Sosyal becerileri derecelendirme ölçeği`nin Türkçe`ye uyarlanması ve beş yaş çocuklarının atılganlık sosyal becerisini kazanmalarında eğitici drama programının etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma, `Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği'nin Öğretmen Formu ve Anne-Baba Formu' nun Okul Öncesi Dönem (4-6 yaş arası) için Türkçe'ye uyarlanması` ve `beş yaş çocuklarının atılganlık sosyal becerisini kazanmalarında eğitici drama programının etkisi`ni araştırmak amacıyla planlanmıştır. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği'nin Öğretmen Formu ve Anne-Baba Formu' na ilişkin veriler; İstanbul ili, Anadolu Yakası; Kadıköy, Maltepe, Üsküdar ilçeleri ve Avrupa Yakası; Bakırköy Küçükçekmece, Fatih ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi-özel toplam 58 okuldaki, 4-6 yaş grubunda, 2001-2002, 2002-2003 eğitim-öğretim yıllarında öğrenim gören toplam 756 öğrencinin anne- babası ve 148 öğretmeninden elde edilmiştir. Öncelikle, ölçeğin Öğretmen ve Anne-Baba Formlarının Türkçe' leştirilmesi işlemlerine başlanmıştır. Bu süreç, iki ayrı çalışma grubu tarafından gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin orjinal Öğretmen ve Anne-Baba Formlan'nın Türkçe'ye çevirisi her iki dilde yeterliliği olan, birbirinden bağımsız altı öğretim elemanı tarafından gerçekleştirilmiştir. İngilizce'den Türkçe'ye çevirisi yapıldıktan sonra, Türkçe olan formların yönerge ve maddeleri İngilizce'ye çevirilerek özgün formlarla özdeşliği sağlanmıştır. Daha sonra, ölçeğin Öğretmen ve Anne-Baba Formları, 125 anne-baba ve 10 öğretmenin toplam 125 çocuk üzerindeki değerlendirmelerinden elde edilmiştir. Bu ön uygulamada, anlaşılmayan maddeler tekrar gözden geçirilerek ölçeğin Öğretmen ve Anne-Baba Formları'na en son şekli verilmiştir. Daha sonra ölçeğin Öğretmen ve Anne-Baba Formlarının güvenirlilik ve geçerlilik işlemlerine başlanmıştır. Güvenirlilik ve geçerlilik ile ilgili işlemler 2001- 2002, 2002-2003 yıllan arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın birinci amacım gerçekleştirmek üzere, Türkçe'ye uyarlanan Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu ve Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Anne-Baba Formu' nun aritmetik ortalama ve standart sapma ile ilgili istatistikleri gerçekleştirilmiştir.Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu ve Anne-Baba Formları'nın güvenirliğine ilişkin; (1) İç Tutarlılık ölçümlerinden; cronbach alpha, spearman brown, guttman korelasyon katsayıları ve madde-toplam puan güvenirliği (2) Değişmezlik Ölçümlerinden; test tekrar test güvenirliği: zamana karşı değişmezlik ve ölçmenin standart hatası ile ilgili istatistiksel işlemler gerçekleştirilmiştir. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu, Sıklık Değerlendirmesinin cronbach alpha korelasyon katsayısı;.92, Sosyal Beceriler Alt Ölçeği;.91, İşbirliği alt boyutu.82, Atılganlık alt boyutu.83, Kendini Kontrol alt boyutu.81 ve güvenirliliği 0.01 düzeyinde anlamlı olarak bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesinin cronbach alpha korelasyon katsayısı;.83, Dışavurma alt boyutu.84, İçselleştirme boyutu.73 ve güvenirliği 0.01 düzeyinde anlamlı bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği, Önem Değerlendirmesinin cronbach alpha korelasyon katsayısı;.94, İşbirliği alt boyutu.84, Atılganlık alt boyutu.85, Kendim Kontrol alt boyutu.84 ve 0.01 düzeyinde anlamlı olarak bulunmuştur. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Anne-Baba Formu, Sıklık Değerlendirmesinin cronbach alpha korelasyon katsayısı;.86, Sosyal Beceriler Alt Ölçeği;.85, İşbirliği alt boyutu.75, Atılganlık alt boyutu.69, Sorumluluk alt boyutu.61, Kendini Kontrol alt boyutu.73 ve güvenirliliği 0.01 düzeyinde anlamlı olarak bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesinin cronbach alpha korelasyon katsayısı;.75, Dışavurma alt boyutu.71, İçselleştirme boyutu.62 ve güvenirliği 0.01 düzeyinde anlamlı bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği, Önem Değerlendirmesinin cronbach alpha korelasyon katsayısı;.91, İşbirliği alt boyutu.78, Atılganlık alt boyutu.71, Sorumluluk alt boyutu.73, Kendini Kontrol alt boyutu.75 ve güvenirliliği 0.01 düzeyinde anlamlı olarak