Kırmızı Oda bağlamında sanat yapıtı ve izleyici ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET `Kırmızı Oda` adlı yapıt, çalışmalarına 2003 'de başladığım, 2004'e sonlandırdığım bir çağdaş sanat yapıtıdır. İşin en büyük özelliği, sürecim açısından yeni bir araştırma konusu içermesi ve tarihsel bağlamları doğru şekilde tespit edilmiş yeni çalışma alanları yaratmasıdır. Kırmızı Oda, sanat tarihi içinde farklı dönemlerde ve farklı bağlamlarda içerik olarak ele alınmış; sanat yapıtı ve izleyici ilişkisi üzerine yoğunlaşmış bir yapıttır. Çağdaş Sanat'm en önemli problematiklerinden biri olan; sanat ve izleyici ilişkisi, modern sanat edimlerinden farklı olarak, izleyicinin yapıtı `yaşaması` ve kimi zaman birebir katılımı gibi durumları içerir. Sanat tarihine bakıldığı zaman, özellikle yukarıda bahsettiğim olguyu sorgulayan bazı yapıtları, dolayısıyla bazı sanat akımlarını ve sanat hareketleri görüyoruz. Dada hareketiyle başlayarak, 1950'lere gelindiğinde Sitüasyonistlerin ve sonrasında Kavramsal Sanat içinde yer alan bazı yeni disiplinlerin, izleyici alışkanlıklarını tersine çevirmek düşüncesi üzerine kurulu yapıtlar verdiğini görüyoruz. Bu akım ve hareketlerin, söz konusu problematik üzerinden işleyen çalışmaları, kimi zaman birer amaç olarak, kimi zamansa birer araç olarak ele aldığını söyleyebiliriz. `Kırmızı Oda` isimli çalışma ise, bu yapıtların devamı niteliğini taşımıyor. Fakat içerik bağlamında, benzer anlam katmanlarına sahip bir yapıt. Dolayısıyla bu eser metni, hem kendi sürecimi ve sanatsal anlamda bulunduğum noktayı sorgularken, hem de çağdaş sanatın temel sorunsallarından birine ışık tutuyor. SUMMARY The `Red Room` is a contemporary artwork that was started in 2003 and finalized in 2004 by me. The most important special features of the artwork are that it contains a completely new research subject in my process and it creates new work fields for which historical contexts has been described correctly. The artwork `Red Room` has been taken charge as content in different contexts and in different periods of the history of art, and it focuses onto the relation artwork-audience. The art-audience relation as the main problem of Contemporary Art contains particular situations like `audience experiencing the artwork` and sometimes individual participation, which are the main distinctions from the attainments of the Modern Art. We simply observe some artworks and therefore also particular artistic movements in the history of art, those are questioning the aforementioned facts. Starting with Dada until 1950's, firstly by Situationists and after then by some disciplines of Conceptual Art, many artworks has been created which are established on the thought of configuring the audience habits. Those movements have taken charge of the artworks interacting with the same problem, sometimes as an objective and sometimes as a tool. `Red Room` is not a follower of those artworks. But contentwise, it has similar layers of meaning. Therefore this text of artwork is questioning my own process and my artistic position, illuminating at the same time one of the main problems of Contemporary Art.
Collections