K.T.Ü.kampüsü eğitim binaları fiziksel değişimi üzerine bir inceleme (1976, 1990)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
insanların doğasında bulunan öğrenme olgusu, toplumların yerleşik düzene geçmeleriyle birlikte eğitim yapılarının oluşması biçiminde somutlaşmıştır. Toplumun eğitim düzeyinin yükselmesi sonucu oluşan yüksek öğretim yapıları da süreç içinde sosyo-kültürel, teknolojik, ekonomik geliş melere bağlı olarak bir büyüme ve değişme sürecine girmişlerdir. Bu tez kapsamında yüksek öğretim yapılarında süreç içinde oluşan değişimler, değişimlere neden olan faktörler ve değişimlerin bina fiziksel yapısına yansıması araştırılmış ve bütün bu unsurlar Karadeniz Teknik Üniversitesi kam pusu eğitim birimlerinde yapılan bir gözlem ve tespit çalışması ile örneklenip değerlendirilmeye gidilmiştir. Çalışma 4 ana bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde, çalışmanın konusu ve amacı başlığı altında konunun tanıtımı, çalışmaya yardımcı olabilecek konuyla ilgili daha önceden yapılmış çalışmalar ve çalışmanın amacı üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, yüksek öğretim olgusu ele alınıp üniversite yapılarının (dünyada ve ülkemizde) tarihsel süreç içinde gelişimi ve değişimi incelenmiştir. Yüksek öğretim yapılarında büyüme ve değişmeyi etkileyen faktörler;. İhtiyaçların değişimi ve eğitim yapılarına etkileri. öğrenci ve öğretim kadrosundaki artış. Organizasyonel büyümeler. Ekonomik etkenler olarak belirlenmiş ve bunlar alt başlıklar olarak da çeşitlenmiştir. Üçüncü bölümde araştırmanın sunulması yer almaktadır. Karadeniz Teknik üniversitesi kampusunun yalnızca eğitim birimlerinin yer aldığı alanda yapılan çalışmada mevcut fa kültelerin bölümlerinde 1976-1990 arasında oluşan değişimlerin son durumu saptanarak planlara işlenmiş, binaların fiziksel yapılarına yansıyan 8 değişim tipinin tüm katlar düzeyinde incelenmesi sonucu bir değerlendirmeye gidilmiştir. Bu değişim tipleri;. Yapıya dışarıdan birim eklenmesi (büyüme). Yapıya içeride birim eklenmesi. Birimlerde değişim (bölücü eleman eklenmesi ile). Parça birim eklenmesi. Birimlerde değişim (bölücü eleman yıkılması ile). Fonsiyon değişimi. Toplam sirkülasyon alanlarındaki değişim. Toplam metrekarelerde değişim olarak sıralanmıştır. Sonuç olarak, binaların fiziksel yapısına yansıyan değişimlerin en çok hangi kat ve bölümlerde, hangi değişim faktörleri üzerinde yoğunlaştığı saptanmış bu değişimlerin bina iç sirkülasyon alanlarındaki etkisinin neler olduğu belirlenmiş ve yorumlanmıştır. Dördüncü bölümde ise sonuç ve öneriler yer almaktadır. Learning which is a natural event has been concretized us the buildings for learning with the settling of the societies. Buildings for higher education, witnessed a development and alteration process paralel to the develop ment in social, cultural, technological and economical areas. In this thesis the alterations and factors which had effected the alterations in time were studied. The case studies of his phenomena were performed at Karadeniz Tech nical University campus. The thesis is made of for main section. In the first section the subject and the aim of the thesis was introduced. In the secdnd section the historical development of university buildings of the world and Turkey were studied. The factors which effect the growth and the alteration of higher education buildings are;. The changing of the needs and their effect on the buildings of education.. The increase in the student and the instructer number.. Organisational growth.. Economical factor.In the third section the research work was given. The alterations of K. T. U. campus during the 1976-1990 period. Eight different alteration types were found. These are;.. Addition of an external unit to the building.. Addition of an internal unit to the building.. Alterations within the unit (as the addition of a partition element).. Addition of a unit part.. Alterations within the unit (as the demolition of a partion waalj.. Alteration of a function.. Alteration of the total circulation areas.. Alteration of the total floor area. As its result, the distribution of alternations accer- ding the floors and the parts of teh bydldings, and the effects of these alternations on the circulation areas were determined. In the fourth chapter the results and the proposals were discussed. tv.
Collections