`Canlılar ve doğayla etkileşimler` ünitesine yönelik çoklu zeka kuramı tabanlı rehber materyal geliştirilmesi ve öğretim sürecindeki etkililiği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Geliştirilen programlarda; öğretme-öğrenme etkinlikleri, araç-gereç, deney gibi konularda yeterince bilgi verilmemesi, öğretmenlerin yardımcı kaynaklara ihtiyaç duymalarına neden olmaktadır. Ayrıca bu programlarda öğrencilerin bireysel farklılıkları dikkate alınmamaktadır. Bu nedenle bireysel farklılıkları dikkate alan rehber materyaller hazırlanması gerekmektedir. Çoklu zeka kuramı buna olanak sağlar. Öğretimde çoklu zeka kuramı etkili ve başardı bir yoldur. Kullanılan sekiz zeka sayesinde öğrenciler kendi güçlerini kullanarak öğrenebilir ve anlayabilirler. Zihinsel performans her yaşta ve her yetenek düzeyinde geliştirilebilir. Bu çalışmada 5. sınıf fen bilgisi programında yer alan `Canlılar ve Doğayla Etkileşimleri` ünitesine yönelik, çoklu zeka kuramı tabanlı öğretmen ve öğrenci rehber materyalleri geliştirilmiş, uygulanmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. Çalışmada yan deneysel yöntem kullanılmıştır. Öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrasındaki basan ve tutumlarım ölçmek amacıyla `Canlılar ve Doğayla Etkileşimleri Başarı Testi` ve `Fen Bilgisi Tutum Ölçeği` geliştirilmiştir. Bu ölçme araçları ve rehber materyal 2001-2002 öğretim yılının 1. döneminde pilot olarak uygulanmıştır. Materyalin asıl uygulaması ise 2001-2002 öğretim yılının 2. döneminde yapılmıştır. Araştırma üçü deney, üçü kontrol grubu olmak üzere altı grup üzerinde yürütülmüştür. Deney gruplarında rehber materyal uygulanırken, kontrol grupları geleneksel eğitime devam etmişlerdir. Uygulama öncesinde ve sonrasında tüm gruplara Fen Basan Testi ve Fen Tutum Ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilerek, sonuçlar t-testi ile karşılaştırılmıştır. Bulgular öğrenci tutumları ve fen başarısı açısından gruplar arasında deney grupları lehine anlamlı farklar olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonunda elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Anahtar kelimeler: Çoklu Zeka Kuramı, Fen Eğitimi, Canlılar ve Doğa, Rehber Materyal VI Developing Guide Material Based Multiple Intelligences Theory for the Unit `The Interaction with Living Things and Nature` and it's Effectiveness on Teaching Process In the developing curriculums have not contained teaching-learning activities, tool- equipments, experiments, references, sufficiently. For this reason, teachers need off extra instructional materials. In addition, curriculums have ignored students whose individual diversity. MI theory provides an effective and successfully way of teaching to students. In a system where the eight intelligences are used to explain the material, teachers are allowing the students to understand and learn by using their own personal strengths. MI theory supports the idea that intelligence can be taught and learned. Mental performance can be improved at any age and almost any ability level in the study, guide materials with the base of Multiple intelligences Theory for the unit `The interaction with living things and nature`, in science 5th grade curriculum were developed, implemented and evaluated. In the study, quasi-experimental model was used. Pilot study was applied in 2001-2002 fall mid-term. The actual study was applied in 2001-2002 spring mid-term. Materials were implemented in 2001- 2002 academic year. The research was carried out on six groups: tree experimental groups and tree control groups. While the materials applied to the experimental groups, control groups continued to their traditional education. Before and after the implementation of the materials, Science Achievement Test and Science Attitude Scale were implemented to all groups as pre-test and post-test. The collected data were analyzed by using SPSS/ WINDOWS program and discussed in detail. The test results were compared with t- test. The findings demonstrated that in regard to the students' science achievement and science attitudes, there were significant differences among the groups in favors of experimental groups. At the end of the research, suggestions were made to teachers and researchers. Key Words: Multiple Intelligences Theory, Science Education, Living Things, Nature, Guide Material vn
Collections