Tek sıra kaplamalı taş dolgu kıyı koruma yapı tiplerinin belirlenmesi ve stabilitelerinin tayini
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Türkiye'nin Doğu Karadeniz Bölgesindeki kıyı şeridinde yer alan kara yolu, arazinin elvermemesi nedeniyle sahile çok yakın geçirilmiştir. Zamanla denize müdahale edilmesi nedeniyle kıyının dengesi bozulduğundan kara yolunda, diğer yapılarda ve sahil bölgesinde tahribatlar olmaya başlamıştır. Arazinin çok kıymetli olduğu yerlerde kıyı koruyucu yapılar yapılması uygun görülmüştür. Koruyucu kıyı yapıları arkalarındaki kara parçalarını denizin oyma, aşınma ve taşıma etkilerinden korumak için inşaa edilen yapılardır. Kıyı koruma yapıları projelendirilirken ortaya çıkan sorunlar projeci tarafından iyi etüd edilmesi gerekir. Yanlış projelendirilmiş bir kıyı koruma yapısı bitişiğindeki bölgelerin bozulmasına, kendisinin ekonomik ömrünü doldurmadan tahrip olmasına ve büyük ekonomik kayba yol açacaktır. Bu tezde kıyı koruyucu yapı tiplerinin seçimini etkileyen ve bunların projelendirilmesinde temel olan fiziksel, çevresel ve ekonomik faktörler yanında yapının geotekniksel özellikleri ve geometriksel özellikleri göz- önüne alınarak Palyalı Tahkimat, Gömme Topuklu Tahkimat ve Duvar ünü Tahkimat olmak üzere üç değişik kıyı koruyucu yapı tipi ortaya konmuştur. Ayrıca T-tipi mahmuz, Klasik Kıyı Mendireği ve kıyıdan bağımsız olarak inşaa edilen yapı tipleri denenmiştir. Geliştirilen bu yapı tipleri iki boyutlu model kanalında hareketli ve sabit tabanlı ortamlarda modelleştirilmiş, stabilitelerinin tayininde deney sonuçları ile teorik stabilıte çalışmaları karşılaştırılmış ve optimum yapı tipleri belirlenmiştir. Ayrıca taş dolgu kıyı koruma yapılarının kaymaya karşı stabilitelerinin tahkiki için bir yöntem geliştirilmiştir. XV SUMMARY The highway which is located at coast line of East Black Sea Province is too near to the shore because of Land limitations. The coast equilibrium was distroyed in time because of intervention to sea. Therefore, other structures in the highway and the coast area began to be distroied also. At locations where the land is very valueable it seems to be suitable to make shore protective structures. Shore protective structures are those which protect the land behind them from the effects of sea erosion, corrosion and transportation. The designer has to foresee the problems which may arise during the construction of shore protective structures. A shore protective structure which is designed and constructed wrongly may cause distorsion in near by lands, and also distorsion in itself before finishing its economic life, and a big aconomic loss. In this thesis three different shore protection structure types are suggested as Palyalı Tahkimat (Toe Apron-Rouble Mound Sea Wall) and Gömme Topuklu Tahkimat (Ditch' Toe Apron-Rouble Mound Sea Wall) and The Concrete Sea Wall. During the selection of these suggested struc tures as well as environmental »physical and economic fac tors also the geotechnical and geometrical properties are considered which are fundental for the dsign. In addition the T-type Froin, the Classical Type Groin and the Groin Type of Indepenet from shereline were tested. The experimental studies of developed this structure types which improved, were modeled in two-dimensional constant depth and variable depth channels, and the results of laboratory stability experiments were compared with those of theoretical studies, and then the optimum struc ture types were selected. In addition, a method was improved xvifor the study of the stability of rouble-mound structures against shiding. In this thesis, DETERMINING THE ONE COVER LAYER ROUBLE- MOUND STRUCTURE TYPES AND STABILITY OF ARMOR LAYER AGAINST TO SLÎP DOWN, the experimental studies are realized. xvi i
Collections