Üniversite öğrencilerinin görsel bilişsel stilleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada öğrencilerin konu alanlarının ve sınıf düzeylerinin görsel bilişsel stillerine etkisi araştırılmıştır. Kozhevnikov, Kosslyn and Shephard (2005) tarafından ortaya konulan üç boyutlu Nesnesel - Uzamsal - Sözel Bilişsel Stil Modeli araştırmanın kuramsal temelini oluşturmuştur. Nesnesel - Uzamsal İmgeleme ve Sözel Bilişsel Stil Ölçeği (Blazhenkova, Kozhevnikov, 2009) veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Yedi bölüm ile bu bölümlere ait 1. ve 3. sınıf 450 üniversite öğrencisi ölçeği cevaplayarak araştırmaya katılmıştır.Ölçeğin uyarlanması aşamasında üç model sırayla denenerek doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, ilişkili üç faktörlü modelin en iyi uyum değerleri verdiği görülmüştür. Yapılan modifikasyonlar sonucunda [(853, n=450)= 2388.32, p<0.000, RMSEA=0.063, GFI= 0.80, CFI= 0.91, NNFI= 0.091] model mükemmel uyum göstermiştir. Güvenirlik katsayısı ?= 0,829 olarak bulunmuştur.Öğrenciler kendilerini nesnesel imgeleme boyutunda, uzamsal imgeleme ve sözel boyutlarına göre daha yüksek değerlendirmişlerdir. Fizik Mühendisliği 3. sınıf öğrencilerinin uzamsal imgeleme eğilimleri 1. sınıf öğrencilerinden; İngiliz Dili Eğitimi bölümü 3. sınıf öğrencilerinin sözel eğilimleri 1. sınıf öğrencilerinden anlamlı bir şekilde yüksek bulunmuştur. Erkeklerin uzamsal imgeleme eğilimleri kadınlarınkinden, kadınların nesnesel imgeleme eğilimleri erkeklerinkinden yüksek bulunmuş, sözel bilişsel stil boyutunda cinsiyet açısından fark çıkmamıştır. In this study, the effect of subjects? matters and grades of university students to their visual cognitive styles has been investigated. The research is theoretically based on the Object-Spatial-Verbal Cognitive Style Model (Kozhevnikov, Kosslyn and Shephard, 2005). The Object - Spatial Imagery and Verbal Questionnaire (Blazhenkova ve Kozhevnikov, 2009) was adapted into Turkish as a tool for gathering data. 1st and 3rd grade 450 students from seven departments involved in the research by answering questionnaire.Confirmatory Factor Analysis was used by trying the 3 models sequentially in the adaptation process of the questionnaire and it has been observed that the best fit was obtained by the ?correlated three dimensional model?. Model has showed perfect fit as a result of some modifications [ (853, n=450)= 2388.32, p<0.000, RMSEA=0.063, GFI= 0.80, CFI= 0.91, NNFI= 0.091]. For the whole scale Cronbach ?= 0,829.It has been observed that the students tended to rate themselves higher on object imagery then on spatial imagery and verbal dimensions by investigating the distrubution of the raw scores over the questionnaire scores to the percentiles. Tendency of the spatial cognitive styles of the 3rd grade students was meaningfully higher than the 1st grade students? from Physics Engineering Department and a similar trend was observed between the verbal cognitive styles of the 1st and 3rd grade students from English Teaching Department. It has been obtained that male students have higher tendency of the spatial imagery than female students, female students have higher tendency of object imagery then male students. There is no considerable differences between the verbal cognitive style dimension according to genders.
Collections