bulunmuştur. Ölçeğin güvenirliliğine ilişkin yapılan iç tutarlılık ölçümlerinden; Madde Analiz işlemlerinde; Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu Sıklık Değerlendirmesi, Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık-Önem Değerlendirmeleri ve Alt Soyutlan ve Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmeleri ve Alt Boyutlarının tüm grup için madde toplam, madde kalan ve madde ayırdedicilik katsayıları incelendiğinde maddelerin tümü ölçeğin, alt ölçeğin ve alt boyutların bütünüyle P<.01 düzeyinde anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur. IXAnne-Baba Formu'na ilişkin sonuçlara bakıldığında ise, Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Sıklık Değerlendirmeleri ve Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmeleri tüm grup için madde toplam, madde kalan ve madde ayırdedicilik katsayıları incelendiğinde; sadece madde 15 madde teplam, madde kalan ve madde ayırdedicilik ölçümlerinde istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır. Aynı madde, `önem` değerlendirmelerinde; madde toplam, madde kalan ve madde ayırdedicilik ölçümlerinde istatistiksel açıdan anlamlı bulunduğu için, ölçekten ve alt ölçekten çıkarılmamıştır. Bu maddenin ölçek kapsamında kalmasına, ancak norm çalışması `sıklık` değerlendirmesinde puanlama dışında tutulmasına karar verilmiştir. Buna göre, ölçekte ve alt ölçekte yer alan her bir maddenin ölçtüğü değişken ile ölçeğin ve alt ölçeğin tümünün ölçtüğü değişken birbiri ile ilişkilidir. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık-Önem Değerlendirmeleri ve Alt Boyutları (İşbirliği, Atılganlık, Sorumluluk, Kendini Kontrol) ve Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmeleri ve Alt Boyutlarının (Dışavurma ve İçselleştirme) tüm grup için madde toplam, madde kalan ve madde ayırdedicilik katsayıları incelendiğinde, maddelerin tümü alt ölçeğin ve alt boyutların bütünüyle P<.01 ve P<.05 düzeyinde anlamlı olduğu bulunmuştur. Ölçeğin, Öğretmen ve Anne-Baba Formu' ndan hiçbir madde çıkarılmamıştır. Ölçeğin Değişmezlik Ölçümlerine ilişkin; Test Tekrar Test: Zamana Karşı Değişmezlik ve Ölçmenin Standart Hatasına yönelik istatistiksel işlemler gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin Test Tekrar Test: Zamana Karşı Değişmezlik ölçümüne ilişkin olarak, Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu Sıklık Değerlendirmesinde birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak.83 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesi için.86 düzeyinde anlamlı, Önem Değerlendirmesi için.027 düzeyinde anlamlı olmayan bir ilişki bulunmuştur. İşbirliği (.82), Atılganlık (.87), Kendini Kontrol (.84) alt boyutları sıklık değerlendirmesinde birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İşbirliği (.68) anlamlı, Atılganlık (.079), Kendini Kontrol (-.010) alt boyutları önem değerlendirmesi birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı olmayan ilişkiler bulunmuştur, t testi anlamlı çıkmadığından sonuç kabul edilmiştir. Problem Davranışlar Alt ÖlçeğiSıklık Değerlendirmesi için.97 düzeyinde anlamlı, Dışavurma (.96) ve îçselleştirme (.97) alt boyutları sıklık değerlendirmesi birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ölçeğin Test Tekrar Test: Zamana Karşı Değişmezlik ölçümüne ilişkin olarak, Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Anne-Baba Formu Sıklık Değerlendirmesinde birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak.83 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesi için.94 düzeyinde anlamlı, Önem Değerlendirmesi için.90 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İşbirliği (.90), Atılganlık (.88), Sorumluluk (.90), Kendini Kontrol (.77) alt boyutları sıklık değerlendirmesi birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. İşbirliği (.80), Atılganlık (.84), Sorumluluk (.80), Kendini Kontrol (.83) alt boyutları önem değerlendirmesi birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesi için.40 düzeyinde anlamlı, Dışavurma (.39) ve İçselleştirme (.60) alt boyutları sıklık değerlendirmesi birinci uygulama ile ikinci uygulama arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ölçmenin Standart Hatası'na (ÖSH) ilişkin test-tekrar test korelasyonları temel alınarak hesaplama yapılmıştır. