Doğu ve sanatının batı plastik sanatlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tez öncelikle,`Doğu` ve `Batı` olarak sınıflandırdığımız,temelde ortak sayılabilecek -özellikle dini açıdan- olgulardan yola çıkarak.çok farklı noktalara gelmiş olan kültürler arasındaki sanatsal etkileşimi konu almaktadır. Sanatta Doğu ve Batı'nın birbirini etkilemesi Antik Çağ'a dayanır.Bu çağda sanatsal etkileşim en saf.en hesapsız biçimiyledir. Daha sonra çok uzun bir süre Batı dünyası Doğu'ya oryantalist bir bakış açısıyla yaklaşmıştır. Sosyalizm'in umut olmaktan çıkışı, materyalist doğruların dünyayı açıklamakta yetersiz kalışı;insan doğasının karmaşık yapısı, Kuzeyli düşünürleri İslam aleminin tasavvuf düşüncesine benzer bir hakikat arayışına yöneltmiştir. Hayatın katı gerçekliğinden uzaklaşma ve hakikati arama Batı'lı sanatçıyı merkezden perifere yöneltmiştir. Çin resmindeki kaligrafık yaklaşım ve Zen felsefesi gerek teknik gerekse de içerik bakımından çeşitli şekillerde bir çok batılı sanatçıyı etkiledi. Doğu etkisi Batı sanatında o güne değin süregelen kalıpların yıkılmasına.devrimsel bir değişime neden oldu. 20. yüzyılda Avrupa merkezli radikal sanat hareketlerinde ve Amerikan merkezli action-painting döneminde Batı, Doğu felsefesini- özellikle de Uzak Doğu'yu merak etmiştir. Yine 2. Dünya Savaşı sonrasında Alman sanatçılar savaşın acılarını dışavurumcu bir tarzda ifade etmişlerdir. Bu sanatçılarda Doğu felsefesinden etkilendiler.Bunların en önemlisi ve yaşam öyküsü açısından da ilginç olanı Joseph Beuys'tur. Sanat tarihinde Oryantalist dönem başlamış ve bitmiş gibi görünüyor. Ama aslında çağımız sanatı, kendi oryantalizmini çok daha etkili bir biçimde geliştirmiş durumda. Batılı sanatçı artık Doğu'dan eskisi gibi etkilenmiyor. SUMMARY First of all, this thesis is abot the art interaction between cultures classified as `the East` and `the West`, which are in fact born of similar origins -especially religion- but came to rather different points at the end. The interaction in art between East and West is to be backed by the antiquity. At this age the interaction was mostly pure and sincere. Then, for long ages, the western world has developed an oriental point of view to the East. The thought that socialism was no longer the hope, materialistic facts were not enough to explain the world being and the complexity of human nature has directed the northern philosophers to Islamic understanding and searching for the truth. This has oriented the western artist from center to periphery. The calligraphic style of Chinese painting and Zen philosophy influenced many western artists as content as well as tecnically. Eastern effect has caused the collapse of lasting rules of western art, a revolutionary change. In 20. century in radical art movements centered by Europe and in America centered action-painting period, the west was again interested in eastern philosophy-especially Far East. After World War II German artists expressed their suffering of war in expressionist way.These artists were also influenced by eastern philosophy. Most important of therewith an impressive life story,was Joseph Beuys. The orintalist period seems to be ended. But contemporary art has created its own Orientalism more effectively today. The western artist is not influenced by East like before.
Collections