İşletmelerde kar dağıtım politikasının işletmenin büyüme ve pazar değerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kâr dagıtım politikası, rekabetin arttıgı finansal piyasalarda isletmeler açısından stratejiköneme sahiptir. Bunun nedeni, kâr dagıtımının yatırım ve finansman kararlarını dogrudanetkilemesi ve hisse senedinin pazar degerinin en yüksek seviyeye çıkarılmasında belirleyiciolmasıdır. Sermaye piyasalarının mükemmelligi, kâr paylarının isletmenin pazar degerineetkisinin önemini azaltırken, vergiler, asimetrik bilgi ve islem giderleri gibi tam rekabetkosullarını bozan unsurların varlıgı, kâr paylarının hissedarlar ve isletmeler açısından öneminiartırmaktadır.istanbul Menkul Kıymetler Borsası'nda 1998?2005 döneminde mali (bankalar ve finansalkurumlar), gıda, metal esya ve perakende sektörlerinde faaliyet gösteren 79 sirketin finansalverileri kullanılarak yapılan regresyon analizi, kâr payı dagıtım politikasının isletmeninbüyüme ve pazar degerini etkiledigini ve sirketlerin kâr payı dagıtım politikalarının kâr payıiliskisizligi yaklasımı dısındaki yaklasımlarla açıklanabilecegini göstermistir. Teoride büyümeile kâr payı dagıtım politikası arasındaki negatif iliski uygulamalı analiz sonucunda da ortayaçıkmıstır.ingiltere'de kâr payı dagıtım politikasının hisse senedinin pazar degeri ve büyüme üzerindekietkilerini inceleyen anket çalısmasının sonuçlarına göre, finans ve kamu sektörlerinde kârpayı dagıtım politikasının hissedar degeri ve firma devralmalarının engellenmesindeki önemianlamlı bulunmustur. Kâr paylarının büyüme ile olan negatif yönlü iliskisinin de AlternatifYatırım Piyasaları'nda faaliyet gösteren firmalar için geçerli oldugu görülmüstür.Özetle, ingiltere ve Türkiye'de yapılan arastırmalar sonucunda, rekabetin arttıgı günümüzekonomisinde isletmelerin kâr payı dagıtım politikalarını stratejik bir araç olarakdegerlendirmeleri gerekmektedir. Bu noktada belirleyici olan unsurlar isletmenin finansal vefinansal olmayan amaçlarının dengelenmesi ve en iyi sekilde belirlenmesidir.Anahtar kelimeler: Kâr dagıtım politikası, büyüme, pazar degeri, isletme amaçları Dividend policy has a strategic importance for companies in competitive financial marketsbecause it influences financing and investment decisions. Moreover, it is considered as thebasic instrument in maximising the market value of company stocks.Perfect capital markets undermine the effect of dividends on the market value of companies.However, the existence of taxes, asymmetric information and transaction costs, whichweakens perfect capital markets, increases the importance of dividends for investors andcompanies.The regression analysis, which was carried out by using the financial data of 79 companies infinancial (banks and other financial institutions), food, retail and metal products industriesbetween 1998-2005 at Istanbul Stock Exchange, shows that dividend policy has an effect onthe market value and growth of companies and theoretical approaches excluding dividendirrelevance theorem are useful in explaining corporate dividend policies. The regressionanalysis also confirms the negative relationship between growth and dividend policy.According to the survey results concerning the UK companies, there is a strong relationshipbetween dividend policy and shareholder value. In addition, dividend Policy is regarded as acrucial method in the prevention of takeover bids. The results are especially valid for financialand utility firms. It is also observed that there is a negative relationship between growth anddividend payments with respect to firms in the Alternative Investment Market (AIM).In summary, the theoretical and practical approaches in Turkey and England show thatcompanies must use dividend policy effectively in today?s competitive economies. Therefore,the critical issues for companies are the balance between financial and non-financial aims andtheir determination.Keywords: Dividend policy, growth, market value, corporate goals
Collections