Vardiya zabitlerinin yorgunluk ve uykusuzluk hallerinin EEG ve köprü üstü simülatör yardımı ile belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde dünya deniz ticaretinin artmasına paralel olarak gemilerin hızlarının artmasıyla birlikte gemiadamlarının çalışma süreleri de artmıştır. Gemiadamlarının yoğun ve stresli ortamlarda çalışmasından dolayı insana bağlı hatalar ve kazalarda artış olduğu bilinmektedir.Bu çalışmada, yakınyol taşımacılığı yapan gemilerdeki vardiya zabitlerinin çalışma ve dinlenme saatleri kapsamındaki uyku ve yorgunluk halleri incelenmiştir. Tam donanımlı köprüüstü simülatör sisteminde yapılan senaryolar dahilinde vardiya zabitlerinde EEG (elektroensefalografi) ölçümleri yapılarak değerlendirilmiştir. Denemelerde elektroensefalografi, polisomnografi teknikleri ve AASM (Amerikan Uyku Tıbbı Akademisi) uyku skorlama kriterleri ile senaryo kontrol listeleri kullanılmıştır.Yapılan çalışma ile vardiya zabitlerinde seyir vardiyası esnasında uykuya dalma eğilimleri ve yaptıkları hatalar arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Çalışma saatlerinin fazlalığı ve yoğun çalışma temposunun uykusuzluk ve yorgunluğa bağlı olarak vardiya zabitlerinin hata oranlarını artırdığı ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda seyir vardiyasının son saatlerinde hata oranının arttığı gözlemlenmiştir. Today, the seafarers' working time is also increased with the increasing speeds of ships in parallel with an increase in world maritime trade. It is well know that accidents due to human error increased, because of seafarer?s intense and stressful working condition.In this study, watchkeeping officers' states of sleep and fatigue were examined during their work and rest hours on short sea voyage.The EEG data obtained from watchkeeping officers were evaluated within the scenarios prepared in a full bridge simulator system. Electroencephalography and polysomnography techniques, AASM (American Academy of Sleep Medicine) sleep scoring criteria and checklists of scenario were used in experiments.The relationship between officers's errors and tendency to fall asleep emerged during the navigation watch were determined with the study. As a result of this study, it is found that excessive working hours and intense work with sleeplessness and fatigue increases the officers' error rates. At the same time, the error rate increased were observed in the last hours of navigation watch.
Collections