Woodcock-Johnson bilişsel yetenek testi resimli-sözcük dağarcığı (picture vocabulary) alt testinin okul öncesi ve ilkokul çocuklarına uyarlanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Araştırmanın amacı, 1977`de R. Woodcock tarafından geliştirilen ve 1989 yılında da yeniden gözden geçirilerek yeni bir form oluşturulan Woodcock-Johnson-R Bilişsel Yetenek Testinin 6. Alt testi olan Resimli- Sözcük Dağarcığı (Picture Vocabulary) estinin uyarlamasını gerçekleştirmektir. Bu test İstanbul ili sınırlan içindeki 4 resmi ilkokul/ilköğretim okullarında ve 3 özel anaokulun hazırlık sınıflarında okuyan 250 deneğe uygulanmıştır. Araştırmanın istatistik analizinde, güvenirlik için devamlılık katsayısı, ölçüm standart hatası, iç tutarlık, madde-toplam, madde bırakma puan korelasyonları, madde analizinde madde ayırt ediciliği, güçlük derecelerinin belirlenmesi yapılmıştır. Geçerlilik bölümünde ise WISC-R testinin Lügatçe, Genel Bilgi, Yargılama alt testleri, karne notlan ve yaş ile aralarındaki ilişkiler araştırılmıştır. Güvenirlik çalışmasında devamlılık katsayısı.89, ölçüm standart hatası.93, iç tutarlık.70 şeklinde değerler bulunmuştur. Madde-toplam ve madde-bırakma puan korelasyon sonuçlarında bazı maddelerde güvenirlik düzeyleri anlamlı çıkarken bazı maddelerde de güvenirlik düzeyinde anlamlı bulunmamıştır. Testin yaş dağılımını (2-90+) geniş olması ve bu yaş dağılımından sadece 6-11 yaş grubuna uygulanmış olmasından dolayı bütün maddelerde güvenirlik bulunmamıştır. Testin genel ayırdedicilik düzeyi anlamlı çıkarken, bazı maddelerde ayırdedici düzeyde anlamlı bulunamamıştır. Testin güçlük derecelerinin IIsıralanması çalışmasında madde 21 ile 31 arasında Türk çocukları için madde sıralaması değişikliğinin yapılması gerektiği bulunmuştur. Geçerlik bölümünde ise WISC-R testinin Lügatçe ve Genel Bilgi alt testleri ile tek yönlü varyans analizinde korelasyon sonuçlan.57 bulunmuş olup iki test arasında geçerli bir ilişki bulunmuştur. Bu bölümde karne notlan ile test arasına da ölçüt bağımlı geçerliğine bakılmış ve anlamlı geçerli bir ilişki bulunamamıştır. Yapı geçerliğinde ise yaş ile test arasında ilişkiye bakılmış ve testin yaş gruplan ile arasında 24.90 değerinde geçerli bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca yaş gruplarından 9, 10, 11 yaşlar ile Scheffe testi sonucunda geçerli bir ilişki bulunmuştur. WJ-RCOG Resimli-Sözcük Dağarcığı'nın Türk çocuklarına uyarlaması sonucunda güvenilir ve geçerli sonuçlar vermiştir. Ancak, item sıralarının değişikliğinin yapılması için daha geniş örnekleme ihtiyaç vardır. III SUMMARY The aim of the present study is that the 6 th test of Picture Vocabulary which has been advantedin 1977 and revized in 1989 is to determine the relability and validity. This test has been aplied to 250 children who are in 4 different national primary schools and 3 private preparation class in kindergarden in Istanbul. In statistical analysis of the research, it is to determine the relability of the Turkish from of WJ-RCOG by the test-re test, standart error, relaibiliry coefficent, item-total, item-reminder, item analysis and item difficulty technique. And also, it is to determine the validity of the test by concurrent and costruct validities. The result of the total test-re test ranged.89, sem.93, coefficents.70. In item total and item reminder ranged some items were found significant, some were not. The reason of this result could be the broad age range (2- 90+). As the age range is between 6 to 1 1 years, children have given the right answers for some items. Although the total item analysis is signifant, some items are not. Because of the reason has been said for the item-total and item reminder ranged. The result of item difficulty is that the items between 20-3 1 has to be changed in to the right order for Turkish children. Coming up to the result of validity, it was.57 as it used WISC-R subtest which were Vocal Comprehention, General Knowledge. But the subtest of WISC-R that was Judgement, was not significant. The result of the IVrelating with age was significant as it was 24.90 and also, age 9, 10, 11 was significant with test as it was found in Scheffe test. But relating to result of their lessons were not significant at all. The relability and the validity of the Turkish form of WJ-RCOG shows that the test can be relaibly and valid in Turkish samples in the assessment of Picture Vocabulary. But it also might be mention that for changing the item order it must be determine in a wide samples. v
Collections