Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaşları arasındaki çocukların sağlık kavramı gelişimine çok metodlu eğitimin etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Sağlık eğitimi, daha sağlıklı ve daha doğru sağlık alışkanlıktan olan bir toplum yetiştirmek amacı ile sağlıkla ilgili doğruların aktarılması, benimsetilmesi ve uygulatılması için bilinçli olarak yürütülen çalışmaların bütünüdür. Çocuğun ilk sağlık eğitimi evinde başlar. Ancak aileler arasındaki kültürel farklılıkları düşünürsek, her çocuğun alacağı eğitimin ve her ailenin de konuya yaklaşım tarzları arasında önemli ayrılıkların olacağı aşikardır. O halde evde başlayan bu eğitimin daha tutarlı hale getirilebilmesi için, çocuğun evinden sonra ilk sosyal çevresi olan okul öncesi eğitim kurumlarında sağlık eğitimine önem verilmeli ve kurulacak olan okul-aile işbirliği ile bilgilerin pekiştirilmesi yoluna gidilmelidir. Bu araştırmada amacımız; okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-5 ve 5-6 yaşları arasındaki çocukların sağlık kavramı gelişimine çok metodu eğitiminin etkisinin incelenmesidir. Bu amaçla 1997 yılında araştırmacı tarafından `sağlık kavramı testi` ve `aile anket formu` geliştirilmiştir. Testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Yine araştırmacı tarafından `çok metodlu sağlık eğitimi programı` geliştirilmiştir. Bu araştırma kısmen öntest-sontest kontrol gruplu deneysel model ve kısmen survey modeli şeklindedir. Araştırmanın kapsamını 4-5 ve 5-6 yaş grubundaki okul öncesi eğitim kurumuna devam eden kız ve erkek çocuklar oluşturmaktadır. 4-5 yaş grubunu 48-60 ay arasında olan çocuklar, 5-6 yaş grubunu ise 61-72 ay arası olan çocuklar temsil etmektedir. Sağlık kavramı testi 4-5 yaş. grubundan 20 kız ve 20 erkek çocuk, 5-6 yaş grubundan 30 kız ve 30 erkek çocuk olmak üzere toplam 100 çocuğa uygulanmıştır. Âile Anket Formu ise sağlık kavramı testi uygulanan çocukların ailelerine uygulanmıştır.Araştırmacının görev yaptığı Özel Kültür Anaokulu ve Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Anaokulunda 1997 Nisan- 1997 Aralık tarihleri arasında uygulamalar yapılmıştır. Araştırmanın data analizleri araştırmacı tarafından SPSS istatistiksel paket program kullanılarak 1998 Şubat ayı içerisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda sağlık kavramı testinin geçerli ve güvenilir bir test olduğu ve çok metodlu eğitimin sağlık kavramının geliştirilmesinde etkili bir yöntem olduğu söylenebilir. 4-5 ve 5-6 yaş genel deney-kontrol grupları sağlık kavramı toplam puanlar ve tüm alt ölçekler için sontest sonuçlarına bakıldığında deney grubu lehine anlamlı farklılık görülmektedir. Bu sonuç 4-5 ve 5-6 yaş grubu çocuklarda sağlık kavramı eğitiminde, çok metodlu eğitimin geleneksel eğitime göre daha etkili olduğunu göstermektedir.
Collections