Bilgisayar destekli biyoloji öğretiminde öğretmenin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Bu araştırmanın amacı, `Bilgisayarlı Bire-Bir + Tartışma` öğretim yönteminin öğrencilerin biyoloji ders indeki başarılarına, fen tutumlarına, bilgisayar destekli öğrenmeye yönelik tutumlarına ve bilgisayar ile yapılan öğretimin normal sınıf ortamında yapılan öğretimden farklılığı ile ilgili tutumlarına olan etkilerini araştırmak ve bu yolla öğretmenin bilgisayar destekli biyoloji öğretiminde üstleneceği rolünü ve etkisini ortaya koyarak, böylece bilgisayar destekli biyoloji öğretiminin nasıl daha etkili hale getirileceğini sergi 1 emektir. Araştırmanın örneklemini, Ankara Atatürk Lisesi' nin ortaokul bölümü birinci sınıflarında bahar-1992 döneminde fen bilgisi dersi takip eden 66 öğrenci oluşturmaktadır, örneklemi oluşturan 66 öğrenci üç gruba ayrılmıştır. Bunlardan 22 öğrenci `Bilgisayarlı Bire-Bir + Tartışma` yönteminin uygulanacağı deney grubuna, 22' si sadece `Bilgisayarlı Bire-Bir öğretim` in uygulanacağı birinci kontrol grubuna, diğer 22 öğrenci ise `Geleneksel ögretim`in verileceği ikinci kontrol grubuna yansız ( random ) ol arak atanmış 1 ardır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu araştırma deseni kullanılmıştır. Başarı ve tutum farklılıklarını ortaya çıkarmak için `Biyoloji Başarı Testi` ile `Fen Tutumları`, `Bilgisayar Destekli öğrenmeye Yönelik Tutum` ve `Bilgisayar İle Yapılan öğretimin Normal Sınıf Ortamında Yapılan öğretimden Farklılığı` ölçekleri kullanılmıştır. Veriler varyans analizi (F-testi), t- testi ve yüzde teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, bilgisayarlı bire-bir + tartışma öğretim yönteminin uygulandığı grubun dersdeki başarısı, kontrol gruplarındaki başarıya göre anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Ders ve bilgisayarla ile ilgili geliştirilen olumlu tutumlar da bu sonucu desteklemiştir. Böylece bu yöntemi seçen ve uyguiayan öğretmenin, üstlendiği ortam hazırlayıcı ve tartışma açıcı rolü ile, bilgisayar destekli biyoloji öğretimini başarıya ulaştırdığı ortaya konmuştur. V ABSTRACT The aim of this study is to explore the effects of `Tutorial Computer Instruction + Discussion` method on students biology achievement, attitudes toward selence, attitudes toward computer assisted learning and attitudes toward computer assisted instruction environment and to investigate the role and the effect of the teacher on computer assisted biology teaching and how computer assisted biology teaching can be more effective by using this method. The sample consisted of 66 sixth-graders, who took science instruction course from secondary school at Ankara Atatürk Lisesi during the second semester in 1992. The sample which is consisted of 66 students were divided into three groups. 22 students were randomly assigned för each group. These are `Tutorial Computer instruction + Discussion` as a experimental group, `Tutorial Computer instruction` as the first control group, and `Traditional instruction` as the second control group. The pretest-posttest control group design was utilized in the present study. in order to assess the effects of different treatments on achievement and attitudes the following instruments were used. Biology Achievement Test, Science Attitude Scale, Computer Assisted Learning Scale, Computer Assisted instruction Environment Attitude Scale. The datas were analysed by using F-test, t-test and percentage technigue. The results of this study showed that the achievement of the group who were assigned to `Tutorial Computer instruction + Discussion` is significantly higher than the control groups. The positive attitudes toward the subject and toward the computer supported this result. As a result of these findings, it might be concluded that the role of the teacher who choose this method is to prepare the instructional environment and starting discussions which make the computer assisted biology teaching more successful.
Collections