Mobilya sektöründe üretim ve tasarımcı etkileşimi: Günümüzde Türkiye örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yerleşik düzene geçilmesi ile mobilya ihtiyacının oluşması ve göçebe kültürden uzaklaşılması Türk kültüründe mobilyanın yer almasının başlangıcı olmuştur. Şehirleşmenin başlaması ile mobilya ihtiyacı artmış, geleneksel yöntemler ile üretim yapılmıştır. Erken Cumhuriyet döneminde modern toplumun yaratılması ve konut düzenlerindeki değişim, mobilyanın da geleneklerden uzaklaşmasına, yeniden şekillenmesine neden olmuştur. Bu bölümde Cumhuriyet Dönemi öncesi ve sonrası dönemlerde kültürel yapının mobilya tasarımları üzerindeki etkileri anlatılmıştır.Çağdaş toplum bilincinin oluşturulması amacıyla, geleneksel yapıdan uzaklaşma hedefi batılılaşma çabaları ile toplumun belirli kesimlerine yayılmış, Cumhuriyet'in ilanı ile toplumun tüm kesimlerine yayılması hedeflenmiştir. Erken Cumhuriyet dönemi ile başlayan bu bölüm geçmişten günümüze geleneksel Türk mobilya kültürünü etkileyen toplumsal olaylar çerçevesinde dönemlere ayrılarak incelenmiştir. II. Dünya Savaşı'nın dünya mobilya sektörü üzerindeki etkileri Avrupa, Amerika ve Uzak Doğu başlıkları altında, dönemin öne çıkan mobilya tasarımları ve tasarımcıları detaylı olarak incelenerek, 1950'li yıllar ve sonrasında Türkiye'de yansımaları üzerinde durulmuştur.Kavramsal tanımlar ile başlayan bu bölümde Türkiye'de günümüz mobilya sektörünün mevcut durumu, Türk mobilya tasarıma hizmet eden firmalar, sektörde tasarım algısı ve tasarımcıya yüklenen roller başlıklar halinde incelenmiş, sektörü etkileyen olaylar üzerinde durulmuş, bünyesinde tasarımcı bulunduran üretici firmalar incelenmiştir.Günümüze gelindiğinde ise mobilya sektörünün mevcut durumunun açıklanabilmesi, tasarımcı ve üretici firma bakış açısıyla belirlenmesi amacıyla üretici firmalara ve bu firmalarda çalışan tasarımcılara anket uygulanmıştır. Bu anket sonucunda tasarımcı ile çalışan üretici firmaların ve bu firmalarda çalışan tasarımcıların mobilya sektörünün mevcut durumu hakkında bir bilgi kaynağı olabilmesi amaçlanmıştır. Mobilya sektörünün günümüz Türkiye'sinde bulunduğu konum, sektörel analiz yapılarak, tasarımcıların etkilerinin incelenmesi ile sonuçlandırılmaya çalışılmıştır. Appearing of the need for furniture and secession from nomadic culture with the adoption of sedentary life is the beginning of the taking part of furniture in Turkish culture. With the beginning of urbanization, need for the furniture increased, production is made with the traditional methods. Creation of the modern society and the change in housing organization in the early Republic Period caused also the furniture to get away from traditions, to reshape. In this section, the effects of the cultural structure on the furniture designs in the pre-republican and post-republican periods are stated. With the aim of creating modern society consciousness, aim of secession from the traditional structure spread through certain parts of the society with westernization struggles and with the proclamation of the republic, its spreading through whole parts of the society is aimed. This part that begins with the early republic period is examined within the scope of the social events that affect the traditional Turkish furniture culture from past to the present by dividing it into periods. Effects of the Second World War on furniture sector is examined under the title of Europe, United States of America, Far East and also the prominent furniture designs and designers of the period are examined in detail, its reflections in Turkey in the 1950s and after this period are emphasized. In this section that begins with the notional definitions, the current situation of furniture sector in Turkey, the companies that serve to the Turkish furniture design, the design perception and the roles that are ascribed to the designer are examined in titles, the events that affect the sector are emphasized, the companies that include designers are examined.At the present time, with the aim of explaining, specifying the current situation of the furniture sector from the point of view of the designer and manufacturing company, a poll is carried out to both manufacturing companies and the designers that work in these companies. By the results of this poll, the companies that work the designer and the designers that work with the companies are aimed to be able to an information source. It is concluded by examining the position of the furniture sector in current day Turkey and the effects of the designers by doing sector analysis.
Collections