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Öğretmen Formu, Sıklık Değerlendirmesi için ÖSH; 3.52, Önem Değerlendirmesi için ÖSH; 9.14 olarak bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesi için.054 olarak bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Anne-Baba Formu, Sıklık Değerlendirmesi için ÖSH; 2.18, Önem Değerlendirmesi için ÖSH; 3.29 olarak bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği Sıklık Değerlendirmesi için 2.45 olarak bulunmuştur. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği, Öğretmen Formu ve Anne-Baba Formlarının geçerliliğine ilişkin olarak; (1) Kapsam Geçerliliği, (2) Yapı Geçerliliği, (3) Kriter Geçerliliği ve (4) Ölçeğin Ayırdedici Gücüne ilişkin istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Kapsam Geçerliliğine ilişkin uzman görüşüne başvurulmuştur.Yapı Geçerliliğine ilişkin, ölçeğin tümünün alt ölçeklerle ilişkilere bakıldığı gibi alt ölçekler arasındaki ilişkilere de bakılmıştır. Ayrıca alt ölçeklerin tümünün, alt boyutlarla olan ilişkilerine ve alt boyutların da, kendi aralarındaki ilişkilerine bakılmıştır. Bu amaçla, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu Sıklık Değerlendirmeleri ile Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık-Önem ve Problem Davranışlar Alt Ölçekleri Sıklık Değerlendirmeleri korelasyonları arasında, yüksek sayılabilecek düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği ve Problem Davranışlar Alt Ölçekleri Sıklık Değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin de, orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca, Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Öğretmen Formu ile İşbirliği, Atılganlık, Kendini Kontrol Alt Boyutları Sıklık-Önem Değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin yüksek düzeyde; alt boyutların kendi aralarındaki ilişkilerin ise; orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği ile Dışavurma ve İçselleştirme Alt Boyutları Sıklık Değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin yüksek düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu, alt boyutların kendi aralarındaki ilişkilerin ise, orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Anne-Baba Formu Sıklık Değerlendirmeleri ile Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık-Önem ve Problem Davranışlar Alt Ölçekleri Sıklık Değerlendirmeleri korelasyonları arasında, yüksek sayılabilecek düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sosyal Beceriler Alt Ölçeği ve Problem Davranışlar Alt Ölçekleri Sıklık Değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin de orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca, Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Anne-Baba Formu ile İşbirliği, Atılganlık, Sorumluluk, Kendini Kontrol Alt Boyutları Sıklık-Önem Değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin yüksek düzeyde; alt boyutların kendi aralarındaki ilişkilerin ise; orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Problem Davranışlar Alt Ölçeği ile Dışavurma ve İçselleştirme Alt Soyutlan Sıklık Değerlendirmeleri arasındaki ilişkilerin yüksek düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu, alt boyutların kendi aralarındaki ilişkilerin ise, orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. XIISosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen ve Anne-Baba Formlarının (Sosyal Beceriler Alt Ölçeği ve Problem Davranışlar Alt Ölçeği) kriter geçerliliğine ilişkin olarak; (1) Marmara Gelişim Ölçeği Öğretmen Formu'nun Sosyal Gelişim Alt Ölçeği, (2) Okul Öncesi ve Anasınıfı Davranış Ölçekleri Öğretmen ve Anne-Baba Formu'nun Sosyal Beceriler ve Problem Davranışlar Alt Ölçekleri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Her üç ölçek, 0.01 düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar vermiştir. Her üç ölçek de, sosyal becerileri ölçen ölçeklerdir. