İlköğretim düzeyindeki öğrencilerde ve üstün yeteneklilerde kavram gelişimi: Buharlaşma, yoğunlaşma ve kaynama kavramları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Etkili ve anlamlı bir fen eğitimi kavramlar düzeyinde yapılan öğretim ile sağlanabilir. Fen bilimlerinde öğrencilerin ileri düzeydeki konu ve kavramları anlayabilmeleri bazı temel kavramaların etkili bir şekilde öğrenilmiş olmasına bağlıdır. Bu nedenle öğrencilerin konuları anlama seviyelerini belirlemek etkili eğitim programının vazgeçilmez bir unsurudur. Bu çalışmayla; buharlaşma, yoğunlaşma ve kaynama kavramlarının ilköğretimin farklı seviyelerinde (5, 6 ve 7) öğrenim gören öğrenciler ve üstün yetenekli olarak belirlenen öğrenciler tarafından anlaşılma düzeylerinin ve yanılgılarının belirlenmesi ve birbirleriyle karşılaştırılması amaçlanmıştır.Bu araştırmada örnek olay metodolojisi kullanılmıştır. Buharlaşma, yoğunlaşma ve kaynama kavramlarının öğrencilerde anlaşılma düzeylerini tespit etmek için literatürden faydalanılarak üç bölümden oluşan bir test hazırlanmıştır. I. ve II. bölüm, öğrencilerin kavramlarla ilgili sözel bilgilerinin ne düzeyde olduğu ve kavramlara ait özellikleri belirleyip belirleyemediklerini tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. III. bölüm ise, öğrencilerin testin birinci ve ikinci bölümüne verdikleri cevapları detaylı olarak incelemek ve kavramlarla ilgili düşüncelerini almak amacıyla hazırlanmış açık uçlu sorulardan meydana gelmektedir. Hazırlanan test ilköğretim 5., 6. ve 7. sınıf seviyelerinde sırasıyla 23, 43 ve 38 öğrenci ve aynı sınıf seviyesinde sırasıyla 37, 26 ve 14 üstün yetenekli öğrenci olmak üzere toplam 181 öğrenciye uygulanmıştır. Ayrıca toplam 18 öğrenciyle bireysel mülakatlar yapılmıştır.Araştırma sonunda bu kavramlarla ilgili olarak her üç öğrenim seviyesindeki öğrencilerin yanılgılarının olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, ilköğretim öğrencilerinde genel olarak 5. sınıf seviyesindeki öğrencilerin bu kavramları anlamada diğer seviyelerdeki öğrencilere oranla daha iyi bir durumda oldukları ve üstün yetenekli öğrencilerde genel olarak yaş ilerledikçe kavram gelişiminin düzenli bir şekilde arttığı görülmüştür. Çalışmadan elde edilen sonuçlara bağlı olarak araştırmacılara ve eğitimcilere birtakım önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Kimya Eğitimi, Buharlaşma, Yoğunlaşma, Kaynama, Anlama Düzeyleri, Kavram Yanılgıları, Üstün Yeteneklilik An effective and meaningful science education can be provided with teaching that is made at the level of concepts. Especially at the natural science, students? understanding of advanced subjects and concepts are related to be learned of some basic concepts in an effective way. Therefore, determining the students understanding levels of subjects are indispensable component of the effective education program. With this study, it was aimed to determine the students? level of understandings and misconceptions and to compare with each other about the concepts of evaporation, condensation and boiling by the students that they are receiving primary education and the students determined as gifted students at the different levels of primary education (5th, 6th, and the 7th).In this research, case study methodology was used. In order to determine the levels of students? understandings of the concepts of evaporation, condensation and boiling, a three-section test was prepared benefiting from the literature. Section I and Section II was prepared to ascertain what the level of students? verbal knowledge about the concepts and whether the students designate the properties belongs to the concepts. Section III, formed with the open ended questions that were prepared in order to take students? opinions about the concepts and examine the given responses to the section I and section II. Prepared test was applied to the 181 students totally, from the primary education at the 5th, 6th, and 7th class level 23, 43, and 38 students, respectively and at the same class level 37, 26, and 14 gifted students, respectively. In addition, individual interviews were made with totally 18 students.At the end of the research, it was seen that students have misconceptions related to these concepts at the all three levels. And also, the primary education students at the 5th level are generally at better position of understanding of these concepts with respect to the students at the other levels, and generally the concept development is regularly increased with the advance of age at the gifted students. Some suggestions were made to the researchers and the educators according to the obtained results from this study.Key Words: Chemistry Education, Evaporation, Condensation, Boiling, Understanding Levels, Misconceptions, Giftedness
Collections