Okul öncesi eğitimcilerinin matematik öğretimiyle ilgili düşünceleri ve uygulamalarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul öncesi matematik eğitimi ve programları üzerine yapılan araştırmaların sayısında son yıllarda büyük bir artış olmuştur. Öğrenme ve beyin araştırmalarında meydana gelen gelişmelerle birlikte Yeni-yapılandırmacılık ve doğuştancılık gibi yaklaşımlar, çocukların okul öncesinde matematik öğrenmesi konusunda Piagetci yaklaşımdan farklı öneriler getirmiştir. Okul öncesi eğitimcilerinin matematik öğretimiyle ilgili düşünce ve uygulamalarını belirlemek, okul öncesi matematik öğretiminde atılacak adımlar için önemli bir konudur. Bu çalışmanın amacı, Piagetci, doğuştancı ve Yeni-yapılandırmacı yaklaşımlara göre okul öncesi eğitimcilerinin düşünce ve uygulamalarını sınıflandırarak açıklamaya çalışmaktır. Bu amaçla yürütülen çalışmada öncelikle bir okul öncesi öğretim kurumunda çalışan 8 eğitimcinin (5 öğretmen, 3 usta öğretici) matematik öğretimine ilişkin görüşlerini ortaya çıkartmak için mülakatlar yapılmıştır. Mülakatların pilot uygulaması anaokullarında çalışan 3 okul öncesi öğretmeniyle yapılmıştır. Uygulamaları belirlemek için de eğitimciler yarı yapılandırılmış olarak sınıf içerisinde gözlenmiştir. Verileri içerik analiziyle değerlendirilen bu çalışmanın sonucunda; okul öncesi eğitimcilerin matematik öğretimiyle ilgili düşüncelerinin ve uygulamalarının ilişkili olduğu fakat her zaman paralel olmadığı, okul öncesi eğitimcilerinin en fazla okul öncesi matematik öğretiminin ölçülmesinde sorunlar yaşadığı ve okul ortamlarında bazı idari ve fiziksel sorunlar olduğu ortaya konulmuştur. Bu sonuçlar ışığında, okul öncesi matematik öğretim yöntemleri ve içeriği, ve özellikle ölçme ve değerlendirmeye yönelik bilgi ve uygulama eksiklerinin giderilmesi için farklı okul öncesi matematik öğretim yaklaşımları ve uygulamaları hakkında öğretmenlere hem fakültelerde, hem de hizmetiçi eğitim seminerlerinde daha fazla bilgi verilmesi önerilmektedir. Ayrıca okul öncesi eğitimcilerinin, matematik öğretimiyle ilgili düşünce ve uygulamaları arasındaki ilişkilerin ve okul öncesi matematik öğretimi üzerinde idari ve fiziksel sorunların etkilerinin, daha büyük ölçekli çalışmalarla araştırılması da bu çalışmanın sonucunda önerilmiştir. There has been a recent increase in the number of studies inquiring preschool mathematics and curricula in the last few decades. With the emergent developments in brain and learning sciences, various approaches such as neo-constructivism and nativism proposed new practices different from the Piagetian view. It?s essential to determine the views and practices of preschool teachers on mathematics instruction so as to make any improvements in this field. This study aims to describe the views and practices of preschool teachers regarding mathematics instruction, by classifiying them according to the views of Piagetian theory, Neo-constructivism and Nativism. For this aim, 8 educators were interviewed. In order to determine the practices, the participants were observed in classroom settings using a semi-structured observation form. As a consequence, it was concluded that the views of preschool educators about preschool mathematics instruction are typically associated with their practices but not necessarily parallel; they had difficulties mostly in measurement and evaluation of preschool mathematics and there are other administrative and physical obstacles in school environments. Based on these results, it was recommended to better inform pre-service and in-service preschool teachers about preschool mathematics and specifically the ways to measure and evaluate it. In addition, prospective researchers in the field are advised to further investigate in a larger scale the relationship between the views and practices of preschool teachers about preschool mathematics instruction and the effects of administrative issues and physical conditions on preschool mathematics.
Collections