İlköğretim I. kademe Türkçe öğretim programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen temel becerilerin ders kitaplarında kullanılmasına ilişkin durum çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde 2005 yılından itibaren eğitim ve öğretim, ?Yapılandırmacı Yaklaşım? adı verilenyeni bir anlayışla yapılmaya başlanmıştır. Bu anlayışla öğrencilerin üst düzey beceriler adıverilen bir takım özelliklere sahip olması hedeflenmiştir. Öğrencilerin bu üst düzey becerileresahip olduklarında daha araştırmacı, yaratıcı, girişimci, iletişim bilgilerine sahip, kişisel vesosyal değerleri gelişmiş, bilgi teknolojilerini bilinçli, doğru ve yerinde kullanan, okuduklarımetinler arasında anlam ilişkisi kurabilen, problem çözebilen, gerektiğinde kararlarını doğruolarak verebilen bireyler olmaları hedeflenmiş; bu özelliklere sahip kişilerin ülkekalkınmasında daha başarılı olacakları düşünülmüştür.Bu anlayışla yapılmaya başlayan eğitimle birlikte hedeflenen amaca ulaşılabilmek için derskitaplarında da bir takım değişiklikler yapılmıştır. Daha önceleri her sınıf için tek olan derskitapları; öğretmen kılavuz kitabı, ders kitabı ve çalışma kitabı olmak üzere üç kitap olarakhazırlanmıştır.Yapılan bu çalışmayla hazırlanan bu ders kitaplarının, öğrencilere kazandırılması hedeflenenüst düzey becerilere ulaşabilmelerinde ne dereceye kadar katkı sağladığı, hangi sınıflardahangi becerilere daha çok yer verildiği ve hangi yayınevinin, hangi becerilere daha çok yerverdiği saptanmaya çalışılmıştır.Bu amaçlara ulaşabilmek için ilgili kaynak araştırması yapılmış, alanyazın oluşturulmuş, herbir beceri ile ilgili olarak ölçütler belirlenmiş ve İlköğretim İlk Kademede Milli EğitimBakanlığı tarafından seçilerek okutulan, yirmi dört takım Türkçe kitabı belirlenen ölçütlerdoğrultusunda tek tek taranmış, elde edilen verilerle tablolar oluşturulmuştur. Daha sonra buverilerle istatistik değerlendirmeler yapılmış ve gerek sınıflar, gerekse de yayınevleri bazındabu hedeflere ne dereceye kadar ulaşılabildiği saptanmıştır.Elde edilen sonuçları kısaca özetlemek gerekirse, hazırlanan kitapların çoğunda bu becerilerleilgili çalışmalara yeterli ölçüde yer verilmediği görülmüştür. Bu çalışma sonucunda eldeedilen verilere bakılarak bundan sonra hazırlanacak kitaplarda bu becerilere dikkat edilmesi,daha bilinçli etkinlikler, çalışmalar düzenlenmesi önerilmektedir. In our country education has been conducted with a new approach called?Constructivist Approach? since 2005. Through this approach students are assumed to havecertain qualities called higher intelligence skills. When students have gained these qualities,they are expected to be more inquisitive, creative, enterprising and problem ? solvingindividuals who have communicative skills and improved personal and social values;individuals who can use information technologies properly and accurately; who can makeright decisions of their own when necessary, and who can make intelligent connectionsamong the texts they have read.To this extent, certain changes have been made in the course books. Previously, each yearlevel had only one course book for each class. With the changes made, each level now has acourse book, a teacher?s guide and a workbook.What has been tried to be determined in this study is how much the newly written coursebooks will contribute to students? achieving the aimed higher intelligence skills, which skillshave been covered in which level, and which publishing company have covered these skills inmore detail.To this end, related source research has been made, the literature has been formed, criteriaregarding each skill have been determined and twenty-four books chosen and approved by theMinistry of Education for the first phase of the Primary school have been examined one byone according to the determined criteria, and tables have been made with the collected data.Later with this data statistical assessments have been made to see how many of the objectiveshave been achieved by both year levels and publishers.To sum up the achieved results, it has been decided that most of the newly prepared bookshave not covered these skills well enough. In the light of the collected data ithas been suggested that there should be more well-thought activities and that these skillsshould be emphasized more in the books that will be written in the future.
Collections