7-11 yaş öğretilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğitici dramanın kelime kazanımına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada 7-11 yaş öğretilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğitici dramanın kelime kazanımına etkisinin saptanması amaçlanmıştır.Deney- kontrol gruplu ön test-son test ölçümlerine dayanan deneysel desenli bir çalışma olan araştırmada; bağımsız değişken olarak belirlenen ?eğitici drama programına katılma? nın; bağımlı değişken olan ?kelime kazanımı? üzerindeki etkisi araştırılmıştır.Araştırmaya katılan denekler, araştırmanın amacı doğrultusunda belirlenen İstanbul' da yaşayan, 7-11 yaşları arasındaki öğretilebilir düzeyde zihinsel engelli 18 çocuktur. Bu çocuklar gerekli temel akademik becerilere sahip olmaları ve yönerge alabilmeleri nedeniyle seçilmişlerdir. Çocukların 9'u deney, 9'u kontrol grubuna random olarak atanmıştır.Deney ve kontrol gruplarındaki çocuklara Peabody Resim-Kelime Testi uygulanarak; tanımadıkları (resimlerini doğru olarak gösteremedikleri) kelimeler saptanmıştır Bu kelimeler arasından, deney ve kontrol gruplarındaki çocukların en az %50'sinin bilmediği kelimeler belirlenmiştir. Bu kelimeler arasından seçilen ilk 20 kelime ile ilgili eğitici drama etkinlikleri hazırlanmıştırProgramın uygulanması sırasında; deney grubundaki zihinsel engelli çocuklara, seçilen kelimeler ile ilgili olarak hazırlanan drama etkinlikleri 8 hafta süresince uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklarla ise; deney grubundaki çocuklarla geçirilen süreye eş olarak dil gelişimi etkinlikleri yapılmıştır.Araştırmanın hipotezleri doğrultusunda yapılan istatistiksel analizler sonucunda araştırmanın bulgularına bakıldığında; eğitici drama programı uygulanmadan önce deney ve kontrol gruplarının kelime dağarcığı arasında fark görülmezken, uygulama sonrasında deney grubundaki çocuklar lehine anlamlı farklar bulunmuştur.Seçilen 20 kelime ile ilgili istatistiksel analizler sonucunda, deney grubunda ve kontrol grubunda gelişme olduğu görülmekle birlikte, deney- kontrol gruplarının sontest farklarının deney grubundaki çocuklar lehine anlamlı olduğu bulunmuştur.Daha önce yapılmış olan bazı çalışmalar bu araştırmada elde edilen bulguları destekler niteliktedir. Bu genel sonuç, konu ile ilgili yeni araştırmaların, daha büyük gruplarla ve farklı eğitici drama programlarıyla, yapılmasına yol göstermektedir. Zihinsel engelli çocuklarda kelime kazanımını ve buna bağlı olarak alıcı dil gelişimini işaret eden bu araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde, ümit verici bir görünüm ortaya çıkmaktadır. Bundan sonra yapılacak olan konunun daha farklı yaşlardaki engelli çocuklarla ve daha farklı değişkenlerle araştırılmasıdır. The aim of this research was to investigate the effect of educational drama on vocabulary acquisition in educable mentally retarded children who are 7-11 year olds.The research was designed in experimental model which was based on pre-test and post-test with experiment and control groups. The effects of indipendent variable-participation of educational drama program- on dependent variable-vocabulary acquistion-were examined.The subjects were 18 children who are able to be aducated living in İstanbul. These children had necessary basic academical skills. Eighteen children were randomly attended to control and the experimental groups.Peabody Picture-Vocabulary Test was applied to the children in experimental and control groups. Recording to the results of that application, words which were not recognized by children were defined. Among those words, the words which were not known by at least 50% of children in experimental and control groups were also determined. After that, educational drama activities were prepeared in accordance with 20 selected words.During the application of programme, mentally retarted children in control group had been applied drama activities related to selected words for 8 months. In control group, ordinory language development activities had been presented to children for 8 months.According to the results, there was no difference between experimental and control groups in terms of number of words before application of educational drama programme. However, significant differences were gained after drama programme.In terms of selected 20 words, the statistical results revealed that despite language development were seen in both experimental and control groups, there were differences in post-test between two groups. The differences were in favor of experimental group.Prior results obtained from some other researches supported the results of the present study. Later research should be done with large group and different educational drama programmes. When the results of the programme that pointed to word acquisition and development of receptine language were evaluated, the present research offers hope for fallowing research in the future. The topic should also be exsamined with different age groups and variables.
Collections