Türkiye kadastrosunun çok amaçlı kadastroya dönüştürülmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çok amaçlı kadastro bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de çok sık dile getirilen bir konu ola gelmiştir. Kadastronun çok amaçlı olması gerektiği ve bu günkü kapsamı ile yetersiz kaldığı hemen herkes tarafından kabul edilmektedir. Ancak `çok amaçlı` kavramı herkes için farklı bir kapsam ifade etmektedir. Tarihsel gelişimini incelendiğimizde 1847 yılında başladığı kabul edilen kayıt sisteminin 1872 tarihinde kadastro ve hritalama sisteminin katılması ile bugünkü anlamda sistem oluşmuştur. 3402 sayılı Kadastro Kanunu ile bugünkü işleyiş ve kapsamı oluşmuştur. Bu çalışma ile kadastronun tarihsel gelişimi yanında, dünyadaki örnekleri ve uluslararası meslek örgütlerinin çok amaçlı kadastro konusunda yapılan çalışmalar incelenmiştir. Kadastro amacının ve kapsamının yeniden belirlenmesi ihtiyacı uygulanırken, fayda maliyet analizleri yapılarak kadastronun amacını yeniden belirleyecek kullanıcı konseyinin oluşmasına ihtiyaç bulunduğu anlatılmaya çalışılmıştır. Tapu ve kadastro çalışmalarında en önemli unsur, bilgilerin tam, doğru v egüncel olarak kullanıma hazır bulundurulmasıdır. Ayrıca ülkemizdeki sistemin idari bakımdan güçlü sayılabilecek bir yanı `tapu` ve `kadastro` sistemlerinin aynı şemsiye altında bulundurulmasıdır. Sistemin aksayan yönleri `idari ve mali özerkliğe sahip` bir idari yapıda olamayışıdır. Bugün artık devletten beklen; yapan değil yaptıran, yol gösteren, denetleyen konumunda olmasıdır. Ayrıca hizmetten yararlananın bedelini ödemesi ilkesine çok uygun bir yapıda olan tapu ve kadastro hizmetleri meslek çevresinin olabildiğince geniş katılımı ile görüşülüp tartışılarak kararlaştırılma ihtiyacı gösteren problemleri mevcuttur. Anahtar Kelimeler: Çok Amaçlı Kadastro, Bilgi Sistemleri, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü SUMMARY Transforming Multi Purpose Cadastre of Turkish Cadstre The multi-purpose cadastre has became th most depicted subject in our country as in the world. Necessity of cadastre must be multi-purpose and its insufficiency with its content in today is commonly accepted. But concept of 'multi-purpose' conveys different content to every one. In the light of chronological study, today's system has formed extending cadastre and mapping system in 1872 onto the land registry system initialized in 1847. Latest function and content of the system was formed by Cadastral Law numbered 3402. In this paper, worldwide examples and works in the field of multi-purpose cadastre carried out by international professional organizations are studied beside the chronological development. While emphasizing the need of redefinition of the goal and the content of cadastre, it is tried to explain the necessity of establishing the user council which will redefine the goal of cadastre by making cost and profit analysis. The most important element of land registry and cadastral works is to keep the information ready to use as correct and as completed and as updated. However, one of the strong management feature of our system in our country is that the land registry and cadastre organizations are managed under the unique organization. There is a hitch in system that the system has not got administrative and financial autonomy. Today, it is expected that the state must be in a position which is not directly maker but having made and guiding and controlling. Also land registry and cadastre services are in the close form of principle of `user must pay the cost`. But, it has problems which are in need of to discuss and to decide by the comprehensive attendance of the professional environment. Key Words : Multi Purpose Cadastre, Information Systems, Land Registry And Cadastre General Directory.
Collections