Orta öğretim biyoloji öğretimi programında azotun yerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ORTA OGRETIM BİYOLOJİ ÖĞRETİMİ PROGRAMINDA AZOTUN YERİNİN BELİRLENMESİ Meltem Kumara ÖZ Bu çalışmada azot ile ilgili konulara orta öğretim biyoloji programında ne ölçüde yer verildiğinin belirlenmesi hedeflenmiş ve hangi konularda ayrıntılı bilgiye ihtiyaç duyulduğu araştırılmıştır. Orta öğretim biyoloji programında azot ile ilgili konuların ne ölçüde yer aldığının saptanması amacı ile biyoloji programları ve lise 1., 2. ve 3. sınıf biyoloji kitapları incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda programda yer alan azot ile ilgili konular belirlenmiştir, hem bu konuları hem de programda yer almayan azot ile ilgili konuları içeren orta öğretim biyoloji programında azotla ilgili konuların içerik açısından yeterliliğini ölçen bir ölçek ve azotla ilgili görüşlerin aktarılabileceği anket, orta öğretim kurumlarında görev yapan biyoloji öğretmenleri ve lise son sınıf fen bölümü öğrencilerine uygulanmak üzere hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçek ve anket Erzurum ilinde orta öğretim kurumlarında görev yapan toplam 20 biyoloji öğretmeni ve 137 lise son sınıf fen bölümü öğrencisine uygulanmıştır. Azot canlı bünyesinin temelini oluşturan proteinlerin, kalıtımda görevli nükleik asitlerin, bazı hormon ve vitaminlerin, ATP'nin ve klorofil molekülünün yapısına katılır. Bu önemli organik bileşiklerin oluşması için doğada azotun varlığı şarttır. Orta öğretim biyoloji programı ve biyoloji ders kitapları incelendiğinde azot döngüsü konusu dışında programda azotun bir başlık altında bulunmadığı, azot ile ilgili konulara diğer ünitelerde çok yetersiz olarak yer verildiği saptanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda, öğretmenlerin orta öğretim biyoloji programında azot ile ilgili konuları yetersiz buldukları ve öğrencilerin azot ile ilgili olarak, daha ayrıntılı bilgi ihtiyacı içinde oldukları belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: azot, organik bileşik, orta öğretim biyoloji programı. Danışman: Yrd. Doç. Dr. Esin ATAV, Hacettepe Üniversitesi, Biyoloji Eğitimi Bölümü, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Anabilim Dalı THE DETERMINATION OF THE PLACE OF NITROGEN IN SECONDARY SCHOOLS' BIOLOGY CURRICULUM Meltem Kumara ABSTRACT The purpose of this research is to determine at which level the subject `nitrogen` has been studied in secondary school curriculum and which sub subjects of `nitrogen` need more attention. For the purpose of this research.first of all, 1rst, 2nd and 3rd grade high school biology textbooks were examined, and then subjects related to nitrogen have been determined. A questionnaire and a proficiency scale, prepared in accordance with subjects related to main subject `nitrogen` in the curriculum or possible subjects that might be taken in the curriculum, were applied to secondary biology teachers and to senior students of science departments at various highschools to measure the sufficiency of the contents on nitrogen and to learn the opinions of both teachers and students about the `nitrogen` related subjects. Questionnaires were conducted to a total of twenty teachers and 137 senior highschool students. Nitrogen is essential for living organisms to form proteins, nucleic acids, some hormones and vitamines, ATP and chorophyll molecules. These organic compounds can not be formed without inclusion of nitrogen in the nature. Nitrogen is not only handled as a main chapter in textbooks, but called many times under various chapters. According to research results, it is determined that the time spent on the subject nitrogen in the biology class curriculum of secondary schools was not sufficient, and students needed more detailed information on that subject. Keywords: nitrogen, organic compound, secondary level education Advisor: Yrd. Doç. Dr. Esin ATAV, Hacettepe University, Department of Science and Maths. Education in Secondary Level Schools
Collections