Basında fotoğrafın kullanılması-fotoğrafın altyazı ile birlikte olayı ve durumu biçimlendirmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fotoğraflar, zamanın akışından çekilip alınmış anlardır. Fotoğrafçı, deklanşörebasarak o anı dondurur, korumaya alır ve yok olmasını engeller. Çekilen bu fotoğraf,çekilebilecek diğer binlerce fotoğraf karesinden sadece birisidir. Önceki ve sonrakikarelerin arasında olandır. Fotoğraf belli bir geçmişten gelen şimdinin, geleceğin ruhuylakarıştığı geçici anı dondurur.Fotoğrafın anlamı durağan değildir ve her zaman anlam kendisindenkaynaklanmaz. Fotoğrafların kullanım yer ve biçimleri, onların bize sunuldukları bağlam,nasıl algıladığımızı, nasıl etkilendiğimizi doğrudan tanımlar.Fotoğraf, anlam üretmede ve yaratmada çok etkili bir görsel malzemedir.Fotoğraflı haber metnin anlamlandırılmasını hızlandırır ve kolaylaştırır. Altyazılar,fotoğrafın içeriğini tanımlayarak, bilgiyi detaylandırır ve yeni kavrayışların yolunuaçarlar.Bu araştırmanın konusunu, fotoğraf-altyazı ilişkisi, yazının fotoğrafı nasıletkilediği, fotoğrafın bağlamına göre anlamının nasıl değiştiği oluşturmaktadır. Bu tezintemel amacı, basında fotoğraflar üzerinden, fotoğraf-altyazı etkileşimiyle oluşan yenibağlamın anlam oluşturmadaki gücüne dikkatleri çekmektir.Birinci bölümde, imge - sözcük, ikinci bölümde fotoğraf-sözcük ilişkileriörneklerle incelenmiştir. Üçüncü bölümde; basında fotoğrafın kullanımı, haberfotoğraflarının habere katkıları, gazetelerde organizasyon ve gazetelerin birinci sayfalarıve önemi konuları ele alınmıştır. Dördüncü bölümde, fotoğraf-altyazı ilişkisiirdelenmiş, altyazı sınıflanlandırılması hakkında bilgi verilmiştir. Tezin beşincibölümünde ise, basında fotoğraf - altyazı ilişkisine yönelik bir uygulama yapılarakgazetelerde fotoğrafın altyazıyla olan ilişkisi ve duruma etkisi tanımlanmaya çalışılmıştır.Bu amaçla, konu olarak İsrail'in Lübnan'a saldırısı seçilmiş, saldırı başlangıç tarihi ileateşkes tarihi arası periyod olarak belirlenmiştir. Gazetelerin birinci sayfalarının,gazeteler için önemi göz önüne alınarak, saha çalışması gazete birinci sayfa fotoğraflarıolarak sınırlandırılmıştır. Altyazısı olan fotoğraflar sınıflandırılarak, fotoğraf-altyazıuygulaması ve etkileşimleri tanımlanmaya çalışılmıştır. Photographs are moments stolen from the flow of time. A Photographer freezesthat moment by pressing the shutter release and with that release the moment staysvisually preserved, saved from becoming lost forever. In actuality that moment is onemoment chosen from among thousands. A photograph freezes the ephemeral where`now? coming from the tracks of the past meets with the soul of the future.A photograph may appear to be a still image, but its meaning is not fixed andresonates from sources beyond the actual image. How we perceive photographs and howthey affect us can be traced directly to their place of usage and form i.e from the contextof how they are presented to us.A photograph is very effective visual material on the generation and creation ofsense and meaning. News accompanied by photographs accelerate and easeinterpretation. Captions detail the news and open new ways of understanding bydescribing the content of the photograph.The subject of this research is to outline the relation between caption- photograph,specifically how the written word affects the photograph and how the interpretation andperception of photographic images changes with respect to its context. The main aim ofthis thesis is to draw attention to the power of photographs in the press to create meaningfrom the context that arises when photographs are paired with captions.In the first chapter the relation between image - word and in the second therelation between photograph-word are examined with examples. The contents of thethird chapter are the following: the usage of photographs in the press, the contribution ofnews photographs to the news itself, the organizational layout of newspapers and theimportance of front pages. The relation between photographs and caption is discussed inthe fourth chapter along with information about caption classification. In the fifth chapterthe relation between caption and photograph is examined through an appliedstudy/research that was performed with newspapers as the source. The aim of thisapplication is to describe caption - photograph relations and define their effect on thecreation of meaning. The study focused on Israel?s military attack on Lebonan during thesummer of 2006. The time interval chosen was between the starting date of the attacksthrough the ceasefire. The study/research was limited to an examination of front pagephotographs of newspapers in view of their importance journalistically. Classifyingphotographs with captions, the study/research endeavors to define the applications of andinterplay between photographs and captions.
Collections