Farklı metafor kullanımlarının hipermetin öğrenimine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hipermetin olusturmanın egitim aracı olarak kullanılması durumunda ögrenmeye olanetkilerine dair farklı görüsler belirten pek çok çalısma vardır. Bu baglamda, hipermetinögretiminde metafor kullanımı ve hipermetin olusturmanın egitim aracı olarakkullanılması durumunda ögrenmeye etkilerinin arastırılması, konuya ısık tutmasıaçısından yararlıdır. Bu çalısmada, hipermetin ögretiminde kullanılan metaforların;olusturulan hipermetin özelliklerine, olusturulma sürelerine ve hipermetinolusturmanın egitimde araç olarak kullanımı durumunda, bilgi kazanımına etkisibelirlenmeye çalısılmıstır. Deneme modelinin kullanıldıgı çalısmada; nitel ve nicelarastırma tekniklerinden yararlanılmıs ve dört çalısma grubu olusturulmustur.Hipermetin ögretimi sonrası, kullanılan farklı metaforların (kitap, içindekiler bölümünevurgu yapılan kitap, ansiklopedi, sehir), olusturulan hipermetin özelliklerine veolusturulma sürelerine etkisini belirlemek amacıyla uygulama sınavı; hipermetinolusturmanın egitimde bir araç olarak kullanımı durumunda, bilgi kazanımına etkisinibelirlemek amacıyla basarı testi (içerik, iliski ve transfer bilgisi) kullanılmıstır. Ekrankayıt yazılımı kullanılarak kaydedilen uygulama sınavı ile ögrencilerin, hipermetinyapısı, anlamlı ve anlamsız baglantı yüzdesi ve olusturma süresince yasanan duraksamasüresi verileri elde edilmis ve sınavın degerlendirilmesinde çözümleme formukullanılmıstır. Arastırma sonuçları; hipermetin ögretiminde metafor kullanımının vekullanım biçiminin önemini vurgular niteliktedir. Elde edilen bir diger sonuca göre,hipermetin ögretiminde metafor kullanımı sonucu ögrenciler tarafından algılananhipermetin yapısının, ögrencilerin hipermetin olusturma sürelerini etkiledigi, bilgikazanımlarını ise etkilemedigi tespit edilmistir. Bilgi kazanımı ile baglantı yüzdeleriarasındaki korelasyon incelendiginde ise, anlamlı baglantı yüzdesi ile bilgi kazanımıarasında pozitif ve anlamlı, anlamsız baglantı yüzdesi ile bilgi kazanımı arasında negatifve anlamlı bir iliski tespit edilmistir. There are many studies which opine different opinions on the effects of hypertext usage as aneducation tool on learning. It is useful to research the effects of metaphor usage in hypertexteducation and the usage of hypertext as an education tool on learning as this will shed a lighton the subject. In this study, the effects of metaphors used in hypertext teaching oncharacteristics of hypertext which is formed, its construction durations and the effects ofhypertext formation when it is used as a tool in teaching have tried to be determined. In thisstudy in which experimental model was used; qualitative and quantitative research techniqueshave been made use of. Four different study groups have been arranged. After hypertextteaching, in order to identify the effects of different metaphors which are used on thecharacteristics of the hypertext which is used and its construction durations, application examhas been conducted and to identify the effects of hypertext formation on the knowledgeacquisition when it is used as an education tool, achievement test has been conducted. Withthe application exam, the data regarding the hypertext structures formed by students,meaningful and meaningless link percentage and the pauses during the construction processhas been obtained and the analysis form has been used for the assessment of the exam. Surveyresults emphasize the importance of metaphor usage and its manner of usage. According toanother result, it has been found out that the hypertext structure perceived by the students as aresult of the metaphor usage in the hypertext teaching, effects the hypertext constructionduration of the students but it does not have effect on the knowledge acquisition. When thecorrelation between the knowledge acquisition and link percentages examined, significant andpositive correlation between meaningful link percentage and knowledge acquisition; negativeand significant correlation between meaningless link percentage and knowledge acquisitionhas been found out.
Collections