Self-serving biases of teachers and students in the notion of success and failure in English language teaching
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV KISA ÖZET Yabancı Dil Öğretimindekî Basan ve Başarısızlık ile ilgili Öğretmen ve Öğrencilerin Özkorumacı Taraf Tutumu Araştırması Bu çalişma, yabancı dil öğretmenleri (İngilizce) ile öğrencilerinin yabancı dildeki başarı ve başarısızlık konusunda ne gibi yüklemeler yaptıklarının, bu yüklemelerin dayanaklarının içsel ya da dışsal olmasının, Nedensel Yükleme Teorisi'ne (Attribution Theory) göre araştırmasıdır, özkorumacı taraf tutumu bireylerin başlarına gelen olayları anlamlandırmada ve nedenleri açıklamada kendileri için yanlı bir tutum sergileme eğilimlerine verilen addır. Bu çalışmada amaçlanan, yabancı dil öğretmenlerinin ve onların öğrencilerinin özellikle başarısızlık kavramını nasıl algıladıklarını inceleyerek içsel ya da dışsal anlam yüklemelerini saptamaktır. Bunun için öğretmenler ve onların öğrencileri olmak üzere iki grup üzerinde araştırılma yapılmıştır. Araştırma grupları bir özel üniversitede hazırlık bölümünde okumakta olan 150 öğrenci ile yine aynı üniversitede hazırlık bölümünde çalışmakta olan 30 öğretmenden oluşmuştur. Her iki grubun da özkorumacı bir taraf tutumu sergileyip sergilemedikleri hakkında veri toplamak için anketler uygulanmıştır. Her iki grupta da bu çalışma için geliştirilmiş 15 soruluk bir anket ile Causal Dimension Ölçütü (Nedensellik ölçütü) kullanılmıştır, ölçütteki hayata yönelik genel sorulara ek olarak, aynı sorular sınıfiçi başarı ve başarısızlığa yönelik durumlarla tekrar şekillendirilerek yeniden sorulmuştur. Bu sayede, herhangi bir algılama veyorumlama değişikliği olup olmadığı araştırılmıştır, öğretmen grubuna ayrıca, sağlama niteliğinde Teacher Locus of Control anketi de uygulanmıştır. Elde edilen veriler her iki grubun sonuçlarının karşılaştırılması ile değerlendirilmiştir. Yüzdeler hesaplanarak sonuçlar gruplara göre yorumlanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre hem öğrenci hem öğretmen grubu başarı ve başarısızlığı değişmez ve kontrol edilebilir kavramlar olarak algılamışlardır, öğretmenler başarı ve başarısızlığın dışsal kaynaklı olduğuna, öğrenciler ise içsel nedenleri olduğuna inanarak tam tersi bir yaklaşım göstermişlerdir, öğretmenlerin öğretmen kimlikleri dışında birey olarak başarı ve başarısızlık nedenlerini içselleştirdikleri, buna karşılık, okul ortamında başarı ve başarısızlığı dışsal nedenlere bağladıkları görülmüştür. Bütün bu edinilen bulgular ışığında, çalışmanın yapıldığı kurumda öğretmenlerin öz-korumacı bir taraf tutumu sergiledikleri görülürken, aynı sonuç öğrenci grubunda gözlemlenmemiştir. Sonuçta, elde edilen bulgular ışığında araştırmadaki sınırlayıcı etmenler belirtilmiş daha sonraki araştırmalar için bazı öneriler sunulmuştur. ABSTRACT The Self-Serving Biases of Teachers and Students in the Notion of Success and Failure in English Language Teaching by Hande Serdar The present study investigated if self- serving bias works for teachers and students in English Language Teaching. Self-serving bias refers to the tendency of individuals to interpret and explain outcomes in ways that have favourable implications for the self. Therefore, this study aimed to explore how students and language teachers conceptualise the notions of success and failure and in what way they are attributed both by teachers and students. In revealing the way the particulars are attributed, it was investigated if the particulars attributed internally or externally by revealing teachers and students perception of causality as stability and controllability. Two groups, English language teachers and students, constituted the participants of the study. Student group was consisted of one hundred and fifty preparatory level students studying English at a private university. The teacher group was thirty English language teachers who were working with those students at the same university. The data on teachers' and students' attribution and in relation to self- serving bias were collected by means of different instruments. Both of the groups filled in the same Attribution Questionnaire that was developed for theiii present study and used the Causal Dimension scale. Due to the findings of piloting phase of the study, a need to use an additional questionnaire to the Causal Dimension Scale was found out. For each question in the original scale, a classroom situation is added and the teacher group was asked to fill in this additional questionnaire. Participants of teacher group were asked to fill in the added questionnaire. For the sake of consistency, teachers group was given another extra questionnaire called Teacher Locus of Control. The analysis of the findings was done by means of comparing and contrasting the answers given to the questions by two groups. The ratio and percentage calculations are done and the total number was computed through group scoring. The findings of the study indicated that participants of this study conceptualise the notion of success and failure as outcomes that are both stable and controllable. Teachers tended to view success and failure outcomes externally. On the contrary, students group accepted these notions with internal attribution. It is worthy of attention that teachers had internal causality as individuals in life. Coming into the educational ground, teachers' attribution measures somehow displayed some changes. The results obtained from the added questionnaire revealed that teachers ascribe causality externally in the case of classroom situations. In student group it can not be acceptable to assume that self-serving bias is used. On the contrary, teachers are found to be biased. In the light of these findings, limitations of the study were mentioned and some suggestions were made for further research.
Collections