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu'nun Ayırdedici Gücüne ilişkin olarak; Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu, Sıklık Değerlendirmeleri Sosyal Beceriler Alt Ölçeği ve Alt Boyutlarının (İşbirliği, Atılganlık, Kendini Kontrol Boyutlarının) Sıklık-Önem Değerlendirmelerinin ve Problem Davranışlar Alt Ölçeği ve Alt Boyutlarının (Dışavurma ve İçselleştirme) Sıklık Değerlendirmelerinin ayırt etme t testi/kritik oran istatistiklerine göre; alt ölçeğin ve alt boyutların her bir maddesinin üst ve alt çeyrek grup karşılaştırma sonuçlarına göre; ölçeğin, alt ölçeğin ve alt boyutların tümünün ve her bir maddesinin ayırdedici gücüne ilişkin bağımsız gruplar için t testi analizi sonuçlarına göre; 0.001 düzeyinde anlamlı bir farklılık gösterdiği, dolayısı ile geçerli olduğu bulunmuştur. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Anne-Baba Formu'nun Ayırdedici Gücüne ilişkin olarak; Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Anne-Baba Formu, Sıklık Değerlendirmeleri ayırt etme t testi/kritik oran istatistiklerine göre; ölçeğin her bir maddesinin üst ve alt çeyrek grup karşılaştırma sonuçlarına göre, ölçeğin tümünün ve her bir maddesinin ayırt edici gücüne ilişkin bağımsız gruplar için t-testi analizi sonuçlarına göre; 0.001 düzeyinde anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Sadece 15. maddenin, sıklık değerlendirmesinde ayırdedici güce (.226) sahip olmadığı bulunmuştur. İlgili maddenin ölçek kapsamında kalmasına ancak norm çalışması `sıklık` değerlendirmesinde puanlama dışında tutulmasına karar verilmiştir. Ölçeğin Ayırdedici Gücüne ilişkin olarak; Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Anne- Baba Formu ve Alt Boyutlarının (İşbirliği, Atılganlık, Sorumluluk, Kendini Kontrol Boyutlarının) Sıklık-Önem değerlendirmesi ayırt etme t testi/kritik oran istatistiklerine göre; ölçeğin her bir maddesinin üst ve alt çeyrek grup karşılaştırma sonuçlarına göre, alt ölçeğin tümünün ve her bir maddesinin ayırdedici gücüne ilişkin bağımsız gruplar için t-testi analizi sonuçlarına göre; 0.001 düzeyinde anlamlı bir farklılık gösterdiği XIIIbulunmuştur. Sadece, Sosyal Beceriler Alt Ölçeği Sıklık-Önem değerlendirmesindeki 15. maddenin ayırt edici olmadığı (.777) bulunmuştur. Ayrıca, Atılganlık Alt Boyutu Sıklık değerlendirmelerinde 15 ve 29. 'uncu maddelerin ayırdedici güce sahip olmadığı bulunmuştur. Atılganlık alt boyutunun `madde analiz` işlemlerine bakıldığında ise; aynı maddelerin sıklık değerlendirmeleri `madde toplam` ve `önem` değerlendirmelerinde istatistiksel açıdan anlamlı (P<.01 ve P<.05) sonuçlar vermesi nedeniyle alt boyuttan çıkarılmamıştır. Problem Davranışlar Alt Ölçeği Anne-Baba Formu ve Alt Boyutlarının (Dışavurma ve îçselleştirme Boyutlarının) Sıklık değerlendirmesi ayırt etme t testi/kritik oran istatistiklerine göre; ölçeğin her bir maddesinin üst ve alt çeyrek grup karşılaştırma sonuçlarına göre, alt ölçeğin ve alt boyutların tümünün ve her bir maddesinin ayırdedici gücüne ilişkin bağımsız gruplar için t-testi analizi sonuçlarına göre; 0.001 düzeyinde anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği'nin Öğretmen Formu ve Anne-Baba Formlarının güvenirlilik ve geçerlilik analizleri yapıldıktan sonra; araştırmanın ikinci amacını gerçekleştirmek üzere deneysel çalışma gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışmada İstanbul ili, Kadıköy ilçesi evren olarak seçilmiştir. İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığı 'na bağlı anasımflannda 2004- 2005 öğretim yılında öğrenim gören beş yaş çocuklarının tümü, araştırmanın evrenini oluşturmuştur. İstanbul ili Kadıköy ilçesinden tesadüfi örneklem yolu ile Bostancı Atatürk İlköğretim Okulu'nda, 2004-2005 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 32 çocuk (16 çocuk deney grubunu, 16 çocuk kontrol grubunu oluşturmuştur) araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. `Atılganlık sosyal becerisinin kazanılmasında eğitici drama programının etkisf'ni ölçmek amacıyla planlanan araştırmada, deney ve kontrol gruplu, öntest- sontest deneme modeli oluşturulmuştur. Deney grubu çocuklarına, 7 hafta boyunca toplam 25 eğitici drama etkinliği (her hafta üç uygulama) uygulanmıştır. Kontrol grubu çocuklarına da, 7 hafta boyunca toplam 20 etkinlik uygulanmıştır. Deney grubu çocukları `atılganlık sosyal becerisine yönelik hazırlanan eğitici drama programı`na katılırken, kontrol grubu çocukları da, `günlük etkinlikleri içeren bir programa` XIVkatılmıştır. Deneysel çalışmada, güvenirlilik ve geçerlilik