Kafelerde mekan örgütlenmesi: Trabzon örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kafeler geçmişten günümüze insanların uğrak yeri olmuştur. Geçmişte Türkkültüründe kafe olgusu yerine kahvehaneler mevcutken gençliğin değişen kültürüylebirlikte bu olgu yavaş yavaş yerini kafe kültürüne bırakmıştır. İnsanlar kafeleri bir aradahoşça vakit geçirmek, müzik dinlemek, bir şeyler yemek-içmek için kullanmaktadırlar.Öyle ki günümüzde insanlar evlerde değil de kafelerde bir araya gelmeyi tercihetmektedirler. Günümüzde bu kadar yoğun kullanımı olan kafelerde tercih edilen mekanörgütlenmesi üzerine bir çalışma yapılmak istenmiştir. Trabzon kenti ve içindeki TanjantCaddesi de pilot bölge olarak seçilmiştir.Altı bölümden oluşan araştırmanın giriş bölümünde kafe mekanının kavramsal olarakele alınarak, kafe mekanının türleri üzerinde durulmuş, kahvehanelerden kafelere geçişsüreci, kahvehane ve kafe tarihi incelenmiştir. Buradan yola çıkarak kafe mekanlarınınoluşmasında etkili olan faktörler irdelenmiştir. İkinci bölümde çalışma konusu, alanı vekapsamı tanımlanmış, seçilen örneklem alanı üzerinde belirlenen kafelerin mekansalörgütlenmesi ve değerlendirilmesi amaçlı gözlem, mekan değerlendirme modeli, anket veanlamsal farklılaşım teknikleri kullanılarak bir çalışma yapılmıştır. Üçüncü bölümdeyapılan çalışmalar sonucunda elde edilen veriler değerlendirilmiş ve kullanıcıların kafelerinasıl değerlendirdikleri irdelenmiştir. Dördüncü bölümde ise elde edilen verilerindeğerlendirilmesi yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: kafe, mekan örgütlenmesi, kullanıcı tercihleri, kahvehane Cafes have been commonly visited by people for a long time. While in the past, inTurkish culture, coffee houses used to replace the concept of the modern cafe, with thechanging popular culture of the youth, the concept of coffee houses was replaced by cafes.People go to cafes to have a nice time together, to listen to music, to eat and/or to drink.Nowadays they even prefer to meet at cafes rather than at their own places. The objectiveis to conduct a study on the spatial organization of cafes, which are so commonly visited.The city of Trabzon and Tanjant Avenue were selected to be pilot areas.In the introduction chapter of the study, which is composed of six sections, aconceptual approach to cafes? space was applied, types of cafés? spaces were mentioned,and the process of transformation from coffee houses to cafes and the history of coffeehouses and cafes were analyzed. From this point on, the factors shaping the cafes? spaceswere examined. In the second chapter, the subject, domain and scope of the study weredefined, and a study was conducted on the observation for the spatial organization andevaluation of the cafes in the chosen sample area, using the spatial evaluation model,survey and conceptual differentiation techniques. In the third chapter, the data obtainedfrom the studies was evaluated and the customer evaluations on cafes were examined. Inthe fourth chapter, the resulting data was assessed.Keywords: café, spatial organization, customer choice, coffeehouse
Collections