Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyasının uygulanabilirliğinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çalışmanın amacı, alternatif bir değerlendirme aracı olarak geliştirilen ve elektronik ortamda kullanılabilen bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyasının (BDBGD) eğitim sistemi içinde uygulanabilirliğini incelemektir. Matematik dersine yönelik geliştirilen BDBGD'nın 2 haftalık pilot çalışması yapıldıktan sonra Trabzon'da 2 farklı ilköğretim okulunda çalışan 2 matematik öğretmeninin 7. sınıflarında ve 2002- 2003 eğitim-öğretim yılının ilk döneminde bir dönem boyunca uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada özel durum çalışması yöntemi kullanıldı. Veriler, uygulama sürecine katılan öğretmenlerle gerçekleştirilen mülakatlar, öğrencilerle yapılan anket ve mülakatlar, velilerle yapılan anketler yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen nitel verilerden ortak olanlar kendi arasında gruplandınldı ve bazıları okuyucuya aynen aktarıldı. Nicel veriler ise yüzdelikleri alınarak tablo halinde sunularak araştırmanın problemi çerçevesinde yorumlandı. Bireysel gelişim dosyası uygulamasının üstün ve eksik yönleri öğrenci, öğretmen ve velilerin görüşleri ışığı altında tartışıldı. Bulgular, alternatif bir değerlendirme aracı olan BDBGD' mn öğrencinin ilerleyişini, öğrencinin kendisine ve velisine rapor etmek için geleneksel not sistemini desteklediğini, öğretimin planlanmasını, öğrencilerin kendi öğrenmelerini değerlendirmesini teşvik ettiğini, öğretmen, öğrenci ve veli arasındaki iletişimi artırdığını ortaya koymuştur. Yine de öğretmenlerden, öğrencilerden, velilerden ve yazılımın alt yapısından kaynaklanan sorunlar bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyasının arzu edilen düzeyde uygulanamadığını göstermektedir. Sonuç olarak, öğretmenlerin bireysel gelişim dosyası ile ilgili hizmet içi eğitimden geçirilmesi ve yazılımın kullanım kolaylığının artırılması halinde alternatif bir değerlendirme aracı olabileceği ortaya çıkmıştır. Ayrıca, BDBGD'nın eğitim sistemi sürecinde kullanmasıyla öğretmenlerden alman dönütler ve araştırma sonuçlarının oluşturduğu birikimle araştırmacı eğitim sistemi içinde daha verimli ve etkili kullanılabilecek bir yazılım kullanım kılavuzu ile birlikte eğitim sistemimizin hizmetine sunmuştur. Anahtar Kelimeler: Matematik Eğitimi, Ölçme ve Değerlendirme, Bireysel Gelişim Dosyası vn SUMMARY Investigation of the Application Level of a Computer Based Portfolio This study aimed to examine the application level of a computer-based portfolio (CBP) developed as an alternative assessment tool and can be used in an electronic context in the Turkish educational system. Pilot studies of the portfolio developed for mathematics courses took two weeks. Then, two mathematics teachers from two primary schools implemented it to a group of seventh level students in the first term of 2002-2003 academic year. Case study method was used in this study. Data gathered by the help of interviews conducted with teachers', and interviews and questionnaires conducted with the sample students, and also questionnaires done with the parents of the students. Qualitative data examined under three groups as; similar to each other, contradictory and independent and some of them was directly presented with the sample's own sentences. Quantitative data was statistically analyzed as taking its % value and presented in tables and in this way, interpreted around the research's problem. Reflections of the implementation of portfolio assessment approach were discussed under the light of student, teacher and parents views. Data showed that CBP assessment can support to inform students' parents and themselves about learning process, encourage planning teaching and students' self-assessment, and also increase interaction among teachers, students and parents. However, issues come from teachers, students, parents and technical structure of the software showed that it was not implemented as an expected level. It was concluded that teachers can use computer-based portfolio software as an alternative assessment tool if took an in service education training about it and also use of software is improved. Also, based on all the results of this project, the researcher developed a more practical software and its instruction guide, and it is believed that this can contribute to the educational literature area. Key Words: Mathematics Education, Measurement and Assessment, Portfolios vm
Collections