Kamusal mekanda sokak sanatı: Grafiti; İstanbul,Beyoğlu, Yüksek Kaldırım sokak incelemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kamusal mekanlar; kentler için toplumsal hayat ve bireyin varoluşu açısından çok önemlidir. Bu önem; Kamusal mekanın estetik düzeyini oluşturan içeriğin, toplumların ve kentlerin yaşam kalitesi düzeyinin belirleyicisi olmasından ileri gelmektedir. Kamusal mekanlar; iktidar çatışmalarının şekillendiği, gündelik yaşam biçimlerinin yer aldığı, bireyin var oluş mekanlarıdır. Bu; mekanların tasarım, üretim ve tüketim süreçlerini de doğrudan etkilemektedir. Mekanların kimliğini ortaya koyan bu bağıntıları değerlendirmek, anlamlandırmak ve yönlendirmek kent biliminin de konusudur.Sanat, kamusal mekanda yer bulduğu ölçüde bütün bu ilişki ve etkileşimler bağımsız bir şekilde yaşar ve demokratik katılım bu sayede ideale yaklaşır. Kamusal mekanlarda yer alan sanat eylemlerinin, mekan, içerik, üretim kurguları sosyoloji ve kent bilim açısından dikkate alınmayı gerektirmektedir. Kamusal sanatın bağımsızlığı; kentsel mekana yerleştirilmiş sanat objelerinden, mekan için kurgulanmış sanata ulaşmada önemli bir açılım sağlayacaktır.20. yüzyıl'ın hareketleri karşı kültürün görsel kodları ile anlamlar kurmaktayken, küreselleşme yerel kültürleri parçalamakta, imgelerle aynı dili konuşmaya olanak sağlamaktadır. Günümüzde iletişimi imajlar ve simgeler üzerinden sağlamaktayız. Özgürlüğün mekanı kentler, bu dönemde karşı hareketleri de üretmekte; yer altı kültür kavramını yaratmaktadır. Duvarlar; içinde bulunduğu sisteme hizmet ettiği kadar, bu hegamonik duruşun karşısında, bireysel ve toplumsal mücadelelerin de bir aracı olmaktadır. Karşı kültürün söz söyleme aracı olan grafitiler; stencil, sticker, poster gibi ürünlerle `kendin yap' kültürünü de uyandırmaya çalışmaktadır.Bu çalışmanın merkezinde; Kamusal sanatın kentsel mekandaki anlamının değerlendirilmesi amacıyla sokak sanatı grafiti ele alınmış ve İstanbul Yüksek Kaldırım Sokak uygulamalarının analizi somut olarak değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Kamusal Mekan, Kamusal Sanat, Sokak Sanatı, Grafiti, Vandalizm, Yüksek Kaldırım Public spaces are very important in terms of social life and to the existence of individual. This comes from public space that creates the base the aesthetics degree for community and the life quality of city. Public spaces are where the existence of individual is bound to power conflicts and shape of daily life. These places directly affect the design, production and consumption process. Revealing the identity and evaluating these places is one of the subjects of urban science.As long as all the relationship and interactions lives in public spaces democratic participation will approach to its ideal level. The art actions that takes place in public spaces need to be considered closely according to sociology and urban science. Independence of public art will create a path to reach the art that is designed for urban spaces.When 20. century's movements are established by opposite culture visual codes, globalization shred the local cultures and provides the same language with images. Today communication is provided via images and symbols. Cities are the symbol of freedom that provides adverse actions in these period of time. And this creates the underground culture. Walls, as found in the system to serve, stance also is a tool of social struggle in the face of hegemonic. Also a Tool against the speech of culture graffities; stencil, sticker, poster with products such as' do-it-yourself 'culture that is trying to wake up.The aim of this study; evaluating public art in urban space, the graffiti and discussing Istanbul, Beyoğlu Yüksek Kaldırım Sokak practices analyzing the concrete foundingsKey Words: Public Space, Public Art, Street Art, Graffiti, Vandalism, Yüksek Kaldırım
Collections