analizleri yapılan `Sosyal Becerileri Derecelendirme Ölçeği Öğretmen Formu'nun Sosyal Beceriler Alt Ölçeği, Atılganlık Alt Boyutu` ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Deney-kontrol gruplarının öntest ve sontest ölçümleri ile ilgili istatistiksel işlemler için; Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon Testlerini içeren parametrik olmayan teknikler kullanılmıştır. Deneysel çalışmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında; deney grubunun kontrol grubuna oranla istatistiksel olarak daha başarılı olduğu ve beş yaş grubu çocuklarının atılganlık sosyal becerisini kazanmalarında hazırlanan eğitici drama programının etkili olduğu bulunmuştur. XV ABSTRACT The research is designed to study `The adaptation of Teacher Form and Parent Form of Preschool Period (4-6 years old) Social Skill Measurement Scale into Turkish` and `the effect of educational drama program in acquiring assertive social skills of five years old children`. The data, related to Social Skills Rating System Teacher Form and Parent Form, is obtained from parents of overall 756 students (4-6 years old) and 148 teachers who attend 58 schools in control of the Minister of Education in Istanbul, Anatolian Side; Kadikoy, Maltepe, districts of Uskudar and European Side; Bakirkoy Kucukcekmece, districts of Fatih between 2001-2002, 2002-2003 school seasons. Primarily, the research begins with the translation of Teacher and Parent Forms into Turkish. Two separate study groups carry out this process. Six independent bilingual instructors complete translation of Scale original Teacher and Parent Forms into Turkish. After translations, directives and items of the forms are equated with original forms by translating into English. Then, Teacher and Parent Forms are acquired from the evaluations of 10 teachers and 125 parents over 125 children. Scales are given their final conditions by reviewing incomprehensible items. Afterwards, reliability and currency procedures of Teacher and Parent Forms of scale are carried out. The procedures about reliability and currency are fulfilled between years 2001-2002 and 2002-2003. To fulfill the primary purpose of the study, statistics of arithmetic average and standard deviation about Social Skills Rating System Teacher Form and Parent Form is carried out. Related to the reliability of Social Skills Rating System, Teacher Forms and Parent Forms; (1) From Inner Consistency scales; Cronbach Alpha, Spearman Brown, Guttman Correlation Coefficients and Material-Total Score Reliability (2) from Immutability Scales; Re-test Test Reliability: statistical operations about Immutability vs. Time and Standard Flaw of Measurement are carried out. XVISocial Skills Rating System Teacher Form, cronbach alpha correlation coefficient of Frequency Measurement is found as.92, Social Skills lower measurement as.91, Co-operation lower dimension as.82, Assertive lower dimension as.83, Self-control lower dimension as.81. Cronbach alpha correlation coefficient of Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluation is found meaningful as.83, Externalizing lower dimension as.84, Internalizing dimension as.73 and its reliability as degree 0.01. Social Skills Lower Scale, cronbach alpha correlation coefficients of Consideration Evaluation are found as.94, Co-operation lower dimension as.84, Assertive lower dimension as.85, Self-control lower dimension as.84 and meaningful as degree 0.01. Social Skills Rating System Parent Form, cronbach alpha correlation coefficient of Frequency Evaluation is found as.86, Social Skills lower dimension as.85, Co-operation lower dimension as.75, Assertive lower dimension as.69, Responsibility lower scale as.61, Self-control lower scale as.73. Cronbach alpha correlation coefficient of Problem Behavior Lower Scale Frequency Evaluation is found meaningful as.75, Externalizing lower dimension as.71, Internalizing dimension as.62 and its reliability as 0.01. Social Skills Lower Scale, cronbach alpha correlation coefficient of Consideration Evaluation is found as.91, Co-operation lower dimension as.78, Assertive lower dimension as.71, Responsibility lower scale as.73, Self-control lower scale as.75 and its reliability as degree 0.01. Among inner consistency scales about scale reliability; while Material Analysis processes; Frequency Evaluation of Social Skills Rating System Teacher Form and Parent Form; total, remaining and discerning material coefficients of Social Skills Lower Scale Frequency-Consideration Evaluations and Lower Dimension and Problem Behavior Lower Scale Frequency Evaluations and Lower Dimensions are studied, lower scale of all materials, scale, lower scale and lower dimensions are found to have a meaningful relationship in level P<. 