Web tasarımlı bir fen bilgisi materyalinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın temel amacı, web tasarımlı bir fen bilgisi materyali geliştirerek, geleneksel öğretim ile web-destekli fen öğretimini metodunun ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen basanlarına ve bilişsel gelişimlerine olan etkisini araştırmak olmuştur. Bunun yanında öğrencilerin fen bilgisi ve kavram haritalarına karşı olan tutumlarındaki değişiklik incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini, Yomra Merkez İlköğretim Okulu'na giden toplam 100 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma 2002-2003 bahar yan yılında ve 8 haftalık bir süre boyunca yapılmıştır. Her iki öğretim metodunu karşılaştırmak amacıyla ünite bazında web tasarımlı bir fen bilgisi materyali geliştirilmiştir. Uygulama süresince, birinci grupta web- destekli öğretim, ikinci grupta geleneksel öğretim metodu uygulandı. Çalışma başında, veri toplama araçlarını oluşturan basan testi, fen bilgisi tutum ölçeği ve kavram haritası tutum ölçeği, her iki gruba ön-test olarak uygulandı. Yine aynı araçlar çalışma sonunda tekrar her iki gruba son-test olarak uygulandı. Bu araçlardan elde edilen verilere SPSS yardımıyla bağımsız t testi ve Tek Yönlü Anova Testi uygulandı. Çalışma sonunda her iki grup için genel fen başarısı % 12 oranında arttı (p<05). Buna karşın öğrencilerin bilişsel gelişim düzeylerinde önemli bir farklılığın olduğu gözlendi. Bilişsel gelişim bilgi düzeyinde deney grubu için % 32,2 olurken kontrol grubunda % 29, 2 olmuştur. Buna karşın bu gelişme anlama düzeyinde deney grubu için % 39, 16 olurken kontrol grubu için % 21, 5 olmuştur. Bu sonuçlar, hem web-destekli hem de geleneksel öğretim metodunun öğrenci başarısını benzer miktarda arttırdığı göstermektedir. Ancak, geleneksel öğretim alan kontrol grubunda bilişsel öğrenme daha çok bilgi düzeyinde gerçekleşirken, web-destekli öğretim alan deney grubunda anlama düzeyinde gerçekleşmiştir. Tutum ölçeklerinden alınan verilerin değerlendirilmesi sonucu, uygulama sonunda her iki grupta yer alan ilköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersine karşı olan tutumlarında önemli bir değişikliğin olmadığı görülmüştür. Buna karşın deney grubu öğrencilerinin kavram haritalarına karşı olan tutumlarında olumlu bir gelişmenin olduğu tespit edilmiştir. Fen eğitiminin farklı konulan için web tasarımlı materyallerin geliştirilmesine çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Web tasarımlı fen bilgisi materyallerinin geliştirilmesi sürecine teknoloji uzmanlarının dahil edilmesi gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: Web-destekli Fen Öğretimi, Ekoloji, Basan, Bilişsel Gelişim, Tutum VI SUMMARY Developing, Implementing and Evaluating of a Web Designed Science Material The purpose of this study was to investigate the effects of web-supported and traditional instruction approach on science achievement and cognitive development. In addition, changes on students' attitudes towards science lessons were compared in the end of the study. And also, another aim was to determine whether any change in students' attitudes towards web-supported and classic concept maps. The sample of this study consists of total 100 students at the Center Primary School of Yomra town in Trabzon. Web-supported science material was applied in the experimental group and also traditional instruction was applied in the control group. At the beginning of study, achievement test (AT), science attitude scale (S AS) and concept map attitude scale (CMAS) were treated to the two groups as pre-tests. Also, the same data collecting tools were applied to each group at the end of the study. The data obtained from these tools were analized by using SPSS statistic package program, including independent t test, one-way ANOVA Tests. In conclusion, students' achievement increased by 12% in favour of experiment group at (p<.05). Although cognitive development at knowledge level of cognitive domain was 32.2% in the experiment group and 29.2% in the control group, this development at comprehension level was 39.16% in the first group and 21.5% in the second group, respectively. These results revealed that general student achievement increased at similar ratios in both groups. But, while cognitive development in the control group was more effective at knowledge level, this development in the experiment group was more influential at comprehension level of cognitive domain. In terms of the results obtained from attitudes scales, it was seen that the students found in the two groups did not show a positive change towards science lesson. On the other hand, it was determined a positive development towards concept maps in the experiment group. It should be attached importance to be developed of web designed science materials for the different subject of the science education. Tecnology experts are included into the development process of web designed science materials. Keywords. Web-Supported Science Instruction, Ecology, Achievement, Cognitive Development, Attitude VII
Collections