Çağdaş seramik sanatında saf biçimsel ifade arayışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
I. ve II. Dünya Savaşı'nın ortaya çıkardığı toplumsal ve politik olaylar sonucu ortaya çıkan psikolojik bunalımın etkilediği sanat başta Rusya olmak üzere Almanya gibi iki büyük devlette yaşanan rejim değişikliği ile yeni oluşumlara kucak açmıştır. Avrupa'da yaşanan gelişmelerin ülkemizi etkilememesi düşünülemezdi. Ancak bu etkilenmeler eş zamanlı olmamıştır. Avrupa'daki gelişmeleri yaklaşık 40-50 yıl geriden takip eden Türkiye, ancak 1950'li yıllarda geometrik soyutla tanışabilmiştir. 20. yüzyıl teknoloji ve sanayisinin gelişmişliği ile oluşan modern sanat, bu farklılaşmayı kendi içinde özümsemiş ve izleyiciye farklı boyutta sunmuştur. Bilimin gelişmesiyle doğadan uzaklaşılmış ve modern dünyanın gereksinimlerini karşılamak amacıyla yapılan nonfigüratif çalışmalar sonucunda soyut kendini göstermiştir. Teknoloji çağıyla birlikte ortaya çıkan soyut sanat anlayışının dayandığı temellerden biri de geometridir. Geometrik biçimler evrensel biçimlerdir ve çağdaş-modern sanatın temel konularındandır. Yapılan bu çalışmada amaç geometrik soyutlama eğilimi ile Kübizm, Fütürizm, Süprematizm, Konstrüktivizm, De Stijl, Bauhaus ve Minimalizm sanat anlayışlarının modern-çağdaş sanatın gelişimi içindeki yerini, plastik sanatlara getirdiği yenilikleri ve bu alandaki öncü sanatçıların konuya ilişkin yorum ve düşüncelerini, yapıtlarını araştırmak, bu yolla çağdaş seramik sanatından örneklerle konuyu pekiştirmektir. Çağdaş-Modern sanat hareketlerinin seramik sanatındaki karşılıklarına, akımlar içersinde saptamalar yapılarak nasıl yöntemler ve biçimler ürettiğine değinilmiştir. Ayrıca Dünya ve Türk Çağdaş Seramik Sanatına'da, sanat akımlarının seramik objeler üzerindeki görsel ve nedensel etkilerine tarihsel süreci içerisinde yer verilmiştir. Art that was affected by the psychological depression occurred as a result of societal and political incidents of 1st and 2nd World War embraced new formations with regime changes in two great countries as Russia and Germany. It is inevitable not to think that the developments in Europe did not affect our country. However these responses did not happen simultaneously. Turkey that followed the developments in Europe approximately 40-50 years from behind, only met with the geometric abstract in the 1950s. Modern art that's formed with the development of 20th century technology and industry absorbed this differentiation within itself and introduced it to the audience in a different dimension. With the development of science nature has become distant and abstract showed itself as a result of the non-figurative works made in order to meet the modern world's requirements. Geometry is one of the bases of the sense of abstract art that was born with technological age. Geometrical formats are universal formats and the key issues of modern - contemporary arts. In the performed this study the purpose is that corroborate the idea with the research of the place of Cubism, Futurism, Suprematism, Constructionism, De Stijl, Bauhaus and Minimalism sense of arts in the growing modern - contemporary arts with geometric abstraction trend, innovation to plastic arts and research of the remarks, ideas and works of leader artists about the subject and by this way with the samples of contemporary ceramics art. There wasn't mentioned about the equivalents of modern - contemporary art motion in the ceramics arts and what kind of methods and forms created within the movements with the determinations. There was also given a place to World and Turkish Contemporary Ceramics Art and visual and causal effects on ceramics figures in the historical process.
Collections