Sınav kaygısının üniversite adayı ergenlerde incelenmesi (İstanbul ili, Bakırköy ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özet 1997- 1998 Eğitim ve Öğretim yılında, İstanbul İli, Bakırköy İlçesi'nde bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın konusu ` Sınav kaygısının üni versite adayı ergenlerde incelenmesi` dir. Araştırma, Bakırköy ilçesi sınırlarında ikisi özel( paralı) ve ikisi de devlet okulu olmak üzere toplam dört okul ve 697 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Bu okullar, Bakırköy ilçesinde bulunan tüm özel ve devlet liselerinden yansız olarak seçilen; Ataköy Cumhuriyet lisesi, Sabri Çalışkan lisesi, İSTEK Bilge Kağan Lisesi ve Özel Yeni Dünya Lise- si'dir. Uygulamalar, 1998 yılının nisan sonu ve mayıs ayının ilk iki haftasın da tamamlanmıştır. Araştırma verilerini toplamada, Spielberger tarafından ge liştirilen ve öner ve Kaymak( 1985-87) tarafından, geçerlilik, güvenirlilik ve dilsel eşdeğerlik çalışmaları yapılan, Sınav Kaygısı Envanteri ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada, sınav kaygısı ile ilgili olabileceği düşünülen dokuz de ğişken belirlenmiştir. Bu değişkenler; cinsiyet, okul türü( özel lise- devlet lisesi), özel ders alıp almamak, dershaneye devam edip etmemek, daha önce ÖYS deneyimi olan kardeşi bulunup bulunmamak, tercih edilecek olan mesleğin hangi puan türünde yer aldığı, ailenin durumu( anne, babanın yaşamıyor,birlik te,ayrı v.b. oluşu), anne- babanın eğitim düzeyidir. Araştırma ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde, frekans,yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız grup t testi, tek boyutlu varyans analizi, Tukey Kramer Testi gibi istatistik tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları ise şu şekilde olmuştur: Araştırma verilerine göre, öğrencilerin %56.2'si kız,%43.8' i erkektir, %25.7'si özel liseye % 74.3'ü devlet lisesine devam etmektedir. % 1.9'u dil puanına, % 10.5'i fen puanına, %17.6'sı matematik puanına, % 10.9'u sosyal puana, % 30.4'ü Türkçe- matematik puanına, % 28.7'si Türkçe- sosyal puana göre tercih yapmıştır. Öğrencilerin, % 67.7 si bir dershaneye devam ederken, % 32. 3 'ü ffldevam etelemektedir. Yine, % 27.8'i özel ders alırken, % 72.2'si özel ders almamaktadır, %47.1'nin daha önceden sınava girmiş olan kardeşi bulun makta ve % 52.9'unun da bulunmamaktadır. Örneklem grubu içinde annesi hayatta olmayan yoktur. Babası hayatta olmayan % 4.9, annesi ve babası bo şanmış veya ayrı yaşayan % 5, birlikte olan ise % 90'dır. Annesi ilkokul mezunu olan % 26.5, ortaokul mezunu % 17.5, lise mezunu %39.2, üniversite mezunu % 16.8'dir. Babası ilkokul mezunu, % 18.2, ortaokul mezunu % 15.4, lise mezunu % 29.7, üniversite mezunu ise % 36.7'dir. Sınav kaygısı ölçeği puanlarının öğrencinin cinsiyetine göre farklılaşmasına ilişkin sonuçlara göre; kızların sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları, erkeklerin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamalarından daha yüksektir. Bu farklılık erkek öğrencilerin lehinedir. Ortalamalar arasınadaki bu fark p<.001 düzeyinde anlamlıdır. Sınav kaygısı ölçeği puanlarının öğrencinin okuduğu okulun türüne göre farklılaşmasına ilişkin bulgularsa şöyledir: Devlet lisesinde okuyan öğrencile rin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları, özel lisede okuyan öğrencilerin ortalamalarından yüksektir. Ortalamalar arasındaki bu fark p<.001 düzeyinde anlamlıdır. Sınav kaygısı ölçeği puanlarının öğrencinin seçtiği bölümün puan türüne göre farkılaşmasına ilişkin bulgularsa şöyledir: Matematik (M) puanı ile tercih yapan öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları ile fen (F) puanı ile tercih yapan öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları arasında, M puanına göre tercih yapanlar lehine anlamlı bir farklılık vardır. Yine M puanı ile tercih yapan öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları ile S puanı ile tercih yapanların sınav kaygısı ölçeği puanı or talamaları arasında M puanına göre tercih yapanların lehine anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. Yine M puanı ile tercih yapan öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği puanı or talamaları ile TM puanı ile tercih yapan Öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği IVpuanı ortalamaları arasında M puanına göre tercih yapanların lehine anlamlı fark bulunmuştur. Yine M puanı ile tercih yapan öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları ile TS puanı ile tercih yapanların sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları arasında M puanı ile tercih yapanların lehine anlamlı fark ol duğu görülmüştür. Bu farklılıklar.05 düzeyinde anlamlıdır. Diğer değişkenler olan, daha önce ÖYS 'ye girmiş olan kardeşi bulunup bulunmama, anne- babanın eğitim düzeyi, özel ders alıp almama, dershaneye devam edip etmeme, ailenin durumu( anne-babanın yaşıyor, ölü, birlikte ve ayrı oluşu) ile öğrencilerin sınav kaygısı ölçeği puanı ortalamaları arasında ise, anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Summary In 1997-199$ Academic Year, a research has been conducted in Istanbul, Province of Bakırköy. The research has been titled as 'The examination of test anxiety on adolescent candidates for university entrance'. Two private schools (where one has to pay) and two state colleges, in