01. By looking at the results related to Parent Form, for Frequency Evaluations of Social Skills Rating System and Social Skills Lower Scale, whole group when total, remaining and discerning material coefficients are examined, just item 15 isn't found meaningful statistically in total, remaining and discerning material measures. During `significance` evaluations; the same material isn't taken out from lower scale, since it XVIIis found meaningful statistically in total, remaining and discerning material measures. It is decided to keep this material in scope of the scale, but out of score in model study `frequency` evaluation. According to this, the variable measured by each material in scale and lower scale, and the variable measured by the scale and lower scale in all, is related. For Social Skills Lower Scale Frequency-Significance Evaluations and Lower Dimensions (Cooperation, Assertiveness, Responsibility, Self-Control) and Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluations and whole group of Lower Dimensions (Externalizing and Internalizing), by examining total, remaining and discerning material coefficients, it is found that the materials of the lower scale in all, lower scale and lower dimensions are meaningful in degree P<. 01 and P<.05. From Scale of Teacher and Parent Form, no item is taken out. Related to Immutability Measurements of Scale, re-test test: Operations to Immutability vs. Time and Standard Flaw of Measurement is carried out. Re-test test of scale: Related to Immutability vs. Time Measurement, in Teacher Form Social Skills Rating System Frequency Evaluation, statistically there is found a meaningful connection as.83 between first and second practice. For Social Skills Lower Scale Frequency Evaluation, there is found a meaningful connection as.86; for Consideration Evaluation, there is found a meaningless connection as.027. In Co-operation (.82), Assertive (.87), Self-control (.84) lower dimensions frequency evaluation, statistically there is found meaningful connections between first and second practice. As Co-operation (.68) is found meaningful, between first and second practices of Assertive (.079), Self-control (-0,10) lower dimensions consideration evaluation, statistically there is found meaningless connections. Since t test isn't meaningful, it can be told that the outcome is acceptable. For Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluation, there is found a meaningful connection as.97, in Externalizing (.96) and Internalizing (.97) lower frequency evaluation, statistically there is found meaningful connections between first and second practices. Re-test Test of Scale: related to Immutability vs. Time measurement, in Parent Form Social Skills Rating System Frequency Evaluation statistically there is found a meaningful connection as.83 level between first and second practices. For Social XVUlSkills Lower Scale Frequency Evaluation and Consideration Evaluation, there is found meaningful connections as.94 and.90 respectively. In Co-operation (.90), Assertive (.88), Responsibility (.90), Self-control (.77) lower dimensions frequency evaluation, statistically there is found meaningful connections between first and second practice. In Co-operation (.80), Assertive (.84), Responsibility (.80), Self- control (.83) lower dimensions consideration evaluation, statistically there is found meaningful connections between first and second practices. For Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluation, there is found a meaningful connection as.40, in Externalizing (.39) and Internalizing (.60) lower frequency evaluation, statistically there is found meaningful