Ordu Devlet Orman İşletmesi`nde orman suçu işleme nedenleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ülkemizde orman-halk ilişkilerinin iyi olmaması, Önemli bir ormancılık sorunudur. Bu sorunun en önemli göstergesi orman suç larının yoğ unluğudur. Orman köylülerinin orman yasasınca yasaklanan eylemlere girişmeleri sonucunda ormanlık alanlar giderek azalmakta, yangın, açma, kesme, kaçakçılık, yerleşme, işgal, faydalanma ve otlatma gibi amaçlarla ormanlarımız servet ve artım yönünden kayba uğramaktadır. Bu nedenle de toplum yararı için beklenen ekonomik ve sosyal işlevlerini yerine getirememektedir. Ormanlarımızı alan, servet ve artım yönünden zarar uğratan bu eylemler orman suçlarını oluşturmaktadır. Orman suçu işleyen ve bu nedenle yargılananların dışında, gizli suçluluk {Criminalita latente) nedeniyle meydana gelen ürün, artım ve ormanlık alan kaybı nede niyle oluşan kayda geçmemiş zararların da büyük boyutlarda olması, orman suçları konusunu önemli hale getirmiştir. Araştırma bölgesi olarak, gerek ülkemiz genelinde ve gerekse bölgemizde orman suçlarını yoğun olarak işlenen bir bölge olması nedeniyle Ordu Devlet Orman İşletmesi Seçilmiştir. Çalışılan 30 köy ise, Ordu İşletmesi 'nde en fazla suç işlenen orman köyleridir. Çalışmada anket ve açık görüşme yöntemlerinden yararlanılmış tır. Anket çalışmasında iki adet soru kağıdı kullanılmıştır. Bunlardan birisi araştırmanın yapıldığı köylerin, diğeri 13e orman suçu işleyen kişilerin özellikleriyle ilgili bilgilerin alınması amacıyla kullanılmıştır. Araştırma sonucunda işletmede yılda ortalama 483.4 adet orman suçu işlendiği, bu suçların ise çoğunlukla `açma` ve `izinsiz ağaç kesme` suçları olduğu saptanmıştır. Orman davaları ortalama olarak Merkez llçe'de 42 ay, Ulubey'de 25.25 ay, Gölköy'de de 40.62 ayda sonuçlanmaktadır. Davalar bu süre içinde ortalama 14.6 defa ertelenmektedir. Sonuçta ise mahkemeler yaklaşık % 5 oranında orman köylüleri lehine karar vermektedirler. Orman suçu işleyen kişilerin yaş gruplarına dağılımının incelenmesi sonucunda, genellikle yaşlıların orman suçu işlediği saptanmıştır. Bu kişilerin yüzde 6.3'ü toprak sahibi değildir. Yüzde 81.5' inin sahip olduğu arazi ise geçimini sağlayabilecek büyüklükte bulunmamaktadır. Sahip olunan topraklar ise bölge ortalamasının 1 / 5.7'si oranında verimli işlenebilmektedir. Araştırma bölgesinde yerleşim dağınıktır. Suç işleyen kişilerin aile nüfusları ülke ortalamasının çok üzerindedir. Okur-yazar olma oranı ise yine bölge ortalamasının çok altındadır. Suç işleyenlerin çoğu ormanın yararlarını, topluma sağladığı ekonomik ve ekonomik olmayan işlevlerini bilmemektedir. İyelik sorununun çözümlenmemiş olması da orman suçların artmasına yol açan önemli bir etmendir. Bölgede orman suçlarını etkileyen diğer faktörler ise orman yasasındaki değişiklikler, koruma sistemi, koruma personelinin eğitim, araç-gereç ve sosyo ekonomik yönlerden iyi durumda olmaması, köylülerin kişisel yaka cak odun haklarının zamanında verilmemesi, köylülerin devlete güvenmemeleri, vb. gibi faktörlerdir. VII SUMMARY The poor public relations with respect to the forestry is a serious problem in Turkey. The high rate of the violetors is a reliable indicator to the matter. Because of the cited violations, forested area shrinks from year to year; the level of the growwing stock decreases like wise, because of them forest fires, illegal cuttings, srauglings, illegal possetions and occupation of forest land as well as grazings. All these result in degradation both in social and economic functions of the forests. In addition to those crimes that were discovered and prosecuted there were also 30 called `Criminal ita Latente` of which volume could not be easily estimated. Ordu Forest Enterprise was sellected for the research area because of the high rate of forest violations in the region. Within the study area were also 30 villages choosen for their past records. The data were collected by direct interviewing with the sellected villagers. Two types of quest ionaires were used, one for the physicial structure of the villages, the other for the personal information. The avarage rate of violations was 483. A per year. The most of which were illegal clearing and cutting. To produce court decisions took 42 months on the avarage at Central Town, 25.25 months at Ulubey Town, 40.62 months at Gölköy Town. During this perriod, on the avarage, 14.6 session were held. Only five per cent of the court decisions were for the defendent. It was concluded that the majority of the violators were of old age group. 6.3 per cent of them didn't posae3e any arable land. 81.5 per cent of violators didn't have enough land to support his family. On the other hand, the productivity rate of their land was also 1 to 5.7 comparing to the avarage of the region. VIIIDwelling units (houses) were quiet scattered. The avarage number of house-hold of the violators were higher than that of the country. Illiteracy was common, Host of defandents were unaware of the functions of the forests to the society. Another reason effecting the number of violations were concluded to be unresolved problem of ownership. The other reasons that could be mentioned were protection system, lack of qualified staff, not meeting the demands in time by forest service and lack of confidence for political authority. IK
Collections