kompozisyonlar üzerinde çalışarak kelime kullanımlarını pekiştirmek için yazı inceleme ve taklit etme üzerine eğitildiler. Kontrol gurubundaki öğrenciler ise sadece nasıl kompozisyon yazacakları üzerine eğitildiler ve bu süreçte örnek kompozisyonlar üzerine bir inceleme yapmadılar. Deney gurubundaki eğitimden sonra her iki guruptaki öğrencilerden en az 250 kelimelik `Hayran olduğunuz biri` başlıklı beş paragraflı bir betimleyici kompozisyon, `Çalışanı Takip Etmek` başlıklı beş paragraflı bir avantaj dezavantaj kompozisyonları yazmaları istendi. Her iki guruptaki öğrencilerden (15826 kelimelik kontrol gurubundan, 25027 kelimelik deney gurubundan) oluşturulan iki derlem iki ayda toplandı ve incelemeyi kolaylaştırmak adına Biber (1993) etiketleriyle etiketlendi. İstatistiksel hesaplamalara göre iki gurup arasındaki kelime zenginliğinde anlamlı bir farklılık olmasa da deney gurubundaki öğrencilerin kompozisyonlarının daha zengin olduğu görüldü. Ayrıca genel isimler ve genel fiiller alt kategorisinde deney gurubundaki öğrencilerin kompozisyonlarında istatistiksel anlamlı bir farklılık bulunurken, bu öğrencilerin genel başarısının da diğerlerine oranla yüksek olduğu saptandı. Anahtar Kelimeler: Metin madenciliği, taklit etme, kelime zenginliği, kelime çeşitliliği, öğrenci derlemi. This study aimed to find out the impact of `text mining and imitating` strategies on lexical richness, diversity and general success of students in their compositions in a writing class. The participants (39 in the control group; 59 in the experimental group) of this study were first year students of Karadeniz Technical University in English Language and Literature department in the academic year of 2012- 2013. Students in the experimental group working on model essays were instructed on how to mine and imitate their essays to be more competent in vocabulary while students in the control group were directly instructed on how to write their essays without using any reference book or working on model essays. After treatment to the experimental group, participants were asked to write one descriptive essay entitled `the person you admire` and one advantage disadvantage essay on `employee monitoring`. They were asked to write five paragraph essays with at least 250 words. Two corpora of 39 students in the control group and 59 students in the experimental group, (corpus of 15826 and a corpus of 25027 words respectively) were compiled in two months , and these essays were tagged (with Biber tagger's tag descriptions) in order to ease the analysis. Though there is statistically slight difference in terms of lexical richness, the study revealed that compositions in the experimental group are lexically richer than those in the control group. Common nouns and general verbs subclasses were found to be used more in compositions of the experimental group. In addition to that, students in the experimental group got better grades than those in the control group. Key words: Text mining, imitating, lexical richness, lexical diversity, learner corpora.
Collections