connections between first and second practices. Related to Standard Flaw of Measuring (SMM), calculations depend on re-test test correlations of scale. Teacher Form Social Skills Lower Scale finds SMM as 3.52 for Frequency Evaluation and as 9.14 for Consideration Evaluation. For Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluation SMM is found as.054. Parent Form Social Skills Lower Scale finds SMM as 2.18 for Frequency Evaluation; as 3.29 for Consideration Evaluation. For Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluation SMM is found as 2.45. Related to the currency of Social Skills Rating System, Teacher and Parent Forms; investigations about (1) Scope Currency, (2) Structure Currency, (3) Criterion Currency and (4) Distinguishable Strength of Scale are carried out. About Scope Currency, experts are consulted. About Structure Currency, connections among lower scales are examined as well as connections among whole scale and lower scales. Also, connections between whole lower scales and lower dimensions and connections among lower dimensions themselves are examined. For this purpose, Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficients are calculated. Between Frequency Evaluation of Social Skills Rating System Teacher Form with Social Skills Lower Scale Frequency-Consideration and Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluations correlations, statistically there is found a meaningful connection that can be regarded as high levels. Between Social Skills XIXLower Scale and Problem Behaviors Lower Scales Frequency Evaluations, statistically there is found a meaningful connection of average level. Also connections between Co-operation, Assertive, and Self-control Lower Dimensions Frequency- Consideration Evaluations with Teacher Form Social Skill Lower Scale are found in high levels; connections among lower dimensions are found statistically meaningful in average level. Connections between Externalizing and Internalizing Lower Dimensions with Problem Behaviors Lower Scale are found statistically meaningful in high levels; connections among lower dimensions themselves are statistically meaningful in average level. Between Social Skills Lower Scale Frequency-Consideration and Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluations correlations with Parent Form Social Skills Measurement Scale Frequency Evaluations, statistically there is found a meaningful connection that can be regarded as high levels. Connections between Social Skills Lower Scale and Problem Behaviors Lower Scale Frequency Evaluations are statistically meaningful in average level. Also connections between Co-operation, Assertive, Responsibility, and Self-control Lower Dimensions Frequency- Consideration Evaluations with Parent Form Social Skill Lower Scale are found in high levels; connections among lower dimensions are found statistically meaningful in average level. Connections between Externalizing and Internalizing Lower Dimensions with Problem Behaviors Lower Scale are found statistically meaningful in high levels; connections among lower dimensions themselves are statistically meaningful in average level. In relation to Criterion Currency of Social Skills Rating System Teacher and Parent Forms (Social Skills Lower Scale and Problem Behaviors Lower Scale); With (1) Teacher Form Marmara Development Scale- Social Development Lower Scale, (2) Teacher and Parent Form Preschool and Kindergarten Behavior Scales-Social Skills and Problem Behavior Lower Scales, (3) Teacher Form and Parent Form Social Skills Evaluation Scale; connection between Social Scales and Problem Behaviors Lower Scales are examined. Each three scales are fulfilled statistically in meaningful results as 0.01. It can be told that each three scales measure social skills. Related to Distinguishable Strength of Teacher Form Social Skills Rating System; according to Frequency-Consideration Evaluation of Social Skills Lower XXScale and Lower Dimensions (Dimensions of Co-operation, Assertive, Self-control) and Frequency Evaluations distinguishing t test/critical rate statistics of Problem Behaviors Lower Scale and Lower Dimensions (Externalizing and Internalizing); according to each