Farklı başarı düzeyindeki öğrencilerin çözeltiler konusundaki kavram yanılgılarını gidermede kavramsal değişim yaklaşımının etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu yüksek lisans tez çalışmasında, farklı başarı düzeyindeki öğrencilerin çözeltilerle ilgili kavram yanılgılarını gidermede kavramsal değişim yaklaşımının etkisi incelenmiştir. Literatür araştırması sonucu çözeltiler konusunda tespit edilen kavram yanılgılarından dört tanesi seçilmiştir. Bu kavram yanılgıları `Her karışım çözeltidir`, `Çözeltinin kütlesi korunmaz`, `Çözelti bir katının sıvı içerisinde çözünmesiyle oluşur` ve `Çözünen, çözücü 'içerisinde erir, asılı kalır, hava boşluklarına yerleşir veya çözücü ile yeni bir bileşik oluşturur` şeklindedir. Seçilen bu kavram yanılgılarına farklı basan düzeyindeki lise 1. sınıf öğrencilerinin sahip olma oranı, geliştirilen kavram testinin ön-test olarak uygulanmasıyla belirlenmiştir. Daha sonra bu yanılgıları gidermek amacıyla geliştirilen deneyler, grup ve sınıf içi tartışmalar ve konuya açıklık getiren metinler kullanılarak dersler işlenmiştir. Yapılan gözlemlerle öğrencilerin uygulanan yönteme ve derse karşı tutumlarının gelişimi incelenmiştir. Bu çalışmada, özel durum yöntemi kullanılmış ve örneklem grubu olarak 54 kişilik başarı düzeyi düşük olan bir sınıf (9L sınıfı) ve 3 1 kişilik başarı düzeyi yüksek olan bir sınıf (YD A IB sınıfı) alınmıştır. Gruplar, çalışmayı yapan kişi olan öğretmenin dersine girdiği sınıflar arasından diploma notlan esas alınarak belirlenmiştir. Geliştirilen çoktan seçmeli 20 soruluk kavram testi ön ve son-test olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin ön ve son-testteki sorulara verdikleri cevaplar 100 üzerinde0n puanlandırılarak t-testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlan her sınıfın ön ve son-testi arasında anlamlı bir farkın olduğunu, basan düzeyi düşük sınıf ile basan düzeyi yüksek olan sınıf arasında ise anlamlı bir ilişkinin olduğu, yapılan öğretim sonunda basan düzeyi yüksek olan sınıfta daha fazla olmak üzere kavram yanılgıları belirli oranlarda giderilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kimya Eğitimi, Çözeltiler, Kavram Yanılgıları, Kavramsal Değişim Yaklaşımı SUMMARY Effect of Conceptual Change Approach on Overcoming Misconceptions about Solutions Chemistry of Students at Different Success Levels In this study, effect of conceptual change approach on overcoming misconceptions about solutions chemistry of students at different success levels is investigated. Four misconceptions in solutions chemistry are selected from literature researches 'which are `Each mixture is a solution`, `Mass of a solution is not conserved`, `A solution forms by dissolving of a solid in a liquid` and `A solute melts in a solvent and suspends and gets inside air spaces in water or it forms a new component with the solvent`. The selected four misconceptions were determined by using first classes of high school that are different success levels as a pre-test. Later, lessons studied using conceptual change text, experiments together with discussion were used with to overcome these misconceptions. In these observations, it was investigated reactions of students for lessons. The sample of this study, in which case study is used, consists of two classes at different success levels that are 9L is the lower level class consisting 54 students and YDA IB is upper level class consisting 31 students. These groups selected concerning their diploma marks. In this study, a concept achievement test was used for collecting the data. The test consists of 20 multiple-choice questions and used as pre and post-tests. The answer of students graded and analyzed by independent t-test. As a result, it is seen that this instruction is more effective in overcoming students' misconceptions at YDA IB class than 9L class. Keywords: Chemistry Education, Solution Chemistry, Misconceptions, Conceptual Change Approach VI
Collections