Asit ve baz kavramlarına yönelik karikatür destekli çalışma yapraklarının geliştirilmesi ve uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerine yönelik asit ve baz kavramları ile ilgili kavram karikatürleri (Concept Cartoons) ile zenginleştirilmiş çalışma yaprakları geliştirmek ve etkililiklerini araştırmaktır. Araştırmada basit deneysel yöntemin bir türü olan tek grup ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 19 ilköğretim sekizinci sınıf öğrencisi (10 kız, 9 erkek) ve yedi yıllık deneyime sahip bir fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Asit-baz kavramlarıyla ilgili öğrencilerin ön bilgilerini ve yanılgılarını dikkate alan beş çalışma yaprağı geliştirildi ve örnekleme uygulandı. Uygulama sekiz ders saati (8x40 dakika) sürdü. Araştırmanın verileri, Asit-Baz Kavram Başarı Testi (ABKBT), yarı yapılandırılmış mülakatlar ve çalışma yaprakları ile toplanmıştır. Ön ve son testlerden elde edilen veriler, öğrencilerin anlama seviyelerine göre sınıflandırıldı ve bağımlı t testi kullanılarak istatistiksel olarak karşılaştırılmıştır. Ön ve son mülakatlardan elde edilen veriler test sonuçlarını desteklemek için kullanılmıştır.Sonuçlar, çalışma yapraklarının öğrencilerin asit ve bazlarla ilgili anlama seviyelerini önemli düzeyde arttırdığını ve kavramsal anlamayı kolaylaştırdığını göstermektedir. Ön mülakatlarda gözlenen bazı yanılgılar son mülakatlarda gözlenmemiştir. Buradan, kavram karikatürleri ile zenginleştirilmiş çalışma yapraklarının öğrencilerin yanılgılarını bilimsel fikirlere dönüştürmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır.Fen ve teknoloji öğretmenleri, öğrencilerin asit ve bazlarla ilgili ön bilgi ve yanılgılarından haberdar olmalıdırlar. Çünkü ön bilgiler ve yanılgılar başarının güçlü göstergeleridir. Hatta öğretmenler, kavram karikatürleri ile zenginleştirilmiş çalışma yapraklarının kullanımı ve önemi konusunda bilgilendirilmelidir. Ayrıca, fen ve teknoloji öğretmenleri kavramsal değişim modellerinin ışığında diğer fen konuları ile ilgili öğretim materyalleri hazırlamaya teşvik edilmelidirler. The purpose of this study was to develop worksheets enriched by the concept cartoons concerning the concepts of acid and base for 8th primary school students and to investigate the effectiveness of them. One-group pretest-posttest experimental design, which is the type of the pre-experimental designs, was used in this study. The sample of the study consists of 19 8th primary school students (10 girls and 9 boys) and a science teacher who had seven years of teaching experience in science. Five worksheets enriched by concept cartoons were developed and applied to the sample. The treatment lasted for eight 40-minute class periods. The data for this study were collected from the acid-base concept achievement test (ABCAT), semi-structured interviews and the worksheets. The data obtained from the pre-tests and post-tests were categorized according to levels of students? understanding and statistically compared by using paired samples t test. The data from the pre- and post-interviews were used to support the results of the test.The results indicated the worksheets used in the study significantly improved the students? understanding of the concepts of acid and base and facilitated conceptual understanding. Some misconceptions observed in the pre-interviews were not observed in the post-interviews. From this, it was concluded that the worksheets enriched by concept cartoons were effective to change the students? misconceptions into scientific conceptions.Science and technology teachers should be aware of students? prior knowledge and misconceptions on acids and bases because they were strong predictors of student achievement. Also, they should be informed about the usage and importance of worksheets enriched by concept cartoons. In addition, science and technology teachers should be encouraged to prepare teaching materials related to the other science topics in the light of models of conceptual change.
Collections