items high and low quarter group comparison results of lower scale; according to the results of t test analysis for independent groups in relation to lower scale and each item; it demonstrates a meaningful difference as 0.001, so it is current. Related to Distinguishable Strength of Parent Form Social Skills Rating System; according to frequency evaluation discriminating t test/critical rate statistics; according to each items high and low quarter group comparison results of scale; according to the results of t test analysis for independent groups in relation to whole scale and each item; it demonstrates a meaningful difference as 0.001. In frequency evaluation it is found that only item 15 doesn't have discriminating strength (.226). It is decided to keep the related item in scope of scale, but out of score in norm study of frequency evaluation. Related to Distinguishable Strength of Scale; according to Social Skills Lower Scale Parent Form and Frequency-Consideration evaluation discriminating t test/critical rate statistics of Lower Dimensions (Dimensions of Co-operation, Assertive, Responsibility, Self-control); according to each items high and low quarter group comparison results of scale; according to the results of t test analysis for independent groups in relation to whole scale and each item; it demonstrates a meaningful difference in 0.001 level. Just in Assertive Lower Dimension Frequency evaluations item 15 doesn't have a distinguishable strength (.777). Besides, it is found that in Lower Dimension of Assertive Frequency evaluations items 1 5 and 29 don't have distinguishable strengths either. By examining material analysis procedures of Assertiveness Lower Dimensions; in consequence of meaningful results (P<01 and P<05) statistically in `material amount` and `significance` evaluations, similar material frequency evaluations aren't taken out of lower dimension. Related to Distinguishable Strength of Scale; according to Parent Form Problem Behavior Lower Scale and Frequency evaluation discriminating t test/critical rate statistics of Lower Dimensions (Dimensions of Externalizing and Internalizing); according to each item's high and low quarter group comparison results of scale; XX!according to the results of t test analysis for independent groups in relation to whole scale and each item; it demonstrates a meaningful difference as 0.001. After reliability and currency analysis of Teacher and Parent Forms of Social Skills Rating System, experimental study is carried out to fulfill second purpose of the study. In experimental research, Istanbul, Kadikoy is chosen as an environment. Five-year-old children attending to 2004-2005 education period in kindergartens connected to Ministry of Education in Istanbul, Kadikoy constitute the universe of the research. Through random samples from Istanbul, Kadikoy in Bostanci Atatürk Primary School, 32 children (16 children are included in experimental group and 16 in control group) who attend to 2004-2005 education periods constitutes the samples of the research. `In research to measure the effect of educational drama program in acquiring assertive social skill, an experiment model of pre-test and post-test has been formed. Throughout 7 weeks (each week three practice), 25 educative drama activities are applied. Also throughout this 7 weeks, 20 activities are applied to control group of children. While children from experiment group attend `educational drama program directed towards assertive social skill`, control group attends `a program including daily activities`. In experimental study, Social Skills Rating System Teacher Form to which carried out reliability and currency analysis, is used as a means of `Social Skills Lower Scale, Assertive Lower Dimension`. For statistical operations related to pre-test and post-test measurements of experimental-control groups; non-parametric techniques including Mann Whitney U Test and Wilcoxon Tests have been used. Results show that experimental group becomes statistically more successful than control group and an educational drama program that is designated to acquire children of five years old assertive social skills, becomes effective. XXI 1
Collections