Bankalarda kurumsal kimlik ve tasarım anlayışı üzerine
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnceleme ve araştırmalar sonucunda hazırlanmış olan tez çalışması Dört (4)bölümden oluşmaktadır. Bölümler kendi içlerinde ayrı bir anlatım ve derleme dilinesahiptir. Özünde kurumsal kimliğin ve bankalar üzerine etkilerinin araştırıldığı tezkonusunun birinci bölümünde, bankacılığın tarihçesi, geçmişten günümüze yapısı vevarlık nedenini irdelenmiştir. Ayrıca bu bölümdeki yapılan araştırmada, bankatanımlarını anlatan mevzuat içerikleri, yazılı ve görsel şemalara yer verilmiştir.Bankacılık tarihi ile paralellik gösteren kurumsal kimlik kavramı, görsel, işitselve yazıtsal kimlik oluşumlarında, bankalara büyük katkı sağlamış ve bir çok dönemdedoğru kimliklerin açığa çıkmasında önemli rol oynamıştır. Ülkemizin bankacılıksektöründe, kurumsal kimlik kavramına eğilimleri araştırıldığında, bankalardaki idariyönetimlerin konuya yaklaşımları tespit edilerek, global bankacılık mantığı ile uyumuaraştırılmıştır.Araştırmanın ikinci bölümü; Bankalardaki Kurumsal kimlik kavramının nedemek olduğu, nasıl ortaya çıkarıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca Kurumsal Kimliği içerenkimlik tanımları ve açıklamaları irdelenerek, araştırma kapsamında Bankaların işleyişiile ilgili Kimlik Şemaları, kimlik kılavuzu, organizasyon yapıları ve görev tanımlarıbelirtilmiştir. Bankaların hizmet vermeyi ve iletişim kurmayı düşündüğü kitleler için,kurumsal kimlik kavramı başlığı altında, görsel kimlik yapısının araştırılması,ulaşabileceği kitlelere nasıl ve ne şekilde seslenebileceği ile ilgili bilgilere yerverilmiştir.Sonuçta kurum ve kitle, ürün ve insan arasındaki iletişim ilişkileri, görsel kimlikadı altında ortaya konulmuş olup, kurumla, hizmet kitlesi arasındaki bağlarıngüçlendirilmesine yönelik, iletişim kurma içgüdüsünün, kimlikler üzerine nasılbağdaştığı anlatılmıştır.Üçüncü bölümde; Bankaların kurumsal olarak yapılanma süreci içinde kimlikanalizleri irdelenmiş, kitlelere yönelik görsel ifadeler, tasarım kaygıları ve insan ileürün ilişkilerinin bağlantıları araştırılarak, sonuçlar ortaya konmuştur.Dördüncü bölüm, Bankalarda doğru bir görselliğin nasıl ve ne şekildeolabileceğinden hareketle, iç mekan ve dış cephe kavramları çerçevesinde konseptoluşumları hakkında incelemelerin bulunduğu bölümdür.`'Bankalardaki kurumsal kimlik bütünlüğünü sağlayan temel unsur, o kurumdastratejik imajı oluşturur'' gerçeğinden yola çıkarak, imajı oluşturan yaratıcılığın vetasarımında önemi bu bölümde ele alınmıştır.Beşinci bölüm ise farklı banka oluşumlarına ait resimlerin ve logolarınsunulduğu bölümdür. This thesis study prepared as a result of the investigations and researchescarried, is composed of four (4) sections. The sections, within their contexts, have theirown expressions and a compilation language. In essence of this thesis, wherein thecorporate identity and its effects on the banks are scrutinized, the history of banking,evolution of its structure from the begining till now and the causality of its existence isdiscussed in the first section. Moreover, relevant to studies made in this section, thecontexts of the procedures wherein banking is defined, printed and visual schemes aregiven.The corporate identity concept manifesting a parallelism with the history ofbanking, has provided a great contribution to the banks in their visial, audial andprinted formations and in many occasions, has played an important role in thedisclosure of their true identities. Within the banking sector of our country, where wehave studied their inclanations towards corporate identity concept, we have noted theapproach of the administrative staff of the banks to the subject matter and haveinvestigated their correlations with the global banking logic.The second section of this study is concerned with how the Corporate IdentityConcept is conceived within the Banks and how it is brought forth in their applications.Moreover, the definitions and explanations given on the identification of the CorporateIdentity being carefully studied, Identification Schemes, Identification Guides,organizational structures and job definitions relevant to the operations of the Bankswere examined. Under the heading of Corporate Identity, for the community the Banksintend to provide service and establish relations with, information pertaining to theinvestigation of the visual identity structures, how and in what mode to address thecommunity intended to establish relations with, are given.By the end, the communicative relations between the corporates andcommunity, products and human beings, being disclosed under the title of visualidentity, how the instict of establishing relations are in concordance with fortifying theties between the corporates and service provided communities, are explained.In the third section, the identity analysis of the Banks being studied in theirgetting structured within the progression as corporates, the visual expressions divertedtowards the communities, their planning anxieties and the connections within therelations between man and products, are examined and the results obtained aredisclosed.The fourth section, acting on the assumption how and in what form a truevisualization should be with the Banks, reveals the studies made on the conceptformations within the framework of interior locations and exterior fronts.Proceeding with the reality that ?the fundamental element providing theintegrity of a corporate identity in the Banks, constitutes the stretigical image in thatcorporation?, the importance attributed onto creavity and its impact on its planning arediscussed.Finally, in the additional fifth section, pictures showing different bankformations and logos, are presented.
Collections