Sosyal ağların benimsenme süreci ve eğitsel bağlamda kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Facebook'un eğitsel kullanımının açıklanmasına ilişkin bir yapısal eşitlik modeli test edilmiştir. Modelde Facebook'un eğitsel kullanımını (iletişim, işbirliği, kaynak/materyal) Facebook'un benimsenmesi (yarar, kullanım kolaylığı, sosyal etki, kolaylaştırıcı faktörler ve topluluk kimliği) ve Facebook kullanım amacı (sosyal ilişkiler, çalışmalara ilişkin ve günlük kullanım) birlikte açıklamıştır.Çalışmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen bir anketle web ortamında Facebook üyelerinden toplanmıştır. Araştırma grubu 4 hafta boyunca Web'de tutulan anketin tamamını doğru bir şekilde yanıtlayan 606 Facebook kullanıcısından oluşmuştur. Çalışma grubunda yer alanların cinsiyetlere göre dağılımının %48,7'si kadın ve %51'i erkek olmak üzere hemen hemen eşit oranda olduğu, yaşlarına göre (%74,4) 18-25 yaş aralığındakilerin ve öğrenim düzeyine göre üniversite öğrencilerinin (%70,1) çoğunlukta olduğu belirlenmiştir.Elde edilen verileri analiz etmede açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modelleme yöntemleri kullanılmıştır.Facebook'un eğitsel bağlamda kullanımına ilişkin yapısal eşitlik modeli ortaya konulurken ilgili literatür incelendikten sonra, Facebook'un eğitsel bağlamda kullanımı ile ilişkili olabilecek yapılar ve bu yapıların açıkladığı faktörler belirlenmiştir. Facebook ile ilgili yapılan çalışmalar, kuramsal temel ve konuya ilişkin literatür temel alınarak modelde ?Facebook'un benimsenmesi?, ?Facebook kullanım amacı? ve ?Facebook'un eğitsel kullanımı? olmak üzere 3 gizil değişken ve bu gizil değişkenlerin açıkladığı ?yarar?, ?kullanım kolaylığı?, ?sosyal etki?, ?kolaylaştırıcı faktörler?, ?topluluk kimliği?, ?sosyal ilişkiler?, ?çalışmalara ilişkin?, ?günlük etkinlik?, ?iletişim?, ?işbirliği? ve ?kaynak/materyal paylaşımı? olmak üzere toplam 11 gösterge değişken yer almıştır.Çalışma sonunda Facebook'un benimsenmesi ve Facebook'un kullanım amacı Facebook'un eğtisel kullanımını, birlikte %50 oranında her iki yapının tek başına açıkladığından daha iyi bir oranda açıklamıştır. Diğer yandan modelde Facebook'un benimsenmesi Facebook kullanım amacı varyansının %86'sını açıklamıştır. In this study, a structural equation model has been tested which aims to investigate educational usage of Facebook. In the model, educational usage of Facebook (communication, collaboration and resource/material sharing) is explained by adoption of Facebook (usefulness, ease of use, social influence, facilitating factors and community identity) and purposes of Facebook usage (social relations, work-related, daily usage) together.Data has been collected from Facebook members by a survey on web which is developed by researchers. Study group was consisted of 606 Facebook users who respondent to survey which stayed on web, along 4 weeks. In the study, in terms of genders, females (%48,7) and males (%51) almost distributed equally and in terms of education level most of the participants were university students (%70,1) between 18-25 ages (%74,4).Explanatory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling has been used for analyses of data.While constructing structural equation model about educational usage of Facebook, constructs that could be related to educational usage of Facebook and factors that are explained by these constructs has been determined, after reviewing related literature. By considering previous studies about Facebook and theoratical basis with related literature, 3 latent variables namely ?Facebook adoption?, ?purposes of Facebook usage? and ?educational usage of Facebook? and 11 observed variables namely ?usefulness?, ? ease of use?, social influence?, faciliating conditions?, ?community identity?, ?social relations?, ?work related?, ?daily activity?, ?communication?, ?collaboration? and ?resource/material sharing? took place in the model.The findings of study showed that %50 variance of educational usage of Facebook is explained by Facebook adoption and purposes of Facebook usage together, which is a higher variance than the explained by only one of these variables. Although %86 variance of purposes of Facebook usage is explained by Facebook adoption.
Collections