İşitme engelli öğrenciler için hazırlanan bilgisayar destekli yazılı anlatım becerisi geliştirme materyalinin tasarımı, uygulanması ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, geliştirilen bilgisayar destekli materyalinin işitme engelliöğrencilerin cümle kurma, cümlede zamanları doğru olarak kullanabilme gibi yazılıanlatım becerilerine etkilerini; Türk Dili ve İşitme Engelliler öğretmenlerinin geliştirilenmateryal ile ilgili görüşlerini ortaya koymaktır.Materyalin geliştirilmesi aşamasında 3 ayrı coğrafi bölgemizin 4 farklı ilinde 4 işitmeengelliler ilköğretim okulu ve 2 işitme engelliler meslek lisesinde görev yapmakta olan 34öğretmen ve 19 işitme engelli öğrencinin velisi ile görüşülmüş, 77 öğrenci ile ön çalışmayürütülmüştür. Özel durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu araştırmada İşitmeEngelliler Kız Meslek Lisesi 9. sınıfında iki farklı şubede okumakta olan 17 kız öğrenci ileçalışılmış, elde edilen veriler Türk Dili öğretmenleri, İşitme Engelliler öğretmenleritarafından değerlendirilmiştir.Elde edilen bulgulara göre, geliştirilen bilgisayar destekli materyalinin, öğrencilerincümle kurma, hedeflenen geçmiş, şimdiki ve gelecek zamanları doğru olarak kullanabilmegibi yazılı anlatım becerilerine pozitif yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir. Materyalideğerlendiren işitme engelliler sınıf öğretmenleri, bilgisayar destekli materyalleringeliştirilmesi gerektiğini, bu materyallerin işitme engelli öğrencilerin dil gelişimine olumlukatkılar sağlayacağını belirtmişlerdir.Öğrencilere doğruyu, bağımsız ve keşfederek öğrenebilme imkânı sunan bilgisayardestekli eğitim materyalleri, özellikle işitme engelliler gibi iletişim güçlüğü çeken engellibireylerin eğitimine önemli katkılar sağlamaktadır. Araştırmanın uygulama sürecindeişitme engelli öğrencilerin başarıları ile doğru orantılı olarak özgüvenlerinde de gelişimgözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: İşitme Engelli, Bilgisayar Destekli Eğitim Materyali, Yazılı AnlatımBecerisi This research?s aims are putting forward firstly the opinions of Turkish language andDeaf Students? teachers about developing material and secondly the effects of computeraided making sentence material for writing skills like making sentences and using tenses inthe sentences correctly on deaf students.In the process of developing the material, we have interviewed nineteen parents of deafstudents and thirty four teachers who are working for two different vocational high schoolsfour different primary schools for deaf students in four different cities in three differentregions. We have studied on seventy seven students formerly. We have used the case studymethod in this research which we have studied on seventeen girls from different branchesof 9th class in Deaf Girls? Vocational High School. The results of this research have beeneveluated by Turkish Language and Deaf Students? teachers.Computer aided making sentence material contributes to writing skills possitively likemaking sentences and using past, present continous and future tense correctly. The deafstudents? teachers who are among eveluator have stated that some computer aidedmaterials should be developed because these are useful for deaf students? languagedevelopment.Computer aided education materials have contributed to through independentexploration especially to learning of deaf people who have difficulty in communication. Inthe application period of the research, deaf students who are successful have developedtheir self confidence.Key Words: Deaf People, Computer Aided Education Material, Writing Skill
Collections