total four colleges in Bakırköy and 697 students have been selected to take part in the research, Out of all the private and state colleges in Bakırköy,the ones selected in an unbiased way for the purposes of this research, are Ataköy Cumhuriyet Lisesi, Sabri Çalışkan lisesi, İSTEK Büğe Kağan lisesi and Özel Yeni Dünya Lisesi The relevant applications have been executed at the end of April and at the first two weeks of May, 1998. To gather research data, Test Anxiety Inventory and Personal Data Form have been utilized. Test Anxiety Inventory has been developed by Spielberger and its reliability, validity and translation have been conducted by Öner and Kaymak (1985-1987). Personel Data Form has been developed by researcher. Nine variables relevant for test anxiety have been identified for the research purposes. The variables are as follows : sex, type of college (private or state), to teke or not to take private lessons, to attend or not to attend courses for university exam, to have or not to have a sister or brother who has attended the final university entrance exam, if the preferred profession requires verbal or numerical skills, the position of the family (are the parents living together? are they separate? etc..) and the educational level of the parents. To analyze the variables derived from the research the following statistical techniques have been applied: frequency, proportion, arithmetic mean, standart deviation, independent group t-test, one way variance analysis and Tukey Kramer test The research findings are as follows: The research data indicates that 56.2% of the students are female and 43.8% are male. 25.7% of the total sample attend private college whereas 74.3% attend state college. Their ideal profession requires following skills: 1.9% of the total sample target at professions requiring verbal skills, 10.5% natural sciences, 17.6% mathematics, 10.9%social sciences, 30.4% turkish and mathematics and 28.7% turkish and social sciences. 67.7% of the total sample attend courses for university exam whereas 32.3% do not. Likewise, 27.8% take private lessons, 72.2% do not 47.1% have indicated to have a sister or brother who has attended the final university entrance exam and 52.9% have VIindicated otherwise. There is no student in the total sample who lost his/her mother. There are 4.9% in the total sample who lost their father, 5% have indicated to have divorced or separated parents and 90% have stated that their parents are living together. The proportion of mothers who have graduated from primary school is 26.5%, 17.5% have finished pre-college level, 39.2% have graduated from college and 16.8% are university graduates. The proportion of falhers who have graduated from primary school is 18.2%, 15.4% have finished pre-college level, 29.7% have graduated from college and 36.7% are university graduates. The scores in the Test Anxiety Scale vary as a function of the sex of the student. Accordingly, the means of girls' Test Anxiety Scale scores have been found to be higher than the means of boys' Test Anxiety Scale scores. This difference denotes an advantage in the status of boys. This difference is statistically significant at p<.001 The scores in the Test Anxiety Scale also vary as a function of the type of the college the student is attending. The mean scores of those students who are attending state college are higher than those who are attending private school. This difference is statistically significant at p<.00 1. The findings indicating the variance of the scores in the Test Anxiety Scale as a function of the type of skills the preferred profession requires are as follows: The mean scores in the Test Anxiety Scale of those students whose preferances require mathematical skills and of those whose preferances require skills for natural sciences differ significantly denoting an advantage in the status of the former group. Likewise, the mean scores in the Test Anxiety Scale of those students whose preferances require mathematical skills and of those whose preferances require skills for social sciences differ significantly denoting an advantage in the status of the former group. Similarly, the mean scores in the Test Anxiety Scale of those students whose preferances require mathematical skills and of those whose preferances require skills for turkish and mathematics differ significantly denoting an advantage in the status of the former group. Very similarly, the mean scores in the Test Anxiety Scale of those students whose preferances require mathematical skills and of those whose preferances require skills for turkish and social sciences differ significantly denoting an advantage in the status of the vnformer group.These differences are statistically significant at p<.G5. The mean scores in the Test Anxiety Scale of students and the other variables identified above ( i.e. to have or not to have a sister or brother who has attended the final university entrance exam, if the preferred profession is requires verbal or numerical skills, the position of the family (are the parents living together? are they separate? etc..), the educational level of the parents, to take or not to take private lessons or not, to attend or not to attend courses for university exam or not ) do not differ significantly. VIE
Collections