Tanburda kullanılan ses tablolarında rezonans özelliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Müzik insan yaşamının vazgeçilemez bir parçasıdır. Müzik icra etmenin temel unsurları insan sesi ve müzik aletleridir. İnsan oğlu ilk çağlardan itibaren müzik aletlerini geliştirmek için bir gayret içinde olmuştur. Bu çalışmada Türk Müziği enstrümanlarından tanburun ses tablasından elde edilen seslerin değerlendirilerek ağaçların seslere olan etkilerinin gözlenmesi amaçlanmıştır. Tanbur üzerine uludağ göknarı, doğu ladini ve red wood odunlarından hazırlanmış ses tablaları 1,8 - 1,5 - 1,0 mm kalınlıklarda hazırlanarak takılmıştır. Çalışmanın birinci aşamasında ses tablaları takıldıktan sonra tanbura tel takılarak, tanburun ses sahası olan 55 - 440 Hz arasındaki ana seslerden örnekler alınıp kaydedilmiştir. Bu ses kayıtlan bilgisayar ortamına aktarılarak, Fourier analizine tabi tutulmuştur. Alınan sonuçlar değerlendirilerek aynı frekanslarda farklı ses tablalarının karşılaştırılması yapılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise ses tablalarının farklı frekanslarda titreşim bölgeleri izlenmiştir. Telleri sökülmüş olan tanburun ses tablasına koyu renkli ince bir kum serilerek, eşik merkezli bir hoparlörden 55 - 440 Hz arasında sesler gönderilip yüzeydeki kumların titreşim hareketleri izlenmiştir. Oluşan şekiller görüntülenerek ses tablalarınıdaki titreşim bölgeleri tesbit edilmiştir. Titreşim bölgeleri karşılaştırılıp değerlendirilmiştir. VI ABSTRACT Music is an unrenouncable part of human life. The basic elements of performing any musical theme are human voice and musical instruments. From the ancient times, the human-being has been in a great enthusiasm to develop musical instruments. In this work, it is aimed to observe the effects of woods on sound by evaluation of the voices obtained from the sound-plate of tanbur, an instrument of Turkish Classical Music. The sound-plates presented, 1.8-1.5-1.0 mm in thickness, by using the woods of Abies bornmülleriana, Picea orientalis and Sequoia sempervirens, have, in turn, been mounted onto tanbur. At the first stage of the work, having mounted each sound-plate and strings onto tanbur, samples have been taken from the fundamental notes in the sound range of tanbur; 55- 440 Hz, and have been recorded. By transferring these recorded sounds into the computer media, they have been subjected to the Fourier analysis. The comparison has been performed among different sound-plates at the same frequencies, by evaluating the results obtained. As for the second stage, the vibration areas of the sound-plates have been observed at different frequencies. Dismounting the strings from the tanbur, some dark coloured, finely granulated sand has been spread on the sound-plate. Then, using a speaker positioned exactly on the place of the bridge, the fundamental sounds (notes), those varying from 55 to 440 Hz, have been fed into the body and vibration of the sand has been photographed. Observing pictures of the patterns obtained from each sound-plate, the vibrating fields of the sound-plates have been determined. Therefore, the vibrating areas have been compared and interpreted.
Collections