Karadeniz`de balıkçılık yönetimi uygulamalarının balıkçılığımıza olan etkilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, balıkçılık yönetimi uygulamalarının sektörel, sosyal ve ekonomik açıdan Karadeniz balıkçılığına etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Balıkçı filosunun sayı ve nitelik açısından büyüklüğü ortaya konmuş, tekne boyu ve motor gücü değişiminin etkileri belirlenmiştir. Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) alınmayan yakıt kullanımı, teknelerin %20 boy uzatma hakkı gibi uygulamaların etkileri araştırılmıştır. Balıkçıların görüşlerini almak için anket çalışması yapılmıştır. Karadeniz?de avcılık yapan teknelerin ruhsat defterleri incelenerek tekne niteliklerindeki değişim ortaya konulmuştur. Türkiye İstatistik Kurumu veri seti kullanılarak tekne karakteristikleri ile avcılık faaliyetleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. İşgücü veya giderler ile üretim arasındaki ilişkiler, tekne boyu veya motor gücünün üretimle olan ilişkilerinden daha yüksek bulunmuştur. Son yıllarda, teknelerin motor güçlerinde önemli artışlar meydana geldiği görülmüştür. Bu artışa, balıkçılar arasındaki rekabetin, ava ve pazara erken ulaşma çabasının etkili olduğu, ÖTV?siz yakıtın da bu artışı hızlandırdığı tespit edilmiştir. Filonun azaltılmasına ihtiyaç olduğu, av gücünün daha fazla büyümemesi için motor güçlerine sınırlama getirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Teknelerin gelir ve karlılıkları dikkate alındığında balıkçı teknelerine yapılan motor gücü değiştirme yatırımlarının bir çoğunun aslında gereksiz olduğu görülmektedir. The purpose of this study is to identify the effects of fisheries management applications on sectoral, social and economic affairs on the Black Sea fisheries. The qualitative and quantitative size of fishing fleet was presented and the effects of changes in vessel length and engine power were determined. Moreover, the effects of applications such as providing the fishermen with special consumption tax excluded fuel prices and their being free to modify the vessel length up to %20 were studied. A survey study was carried out in order to collect ideas of fisherman. The registration certificates of fishing vessels in the Black Sea were examined and the changes in the structure of vessels were presented. Using the data set provided by Turkstat the relationship between fisheries activities and vessel characteristics were analysed. The relations between production and manpower or outgoes were found out to be higher than the relations between production and engine power or vessel length. It is clearly seen that there has been a significant increase in engine powers in recent years. It is determined that, the competition between fisherman in order to reach the product and the market earlier has caused this increase, and the fuel provided for fisherman without special consumption tax has accelerated this increase. It is concluded that there is an urgent need to reduce the fishing fleet and in order to prevent the growth of fishing power and limitations on engine powers are needed. Income and the profitability of fishing vessels, it is clearly seen that most of the investments on increasing engine powers are actually unnecessary.
Collections