Türkiye`de küçük ve orta büyüklükteki işletmeler için tasarım desteği sağlanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, tasarım ve pazarlama açılarından zayıf olan küçük ve orta büyüklükteki işletmelere dışarıdan tasarım desteği verilerek rekabet gücünün arttırılması savunulmuştur. Türkiye' de küçük ve orta büyüklükteki işletmeler için, işletmeleri önemli kılan nedenler ve günümüzde yaşadıkları sorunlar gözönünde bulundurularak mevcut konumunun tasarım ve pazarlama stratejileri çerçevesinde değerlendirilmesinin yanı sıra tasarım danışmanlığı kavramının araştırılmış ve çıkan sonuçlara göre Türkiye' de tasarım danışmanlığı yapacak bir işletmenin çalışma modeli geliştirilmiştir. Türkiye' de küçük ve orta büyüklükteki işletmeler üzerine çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Ama tasarım ve tasarım danışmanlığı konusunun şimdiye kadar ele alınmamış olması bu çalışmanın oluşmasına sebep teşkil etmektedir. Bu nedenle değişen dünya ekonomisi, tüketici gereksinmeleri ve istekleri doğrultusunda küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde tasarım etkinliğinin arttırılarak rekabet gücünün de artacağı savunulmuştur. Bu amaçla, giriş bölümünde küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin özelliklerinden bahsedilmiştir ve ülke kalkınmalanndaki önemi vurgulanmıştır. Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler bölümünde, ülke ekonomileri içindeki yeri vurgulanmış ve bu tür işletmeleri önemli kılan etkenler ve sorunları finansman, teknoloji, yönetim, çalışanlar ve pazarlama etkinlikleri büyük işletmelerle kıyaslaman olarak incelenmiştir. Ardından aynı inceleme Türkiye' de hizmet veren küçük ve orta büyüklükteki işletmeler için yinelemiştir. Sonuçta günümüzde rekabetin yoğun bir şekilde ortamlarda büyük işletmeler gibi kitle üretimine değil niş pazarlara yönelmeleri önerilmiştir. XITasarım danışmanlığı konusu çerçevesinde önce bu tür işletmelerin ya da kuruluşların işletmelere dışarıdan tasarım hizmeti veren işletmeler olduğu üzerinde durulmuştur. Kısa bir tarihçesi ele alındıktan sonra bu tür işletmelerin kurulma ve varolma nedenleri örnekler ışığında açıklanmıştır ve küçük ve orta büyüklükteki işletmelerle olan ilişkileri üzerinde durulmuştur. Araştırma metotları bölümünde bu çalışma için yapılan çalışmalardan ve konuya ilişkin yapılan anketin kurgusundan bahsedilmiştir. Burada çıkan bulgular karşılaştırmalı olarak araştırma sonuçlan bölümünde irdelenmiştir. Sonuç bölümünde ise çalışmanın tamamında yapılmış araştırmanın sonuçlan bulunmaktadır. Bunun yanında Türkiye' de küçük ve orta büyüklükteki işletmelere tasarım danışmanlığı yapacak bir işletmeye ilişkin bir modelleme yapılmıştır ve önermelerde bulunulmuştur. xn SUMMARY In this dissertation, design consultancy's signifant role in increasing the competative force of small and medium sized enterprises (SME' s) in the changing world economy and design activities' indispensible role in responding fully to the demands and wishes of consumers are discussed. The introduction chapter stresses the importance of the initiative, discusses the specifications of the SME's and accentuates their importance in the development of nations. Design's role in increasing companies and organizations' competative force and its' added product value in today's market conditions where technological developments are followed closely to fulfill the expectations and novelties of the market, while staying in tune with the current trends is pointed out. It is indicated that design's role is underestimated in SME's in the Turkish economy. However, inorder to be successful in the local market and expand the horizons for external market, design is essential. The SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRISES (SME' S) chapter reveals a short history of SME' s, and how large enterprises have lost their importance while SME's increasing power in the development process. Since a definite explanation for SME's has not been developed, many countries have formulated their own definitions upon the numbers of workers and/or income. In our country, SME's which are defined by governmental associatons, differ also according to their geographic location. In the research conducted in countries like EU, USA and Japan, facts about SME' s and examined. When facts and activities about SME's are verified, it is shown that SME' s play a very important role in country's economies and, xm. Company management organised according to international marketing conditions (like foreign language, detailed market knowledge, attitude according to country cultures and lifestyles) is more operative,. Specialized and knowledgeable company workers educated according to international marketing conditions,. Knowledge of country bureaucracies,. Knowledge of lifestyles, needs and trends of consumers,. Companies commercialization approach is based upon the above stated facts. Growing of SME' s started the rise of new and existing sectors, increase in product variations, covergence of producer and consumers. Thus, new working fields have developed, giving rise to the need to employ qualified personnel. Design, has given rise to product policy positioning, product variations and consumer oriented advertising. Besides, SME's, which respond to fulfill the demands of the local area they are placed in, instead of using the contemporary technologies, utilize intermediate technologies, and assist in the development of their immediate surrounding. In educating qualified personnel, it is essential to find the right approach for technical and on job training and also conducting continuous in-service training for educators. The SME's in Turkey, besides the perplexities from management to marketing, face many internal and external challanges such as finding financial resources for further development and accessing know-how and technology. Moreover, they are not fully equipped for marketing and industrial design. Design's leading role in raising the competitiveness of the product in the market and its added value to the product is not fully comprehended in Turkey. Therefore, design consultancies role is evident. In the DESIGN CONSULTANCY chapter, the conception of design consultancy is discussed. The chapter explains the meaning of design consultancy, its functions and XtVcomponents and its role in new product design and development. The reason beyond researching foreign design consultacy companies is to verify their broad applications and their essential role in SME's. The CONCLUSION AND PROPOSALS chapter states that a successful project manager must make correct decisions regarding consumeres, have full control over the project, be exact on timing, and be creative. Since the design consultancy companies or organizations undertake the role of the project manager, it is evident for them to focus upon a certain market and/or specialize in design discipline. Especcially in countries like Turkey this is evident. A good product is a high quality material; It is self explanatory,, its consumers are well depicted, it meets the needs of its clients, and 'has a good positioning. Today and in the future, it will be rather difficult to create such si product.. Therefore, initially, design's importance in marketing is emphasized and later â sampling model is developed for design consultancy Therefore, design consultancy holds a key position for SME's where development and obtaining a market share are of primary importance. XV
Collections